Vid vilken ålder?

L

Loollotjejen

Vi vilken ålder kan man som tidigast kastrera en hingst?

Sv: Vid vilken ålder?

3-4 år är ganska sent om man ska kastrera..har för mej man brukar kastrera dom som 1-2åringar.
småhästarna här hemma är väldigt hingstiga och ägarna ångrar som bara den att dom inte kastrera dom förra hösten istället och dom är 2 år i år.

Senast ändrad av en moderator:

Så snart kulorna är nere, i realiteten med hänsyn taget till flugsäsong osv brukar det bli på våren som åringar.

I USA kastrerar man vid 4 - 5 månader ibland, det går alltså att kastrera innan kulorna trillat ner, men det kräver större ingrepp, och är inte brukligt i Sverige alls.

jag kastererade min hingst när han var 1 1/2år men det går att göra vid
6 månader, bara "nötterna" har kommit ner

*KL* Tillägg förresten. Mina valacker har varit kastrerade vid 2, 4, 2 resp 1 års ålder (11 månader om man ska vara exakt). Fblherren vet jag inte när han är kastrerad dock, står bara 'gelded since registration' i passet.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 128
Senast: Eagle1
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka