Vidilab svar

Q

QQQ

Undrar om ni kunniga på avmaskning kan hjälpa mig.
Har skickat in träckprov till Vidilab och fått följande svar.
Spolmask 0
Övrigt 0
Stora och eller lilla blodmasken 50
Det är inte tagit någon odling eftersom de endast gör det vid över 100 på blodmask.
Nu till min fråga, hästen har ju mer eller mindre nästan alltid blodmask. Är dessa värdena höga ?? Skall jag avmaska mot detta ??
Vill slippa avmaska mina hästar i onödan.
Vet någon ?? :confused:

På ditt svar från Vidilab finns två textrutor där det dels finns en tolkning av svaren, dels telefonnummer till Vidilabs veterinär som ger dig rådgivning.

Du ska alltid avmaska före betet, under betet och EFTER betet. Sedan kör jag en omgång i januari.
Har du redan avmaskat efter betet, så behöver du inte, men om inte så ska du nog göra det och du avmaskar dom inte i onödan... Läs på veter.se tycker det är en bra info sida om avmaskning och parasitologi!
/cj

Sedan kör jag en omgång i januari.
Endast unghästar behöver avmaskas i januari, och det är spolmasken man vill åt då. Spolmask har inte vuxna friska hästar.

Nopes, har erfarenhet av spolmask på vuxna djur...
Så det såååå.... :p
Det är inte vanligt men förekommande... Kanske slarv av avmaskning? Nedsmittat bete? Det ser ruggigt disgusting ut kan jag tala om...
cj

Och hur var den hästens kondition och hälsa? Normala friska hästar utvecklar eget försvar mot spolmask.

Risken med att avmaska på vintern är att man kan väcka blodmasken som ligger i dvala under vintern, och då har man fått stora (och dyra) problem.

Risken med att avmaska på vintern är att man kan väcka blodmasken som ligger i dvala under vintern, och då har man fått stora (och dyra) problem.

Det där hände min häst och jag kan säga att det INTE var kul. Fast jag fick bort maskarna (tror jag i alla fall, får se vid nästa träckprov) så har hennes tarmflora inte repat sig och det har verkligen blivit en dyr historia.

USCH låter inget vidare... Inte för jag förstår hur avmaskningsmedlet väcker dem? men det är mkt man inte förstår... :crazy:
Hästen i fråga var i god kondition... Inget utmärkande...
/cj

Hittar man spolmask på vuxna djur är det nog bara fråga om mindre antal som inte ger hästen problem. Spolmasken är relativt ofarlig i sig, men kan förekomma i massor på föl o ge stopp i tarmen.
En modell för hur avmaskning kan väcka inkapslade små blodmasklarver är att de inkapslade larverna känner av att det blir tomt på vuxna larver i tarmen.
Ett krav på att detta skall hända är troligen att de är på gång att vakna pga årstiden. Ett massuppvaknande kan lika gärna ske spontant hos kraftigt infekterade djur.
PL

Ursäkta :o. Lånar tråd. Har också fått provsvar. Mindre än 50 EPG. Ávmaskad med Noromectin den 9 aug.

Hästen är ett fullblod som tappat i vikt sista tiden.
Kan det innebära att vi skall avmaska igen?
Tack för svar! :bow:

Tack för alla svar.
Men jag måste bara fråga Seeij ( var det så det stavades )
Om mina hästar nu inte hade mask och endast lite blodmask, varför skulle jag avmaska som du skriver tre ggr under betet ? Jag har tre fullvuxna friska individer, noggrann beteshållning med parasitfria beten ( stora marker som jag slår och låter vila. Det går bara hästar i en hage vart tredje år. ) Kan inte förstå varför jag då skall avmaska dem ?
Är nyfiken på hur alla tänker.
Min åsikt är att man avmaskar när hästen har mask och inte bara för att jag skall.
Tänkte göra regelbundna träckanalyser istället.
Tacksam för svar

När avmaskade du sist? Om du har 50 EPG finns ju ingen anledning att avmaska nu?

Jag fick mitt träckprovssvar förra veckan, valacken har ingen mask alls, 0 EPG rakt igenom. Åringen som i vintras hade massooor med blodmask hade nu 50 EPG blodmask, inget annat.

Och jag kommer inte avmaska alls igen förrän nytt träckprov visar att det behövs..

Då tänker vi ganska lika då ;) Jag avmaskade i höstas senast. Oktober tror jag att det var. (skall kolla mina noteringar )
Sedan släpptes de i stora hagen som de sedan går i hela sommaren. Denna hage hade då vilat i två år från hästar.
Mina hästar är närmast i överhull och jag såg ingen anledning att avmaska bara för sak skull.
Nu gjorde jag träckprov igen för att jag skall byta hage igen inför hösten. Så min fråga var då om 50 EPG i blodmask var såpass mycket att det behövs en ny avmaskning ?
Tänkte ta nytt träckprov senare i höst / vinter.
Alexandra, när anser du att du behöver avmaska mot blodmask ? Över 100 EPg ?

Jag skrev inte 3 gånger UNDER betet...
Jag skrev, före, under och efter betet. (förebyggande och behandlande syfte)
Om man har en bra betes hygien är det endå rekommendationer att göra så. vet man däremot inte om hygienen på betet, så kan man för säkerhets skull avmaska UNDER betet. Det finns allmänna rekommendationer. Men man gör givetvis som man vill! Man vill ju inte göra varken häst eller parasit resistent, så visst ska man inte proppa i dom medel. Men man kan varva med substanserna...
/cj

Om du har samma hage hela sommaren hinner även låggradig smitta föröka sig kraftigt men stor hage o putsning minskar risken. Struta du i avmaskning o ta prov.
PL

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur