Vida, "korta" benskydd?

Lydia

Trådstartare
Jag vill ha ett par bra senskydd och kotskydd till min häst. Även bra boots. Problemet är att han har så "tjocka" ben, men inte så långa..

De här måtten hade han i vintras (jag har inte mätt honom sen dess men han kan nog vara lite grövre. Är 4 år nu).
Bootsen jag har är ca 33 cm "vida" vid kotan men de är lite för små för att de ska sitta bra.

Framben:
Framsida skenben (från under framknä till där kotan börjar): 20 cm
Omkrets runt skenan precis under framknä: 25 cm
Omkrets kota: 35 cm
Omkrets vid karleden: 30 cm
Omkrets kronrand: 47 cm
Baksida skena (från under framknät till mitt på kotan baksida): 25 cm

Bakben:
Framsida skenben (till där kotan börjar): 25 cm
Omkrets runt skenan precis under framknä: 29,5 cm
Omkrets kota: 35 cm
Omkrets vid karleden: 28 cm
Omkrets kronrand: 45 cm
Baksida skena (från under hasen till mitt på kotan baksida): 34 cm

Kanske inte så konstigt att det är svårt att hitta boots mm som passar

Sv: Vida, "korta" benskydd?

Jag har en nordsvensk brukshäst som jag har ett par kotskydd från Veredus till. Hans ben är tjocka som trästammar och det är hittills de enda som passat. Kan mäta de om du vill.

Däremot tror jag att ett par senskydd till frambenen från samma märke hade blivit alldeles för höga i rätt vidd, efter 3 år så letar jag fortfarande efter ett par framskydd som sitter bra.

Min kallblodstravare har professional chioce Elite :) och han har inga långa ben men tjocka :p
= Jag gav upp om finna senskydd ;)

Min kallblodstravare har professional chioce Elite :) och han har inga långa ben men tjocka :p
= Jag gav upp om finna senskydd ;)

Du vet möjligtvis inte hur höga de är? Jag har hållit i ett par men tyckte att de såg för höga ut för min luns och eftersom jag inte hade mätt hans ben då vågade jag inte köpa.

Kan möta ett par i L och tror grannen har i M så kan vi fixa mått :) Ska kolla!

Nu har jag mätt skydd och ben, och tagit en bild för att förtydliga. :p

Skyddet spänns ganska högt för att vara ett kotskydd, vilket lämnar gott om plats för kotan. Min häst är 34 cm kring bakkotan och 28 cm runt skenan där skyddet knäpps fast. På bilden ser du hur det ser ut, det nedersta spännet sitter ca 3-4 cm upp på skenan.

Omkretsen för skyddet (i stl L): 28 cm invändigt när spännena knäpps som lösast, det är precis att det passar på min kille. Det finns resår i spännet men den ger inte efter speciellt mycket utan är mer till hjälp när man spänner skyddet. (Mina har efter 2 år fortfarande inte blivit slitna i resåren)

Skyddets totala höjd: 17 cm
Skålens höjd: 11 cm
Skålens bredd 16 cm
(har inte räknat med den tunna neoprenkanten runt skyddet)

33201759.jpg

Skulle nog kunna passa min häst då låter det som. Du hade inte framskydden också?

Nej, jag har bara bakskydden.
Min häst är bara (frambenen) 20 cm lång på skenans baksida och 15 cm på skenans framsida så det är mer eller mindre en omöjlighet för mig att hitta ett passande senskydd till hans framben. :p Omkretsen på hans framben är i övrigt identiska med din hästs, men längden skiljer rejält.

frågan är om vi har mätt från samma punkter på benen? :)

Jag tog med mig texten ut till stallet så jag tror att det är från samma punkter. Just baksidan av skenan till kotan är ju där ett senskydd hamnar så det är ju inte speciellt svårt att mäta rätt punkter där. Men oavsett så har du en bättre chans att hitta senskydd än vad jag har ;).
Hästskrället behöver egentligen cob på höjden, men x-full till omkretsen. Trots att han ändå är 160 cm hög, det är mycket knän och mycket kropp till honom. Alla mina senskydd i stl full (normalstora i storleken) till min förra häst var för höga till den här, men kom inte ens i närheten av att kunna knäppas.

Då stämmer det säkert!
Rappe är rätt högställd, ca 160-165 cm nordsvensk bruks.

Liknande trådar

Y
Utrustning Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte...
Svar
12
· Visningar
1 741
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka