vid lyft av hov, lägger all sin tyngd på mig

V

Vennie

Har haft lite problem med att min nya häst försiktigt smyger över en massa vikt på det benet jag kratsar hoven på och håller upp.
Det är något jag inte vill ta, jag vill därför på ett så smidigt och naturligt sätt som möjligt lära honom av med det.

Någon här som har några idéer eller uppslag med hur man lättast tränar bort och reagerar när han gör så?

Jag försöker som det är nu, lyfta hoven inåt, och putta lite med min tyngd på bogen, så att han lägger över mer vikt på andra sidan, men jag tror inte han förstår.

Sv: vid lyft av hov, lägger all sin tyngd på mig

När jag var liten och skötte en shettis som gjorde så orkade jag en gång inte hålla och släppte. Då ramlade hon åt sidan. Sen tror jag inte hon gjorde det igen...Men kanske inte så säkert att göra med en större häst!

Du tänker ju rätt, många går ifrån hästen när den gör det, vilket leder till att den lägger ännu mer vikt på dte benet (har sett alldeles för många hovslagare göra på det sättet och sen bli arga på hästen).

Prova att föra benet/hoven i en cirkel. Ta dig långsamt mot marken med hoven. I början kommer hästen sätta ner hoven från ganska långt avstånd. Till slut kan man dock stå med hoven precis ovanför marken och göra cirklarna = ingen vikt på det benet. Övningen finns beskriven i boken om TTEAM

Dessutom är det en väldigt bra rörelse för att lösgöra bogar och höft!

Min medryttarhäst gör det ibland och bara med vänster fram. :confused:
Jag tränar genom att släppa efter på greppet, så att hästen är tvungen att lägga över vikt på höger för att hålla balansen.
OBS! Jag släpper INTE ner benet helt, bara släpper efter lite.

Nu har han, ibland, börjat lyfta tassen själv. :)

Ska testa din övning, lät som en bra.

Nora: Tror tyvär inte det är så bra idé då han inte läger all sin tyng emot mig och lutar sig, utan bara smyger över mer vikt och hänger lite smått. Sedan så tror jag inte jag skulle vilja ha ett stort halvblod på 1,70 över mig ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 320
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross