vikarie på dagis...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

coscos

Vad tycker ni om vikarie på dagis i största almänhet?
Skulle ni tycka det var ok om det fanns en i personalen på eran dotters/sons förskola som hade långtidsvick utan utbildning?
ca 1-6 månader
(Om personen ifråga endå passa bra för jobbet och barnen trivs med honom/henne)

Eller ni kannske inte tänkt på det alls?
 
Sv: vikarie på dagis...

Det är inte så mycket man kan göra åt saken. Bättre med vikarie än personalbrist, det är bättre om det är en fast vikarie än flera okända ansikten. För mig är personkemi viktigare än utbildning. Vikarien kommer antagligen inte att planera eller leda pedagogiska aktiviteter helt på egen hand så jag tycker inte att det är hela världen om en vikarie saknar utbildning.
 
Sv: vikarie på dagis...

Jag håller med "föregående talare".
 
Sv: vikarie på dagis...

Håller med föregående,är det en en bra vikarie som månar om barnen osv så är det kanon.

Nu kan jag bara referera själv till äldrevården,men visst fanns det de som ingen utbildning hade men skötte sitt jobb kanonbra och var mån om de äldre och tyckte det var roligt,och visst fanns det de som hade utbildning och jobbat i 30 år som var sura,griniga och otrevliga mot de gamla.
Kan tänka mig att det kan vara ungefär liknande på ett dagis...
 
Sv: vikarie på dagis...

Är det verkligen möjligt att få ett långtidsvik utan utbildning nu för tiden?? Med Las-listor och allt menar jag...

Som fritidspedagog är det iaf totalt omöjligt även med utbildning och erfarenhet. Kanske är något lättare för förskollärare, men inte mycket.

Julle- Kämpar för att bli Lasad....
 
Sv: vikarie på dagis...

Det här med utbildning eller ej tycker jag inte har någon som hälst betydelse. Vad är det som säger att man är en bättre barnskötare bara för att man har gått just det gymnasie programmet?? Nä så länge personen i fråga är duktig, barnen tycker om den så har det ingen betydelse vilken utbildning som finns.
Sen tycker jag att en vikarie visst kan få ta ansvar för en pedagogisk aktivitet, för troligen så har ju personal gruppen pratat om detta innan, och sen får man ju tänka på att finns det en vikarie som går 6 månader så måste ju den ochså jobba precis som sina kollegor....;)
Nä är barnen nöjda så är jag nöjd:D
 
Sv: vikarie på dagis...

Man kan få vik fram till dess man skulle blivit lasad, då åker man ut.
 
Sv: vikarie på dagis...

Det e ju inte vilken vikarie som helst som kan få ett långvik som outbildad. Han/hon måste ju ha bedömts som väl lämpad av övrig personal som säker vet hur personen ifråga fungerar i arbetet.
 
Sv: vikarie på dagis...

Min erfarenhet av dagispersonal är att utbildning har inte alls att göra med hur bra de är mot barn och föräldrar i deras jobb.

*hukar mig för alla pedagoger i förskolan*
 
Sv: vikarie på dagis...

aana skrev:
Man kan få vik fram till dess man skulle blivit lasad, då åker man ut.

Tjänster man söker menar jag. Då åker man ju bort direkt och har inte ens en chans att komma på intervju. Och kommer man så långt ändå får man ändå inte jobbet för att de måste ge det till nån lasad. Därför har jag svårt att tro att nån utan utbildning alls kan få ett långtidsvik.

Men genom Vikareiförmedling kan man ju jobba förstås och får längre och kortare. Men då är man inte anställd, utan bara timvikare genom kommunen. Det är skillnaden.
 
Sv: vikarie på dagis...

Basilika skrev:
Min erfarenhet av dagispersonal är att utbildning har inte alls att göra med hur bra de är mot barn och föräldrar i deras jobb.

*hukar mig för alla pedagoger i förskolan*

Så sant!! Utbildningen har inte att göra med hur man funkar med barnen. Däremot blir den pedagogiska verksamheten lidande. Planering, reflektion och utvärdering är inget man föds med. Även många andra delar av utbildningen är viktiga.

Därför tycker jag att om man vet att man vill jobba med barn och inte kan tänka sig nåt annat, så är det väl lika bra att utbilda sig till ett sånt yrke!!! Förstår inte varför inte en del gör det.
 
Sv: vikarie på dagis...

Hej! Jag är outbildad men har just fått ett långtidsvik på ett dagis:bump: :bump:
Ska jobba där i 11mån i stället för en förskollärare som är mammaledig.Känns super eftersom jag stormtrivs me både barn o personal.(har vart timvikarie i 1 år)
 
Sv: vikarie på dagis...

Julle skrev:
Så sant!! Utbildningen har inte att göra med hur man funkar med barnen. Däremot blir den pedagogiska verksamheten lidande. Planering, reflektion och utvärdering är inget man föds med. Även många andra delar av utbildningen är viktiga.

Därför tycker jag att om man vet att man vill jobba med barn och inte kan tänka sig nåt annat, så är det väl lika bra att utbilda sig till ett sånt yrke!!! Förstår inte varför inte en del gör det.

Jag jobbade först med helt andra saker, halkade in i förskolan på ett bananskal, utan utbildning med med egna barn. Jag hade inskolningar, föräldrasamtal utan någon som helst utbildning i ryggn. Dock klarade jag mig okej ändå, var omtyckt av personal/föräldrar/barn.

Jag tyckte nog lite som Basilika, att jobba i förskolan utan utbildning var ju en baggis;) Dock ville jag ju få en mer stabil tillvaro än att vikariera, så jag har ju läst till lärare och jobbat på somrarna på förskola.

Det är milsvida skillnader i just planering, reflektion och utvärdering NU jämfört med innan jag började plugga. Själva "omhändertagandet" var jag nog bra på innan också, men jag märker skillnad på mig själv som pedagog. Likaså märker jag skillnad på ex mig själv och barnskötare...
 
Sv: vikarie på dagis...

Precis vad jag menade!!:) Men man märker det ju oftast inte förrän man har nåt att jämföra med!!

Har iofs mest jobbat efter min utbildning och haft längre vik med. Men de viken har jag fått genom just kontakter. Genom att ha vikat på skolan mycket och det har dykt upp nån sjukskrivning och det har varit naturligt att jag har fått vara kvar lite till. Då har las-reglerna kringgåtts lite, både av brådskan att ha nån som jobbar och att personalen velat ha mig kvar.:D

Men de tjänster (vikariat, för fasta tjänster existerar inte här i kommunen) jag sökt har däremot varit totalt hopplöst... Där har man inte en chans...:crazy: Nu blev jag t.o.m kallad till två intervjuer på jobb som jag inte ens sökt, så det är ju iofs ett framsteg!!:D Intervju nr 1 gick jättebra och jag trodde verkligen jag skulle få det. Men tyvärr var de tvungna att ta nån fastanställd i Kommunen i första hand. Den andra tjänsten frös inne för att tjejen jag skulle vara assistent åt inte skulle börja på skolan trots allt. Så liiiite framåt går det ju ändå!!;)
 
Sv: vikarie på dagis...

Nu bor ju jag i Sthlm, men det vimlar ju inte av tjänster här heller, speciellt inte som lärare för de yngre åren. Jag har ju nån termin kvar, hoppas att det lättar snart.

I Sthm är fritidspedagoger hårdvaluta, i min hemkommun är det bara ett par som är det, resten är fsk.
 
Sv: vikarie på dagis...

njaaa.. Jag vet folk som fått det men som endå är timmanställda.. Får månadsvis och har fått det i flera månader efter varandra.
Alltså är man inte fast anställd men har endå jobbat på samma avdelning i flera månader...




till alla*
Tack för era svar kul att höra. Är själv vikare på förskola (som ni kannske förstod). Jag trivs jättebra med det.
 
Sv: vikarie på dagis...

Timanställda då alltså, som kommer in efter behov och får veta vecka från vecka typ. Det är fullt möjligt!! Trodde det handlade om en tjänst (som oftast är vikariat de med) och då är det svårare.
 
Sv: vikarie på dagis...

Du behöver inte huka dig! Åtminstone inte för mig.
Utbildning är alltid bra men personlig lämplighet är inte helt fel!

mimmipigg, förskollärare.
 
Sv: vikarie på dagis...

En kompis som är låångt ifrån full-lasad (hon har bara vikat då o då) har haft världens flyt. I morgon är hon färdig lärare, på måndag börjar hon sin fasta tjänst (75%) på ett dagis i hemkommunen, trots att det inte råder brist på förskole/lärare här. Så, inget är omöjligt :banana:
 
Sv: vikarie på dagis...

mimmipigg skrev:
Du behöver inte huka dig! Åtminstone inte för mig.
Utbildning är alltid bra men personlig lämplighet är inte helt fel!

mimmipigg, förskollärare.

Precis!!:bow:

Ibland kommer det ju vikarier (inringda) som är superbra och känns perfekta för jobbet fast de inte ens har vart på stället tidigare!!:banana: Och andra gånger kunde man lika gärna jobbat själv... Vikarien sitter och ritar eller pysslar med nåt eget vid ett bord och har inte koll på nånting....

Även om jag själv var inringd vikarie (och är nu igen) på "mitt" ställe, så var jag där hela förra året och var i stort sett som vem som helst av de anställda. Så på våren när det var mycket studiedagar och sånt var det jag som tog emot vikarierna när alla ordinarie var på kurs!!;) Så jag har båda sidor av saken ändå!!:D

Så personlig lämplighet är A och O!! Sen är ju utbildningen ett stort plus i kanten!!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 712
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 723
Senast: Emine
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 506
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp