Viket är riktigt?

domino

Trådstartare
Höll på att mocka min hästs box då stallägarn kommer in och pratar. Så frågar hon varför jag vänder upp allt, för han får ju ingen bädd då. Då säger jag att de inte står på permanentbädd, om de ska ha det ska man kalka under och lägga in mer bädd. Hästarna står på torv blandat med lite spån för att få det lite ljusare..
De är dåliga på att mocka ut kisset och den hästen får strålröta varje år pga av det...

Vill inte ha kisset kvar i min hästs box utan vill att det ska vara rent torrt och fräscht... Är det jag som har fel eller? Har fått lära mig att om hästen ska ha permanentbädd ska det vara mer strö och kalkat underst :confused:

Sv: Viket är riktigt?

Hej! Jag tycker du har rätt! Särskilt om det är så att hästen får strålröta! Jag har min häst på permanent bädd, hade först på sallosan över hela golvet, sedan in med torv så det blev ett lager på ca 15cm. Eftersom min häst bara kissar längst bak i boxen så vattnade jag lite i början i mitten, la in 1 skottkärra torv varannan dag.. Nu har jag en kanonbädd :D

Permanentbädden måste ju vara så tjock att det aldrig blir blött i boxen, torrt på ytan och ingen lukt. Får hästen strålröta är inte bädden rätt skött (oavsett om den är permanent eller växel).

Bör tillägga att det är den andra hästen som får strålröta inte min! De säger att han får det när han släpps på betet varje år för att marken är fuktig... :eek: hrm... Konstigt att inte min fick det då samtidigt isf... :angel:

Min hovis skrattade så han inte visste var han skulle ta vägen när jag berättade det...

Hur som helst, Har de permanentbädd, tar man bara ut bajset då, inte kisset? :confused:

Bäddens vara eller icke vara har man funderat ofta på. Enligt mig är det högst personligt, både för dig och hästen. Vissa människor tål inte det mörka intryck som en bädd kan ge (om man använder spån så vill många ha rent och kritvitt spån hela tiden). Vissa hästar passar inte att ha på bädd (de river upp den hela tiden). Och om man är många olika som mockar åt ens häst kan det vara jobbigt med en bädd som folk går och river upp eller ändrar.

Några plus för en VÄL ANLAGD bädd:
Hästen kommer upp från golvet (minskar risken för liggsår och ger en "varmare känsla" om man har kallstall eller kalla golv (här KAN man använda gummimatta istället för bädd!))
Hästen står torrt och slipper stå mitt i kisset och ångorna (en BRA bädd suger upp kisset istället för att det ska ligga löst och fuktigt längst upp)
Billigt (många säger att det går betydligt mindre strömedel när man har bädd)

Några nackdelar:
Kan vara svårt att få till en bädd till en början (för mig tar det ett tag att få en bädd-botten hur jag än gör)
En dåligt underhållen bädd är äcklig
Om hästen river upp bädden blir lukten hemsk (och tänk då på den stackars hästen som står i sin box kanske 12 timmar/dygn)

För att få en bra permanentbädd så brukar de säga att man ska kalka golvet, lägga på en bal med torv, vattna uppepå, strö på ett lager kalk till, lägga in ännu en bal med torv och vattna på detta; sedan ska man trampa ned detta rejält. Men antalet balar man ska använda beror nog på balens storlek plus storleken på boxen.
Men jag har märkt att desto mera strö, desto bättre bädd. Dessutom känns det tryggt att alltid lägga torrt och rent strö ovanför pisset, dels suger det åt sig allt blött, och dels så blir allt "renare".

Eftersom hästar är doftmarkerande djur tror jag inte att de bryr sig om själva grejen "att stå i sitt eget piss", snarare är det kanske en trygghet att ha en box som luktar hemma. Men en dåligt underhållen bädd är betydligt värre än en torrt mockad box.

Själv tycker jag att en box med en tjock och bra bädd är betydligt trevligare att se på än en som har ett tunnt lager spån. När hästen pissar i sin kritvita lilla box så ligger det blöta kvar mot hästen om den t.ex. vill ligga ned eller böka runt i spånet; medans i en bädd så åker det ned I bädden och hästen får en lite torrare box att ligga i (helt snustorr är den säkert inte). Själv skulle jag hellre vilja ha ett tjockt lager av något som sög upp pisset, istället för små lösa pappersbitar som ligger fuktiga uppe vid ytan så fort jag gjort ifrån mig (om jag nu vore en häst).

