Hastflickan
Trådstartare
Men åh vad fina!!Min tant är 162cm. Hannoveranarsto utav den lite grövre modellen. 16år. Klinikvägd och landade på exakt 600kg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men åh vad fina!!Min tant är 162cm. Hannoveranarsto utav den lite grövre modellen. 16år. Klinikvägd och landade på exakt 600kg.
De är orimligt! Då ljuger ditt måttband eller så är han jätte kort bröstomfång. Vad har du för mängnd på gjorden?
Kolla hästen som är vägd på våg här ovan, Esswes häst nr 2. Det är viss skillnad på modellerna.
Jag skulle tippa på att din väger närmare runt 575-600 beroende på hull o muskelmassa.
Här är min omusklade 6 åring i våras ca 163-164 o hon väger runt 480 kg på bilden.
Nu är hon betydligt rundare i kroppen, överlinjen o dessutom lite bukig då de går på bete sedan 2 månader o på bilden har hon just vilat 10 dagar. Bilden är nytagen o jag tippar på runt 530-550kg. Då är hon inte alls fet och det är nog hennes idealvikt i framtiden, men med muskler istället för buk.
Menar inte något illa @Dressyrtjejen_97 men nånstans är det något fel med hur du räknar vikten på din häst.. Jättebra tråd dehär då man kan se o jämföra med sina egna! Speciellt de som är vägda på våg är väldigt intressanta.
Ingen fara, vet att du inte menar illa!
Har mätt hans omfång. På bilden ovan, när han var som bredast, var det 191 cm. Har inte mätt nu, men skulle tippa på 175-180 cm. Som bredast hade han en 125 cm sadelgjord knäppt på näst sista vs. 3e sista hålet, nu har han en 120 cm dito knäppt på näst högst upp vs. näst högst upp. Kan försöka komma ihåg att fota honom imorgon!
Men åh vad fina!!
Fast om måttbandet visat nästan två meter borde väl vikten rimligtvis vara just kring 600kg?
Är du säker på den vikten?? Det låter väldigt lite? Eller är den vägd på våg?
Vi vägde en d-ponny på 145, modell "lagom", en New Forrest. Vägde 450 på klinik. Ett annat halvblod, också lagom i modeller, inte tung o inte smäcker, ca 162 vägde 550kg på klinik.
Så en grov storhäst på över 160 i normalt hull borde rimligen väga över 550kg.
Är du säker på den vikten?? Det låter väldigt lite? Eller är den vägd på våg?
Vi vägde en d-ponny på 145, modell "lagom", en New Forrest. Vägde 450 på klinik. Ett annat halvblod, också lagom i modeller, inte tung o inte smäcker, ca 162 vägde 550kg på klinik.
Vilka formler då?@Ketrawzc @em-pirre
Mätte idag igen...Han ska enligt div. formler tydligen väga 410 kg
Well. Jag tror inte riktigt på det, om vi säger så...
Haft lite problem med minnet på min mobil, så har inte kunnat fota så mycket, men en bild iaf (om än dålig!)
Spontant hade jag väl lagt på 100 kg på ovanstående...
Håller med. En häst på 162 är knappast grov om den väger 400kg. 400kg vägde min visserligen maffiga (welsh cob) men nåväl D-ponny på 145 i normalhull.,Är du säker på den vikten?? Det låter väldigt lite? Eller är den vägd på våg?
De är svårt att uppskatta vikter. Och ja, 400kg är väldigt lite för en "grov" storhäst på 162.
400kg är för mig en normal d-ponny i lagom hull.
Hade ett grövre halvblod, några cm högre men hög manke, 167-168cm som vägde 670kg på våg.
Visst kan vikterna variera även om de är liknande modell o storlek, men inom rimliga gränser. Veterinärer som kommer ut i stallet och medicinerar efter vikt går gärna efter enbart ögat. Hittills har deras ögonmått stämt relativt väl överens med mina vägda hästars faktiska vikt. Jag tror knappast att en veterinär gissar på 400kg på ett grovt halvblod på 162cm.
@Lavinia intressant med er koll av måttband. Jag trodde det skulle skilja mer faktiskt.
@Ketrawzc @em-pirre
Mätte idag igen...Han ska enligt div. formler tydligen väga 410 kg
Well. Jag tror inte riktigt på det, om vi säger så...
Haft lite problem med minnet på min mobil, så har inte kunnat fota så mycket, men en bild iaf (om än dålig!)
Spontant hade jag väl lagt på 100 kg på ovanstående...
Blev 31 år gammalMin gammelman (änglahäst sedan 23/5-12) grov kallblodstravare. Vägde runt 570 på slutet. Var 158 hög.
Jag har ungefär samma erfarenhet, testade med ett fullblod som enligt diverse olika formler vägde 550-650kg, men enligt vågen vägde 450kg vid det tillfället.När jag läste häst testade vi både måttband och två eller tre formler på skolhästarna. När vi fått fram olika vikt på samma häst med varje metod vägde vi dom på våg och fick ytterligare en vikt. Jag litar inte på varken måttband eller formler, det kunde skilja +- 100 kg :-(.