Sv: Viket är riktigt?
Angående om man lämnar piss eller skit;
Här gör folk lite olika. Vissa vänder alltid ner lite skit i pisset för att få det mera "packat", vissa har BARA skitbädd (tar ut allt blött och lämnar skiten), vissa tar ut allt utom kisset, och vissa tar ut den blötaste ytan på kisset och lämnar det som ligger lite längre ner.
Angående att hästen får röta på betet:
Röta beror ju oftast på fukt. Vi som har barfotahästar dividerar ofta om varför vissa av våra får röta och NÄR dem får röta.
Min får röta så fort det blir blött ute (och nu står han ju ute dygnet runt, så det kan inte direkt bero på pissbädden). Så fort det torkar ut i marken så försvinner rötan. Jag har hört att det tydligen kan bero på små bakterier som ligger i hovarna hos vissa hästar och som bara bryter ut då och då av vissa anledningar (t.ex. vid fuktigt underlag). Det är faktiskt inte sådär jätteovanligt att bara en av flertalet likadant skötta hästar får röta.
Men sedan så ska man veta att röta är rätt så vanligt, vanligare än man tror. Nu är detta kanske inte fallet i ditt stall, men jag vet att i just mitt stall har det ibland varit så att min häst har "fått sådant som ingen får" helt enkelt för att jag vet bättre än de andra angående vissa saker. Som t.ex. när min häst fick klåda var det flertalet andra hästar som kliade sig, men eftersom jag var den enda som höjde ögonen och försökte lista ut VARFÖR min häst kliade sig så verkade det ju som att min häst hade något som andra inte hade (de andra tänkte inte ens tanken på att deras hästar kliade sig av en anledning, "hästar gör väl bara så" antar jag att de tänkte); det var bara jag som brydde mig om det (många tycker säkerligen att det inte gör något att hästen kliar sig lite, det är väl "naturligt" enligt de flesta, särskillt så länge de inte kliar bort så att de får hårlösa fläckar eller skrubbar bort större mängder tagel).
Ok, det blev ett långt sätt att förklara det på, men du kanske förstår vad jag menar. Beroende på om man är uppmärksam och påläst eller inte, så märker man olika saker. Jag märker om min häst haltar minsta lilla (och det betyder alltså inte alltid att min häst alltid är halt eller haltast i stallet; bitvis har det funnits hästar som haltat betydligt mera än min och som ingen har uppmärksammat; och av den anledningen har ju MIN verkat haltast, för att de andra inte SER, de bara hör mig säga "han är inte riktigt fräsch" (när jag anser att deras häst kanske är ÄNNU ofräschare)). Men det är säkerligen så att andra uppmärksammar annat som inte jag ser istället; sådant är så olika.