Men som sagt var, det är ytterst personligt. Vill man inte ha bädd ska man inte ha det. Och vissa hästar kan inte stå på bädd, så simpelt är det.

Tack för ett mycket bra och utförligt svar!

Min häst brukar röra runt rätt bra i boxen har ganska mycket bädd och golvet syns alltid där han har kissat... Men bajset ligger alltid orört längs bakre väggen, han bajsar alltid på samma stället så är det även med kisset bara det att han skrapar upp allt strö längs kanterna...

Angående om man lämnar piss eller skit;
Här gör folk lite olika. Vissa vänder alltid ner lite skit i pisset för att få det mera "packat", vissa har BARA skitbädd (tar ut allt blött och lämnar skiten), vissa tar ut allt utom kisset, och vissa tar ut den blötaste ytan på kisset och lämnar det som ligger lite längre ner.

Angående att hästen får röta på betet:
Röta beror ju oftast på fukt. Vi som har barfotahästar dividerar ofta om varför vissa av våra får röta och NÄR dem får röta.
Min får röta så fort det blir blött ute (och nu står han ju ute dygnet runt, så det kan inte direkt bero på pissbädden). Så fort det torkar ut i marken så försvinner rötan. Jag har hört att det tydligen kan bero på små bakterier som ligger i hovarna hos vissa hästar och som bara bryter ut då och då av vissa anledningar (t.ex. vid fuktigt underlag). Det är faktiskt inte sådär jätteovanligt att bara en av flertalet likadant skötta hästar får röta.
Men sedan så ska man veta att röta är rätt så vanligt, vanligare än man tror. Nu är detta kanske inte fallet i ditt stall, men jag vet att i just mitt stall har det ibland varit så att min häst har "fått sådant som ingen får" helt enkelt för att jag vet bättre än de andra angående vissa saker. Som t.ex. när min häst fick klåda var det flertalet andra hästar som kliade sig, men eftersom jag var den enda som höjde ögonen och försökte lista ut VARFÖR min häst kliade sig så verkade det ju som att min häst hade något som andra inte hade (de andra tänkte inte ens tanken på att deras hästar kliade sig av en anledning, "hästar gör väl bara så" antar jag att de tänkte); det var bara jag som brydde mig om det (många tycker säkerligen att det inte gör något att hästen kliar sig lite, det är väl "naturligt" enligt de flesta, särskillt så länge de inte kliar bort så att de får hårlösa fläckar eller skrubbar bort större mängder tagel).
Ok, det blev ett långt sätt att förklara det på, men du kanske förstår vad jag menar. Beroende på om man är uppmärksam och påläst eller inte, så märker man olika saker. Jag märker om min häst haltar minsta lilla (och det betyder alltså inte alltid att min häst alltid är halt eller haltast i stallet; bitvis har det funnits hästar som haltat betydligt mera än min och som ingen har uppmärksammat; och av den anledningen har ju MIN verkat haltast, för att de andra inte SER, de bara hör mig säga "han är inte riktigt fräsch" (när jag anser att deras häst kanske är ÄNNU ofräschare)). Men det är säkerligen så att andra uppmärksammar annat som inte jag ser istället; sådant är så olika.

Jag brukar ha bädd på vintern. Sköter man den rätt så blir den varmare att ligga på och jag tycker att det går åt mindre strö.

När jag lägger bädden brukar jag kalka först, sedan in med ett lager torv. Ibland lägger jag ett lager spån ovanpå torven, det är nog mer för att jag tycker att det blir tjockare och mjukare än för att det är praktiskt... Resten av vintern strör jag med halm uppepå. Jag mockar bara i halmen, plockar bort bajset och halm som är blöt. Bädden under ligger orörd. På så vis håller sig bädden fräsch hela vintern och det går inte åt särskilt mycket halm. Praktiskt tycker jag! Jag har valt just halm för att jag får det till bra pris och så tycker jag att det blir ljust och fräscht. Dessutom har hästarna något att pilla med nattetid!

domino skrev:
Bör tillägga att det är den andra hästen som får strålröta inte min!
Hur som helst, Har de permanentbädd, tar man bara ut bajset då, inte kisset? :confused:

Nä då, jag förstod att det var den andra som hade dåligt skött bädd.

Jag lägger inte bädd med spån igen, har provat en gång och det är supersvårt att få bra. Däremot med halm, och då MYCKET halm. Vänder ner skitar i kissfläckarna i början, sen tar jag ut det som är på ytan bara. Har haft helt luktfria permanentbäddar som sparar in otroliga mängder strö, bara man är noga att inte snåla i början.

Okej. Men jag tror ändå att den här hästens röta beror på bädden. Till och med väggarna i hans box har frätts sönder så det är stora hål i träet (ca 10-15 cm upp på väggarna från golvet). Ingen annan box ser ut på det viset. Och eftersom de är de enda som inte mockar ur pisset borde det vara anledningen..

Fråga till er som svarat och har bädd: Kissbädd har jag begripit att man kan ha, men bajset bör man väl ta ut - innehåller inte det bakterier och kisset är sterilt?

Till trådskaparen: Min häst skulle lätt kunna ha bädd av bara råspån - han kissar på mitten och skrapar inte upp kisset utan det packas hårt och ligger orört under. Däremot rör han runt bajset som en elvisp uppepå om han står inne för länge, och jag har inte vant mig vid tanken på bädd rikitgt så jag har växelströ. Råspån funkar däremot bra för flera hästar i vårt stall - kalk i botten och sen tjockt med råspån som blir en fin kissbädd inom ett par veckor.

Bajset vänds ner i början för att bädden verkligen ska brinna och hålla sig torr. Jag har gjort både och, och det funkar faktiskt mycket bättre om man har i lite skit i början och om det kryper upp lite blött på nytt ställe.

Eftersom hästar är doftmarkerande djur tror jag inte att de bryr sig om själva grejen "att stå i sitt eget piss", snarare är det kanske en trygghet att ha en box som luktar hemma.

HEHE.. då har du inte träffat min sköthäst, råkar man missa lite bajs eller lite våt halm i boxen..då får man igen dagen efter :D

Citat av Joneya: "Eftersom hästar är doftmarkerande djur tror jag inte att de bryr sig om själva grejen "att stå i sitt eget piss", snarare är det kanske en trygghet att ha en box som luktar hemma."

HEHE.. då har du inte träffat min sköthäst, råkar man missa lite bajs eller lite våt halm i boxen..då får man igen dagen efter :D

Låter som en häst som dricker dåligt. Det krävs nog en rätt hög halt ammoniak i pisset för att kunna fräta på väggarna. Kiss på väggarna hör ju INTE ihop med bädd :P

De FLESTA hästar gör så att de skiter eller pissar så fort de släpps in i en helt fräsch box, för att det ska lukta "hemma".

tilläggas kan att enligt djurskyddslagen får ammoniakhalten inte överstiga ett fastställt värde.
Man kan själv avgöra om man har ett lagligt stall eller inte genom att lukta. luktar det det minsta piss/ammoniak, då har man överstigit gränsen.
Det får gärna lukta häst, det står inget om det :)
/jenny

Så fort man gick in i den hästens box med en grep så stank det ammoniak.. Nu har vi precis strött boxarna så det är fräsch än sålänge..

Har bara en fråga,kan man ha permanentbädd om man har ett stall med trägolv i ,eller ruttnar golvet? :confused:

Magdalena skrev:
Jag lägger inte bädd med spån igen, har provat en gång och det är supersvårt att få bra. Däremot med halm, och då MYCKET halm. Vänder ner skitar i kissfläckarna i början, sen tar jag ut det som är på ytan bara. Har haft helt luktfria permanentbäddar som sparar in otroliga mängder strö, bara man är noga att inte snåla i början.
Jag har också dåliga erfarenheter av spånbädd. Halmbädd däremot...Kanonbra, luktade inte ammoniak en enda dag! :bow: Och vadå spara strö...helt otroligt...som mest har jag behövt lägga in 2 balar halm/vecka, men oftast bara en.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: warg
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 395
Senast: Andromedae
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka