vid försäljning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare spindelmannen007
  • Startdatum Startdatum
S

spindelmannen007

Om man äger ett föl som visas på fölvisning som blir klass I (tex) och man sedan säljer fölet, är det vanligt att man brukar lämna med fölets rosett vid försäljning av fölet då??

Sv: vid försäljning av föl

Jag har aldrig varit med om att priser från tävlingar och utställningar följer med vid försäljning, så jag tror de följer ägaren och inte hästen. Givetvis kan det ju vara att säljaren inte vill ha kvar rosetter och kan lämna med, men jag vet inte att det har hänt.
/U

Nej, då fölet visades ägde du fölet och då givetvis tillhör prisrosetten samt det skriftliga omdömet dig.:cool:

Hade däremot köparen köpt fölet innan visningen så hade jag klar gjort vid köpet att jag skall ha rosett och omdömet på fölet, men att dom får en kopia av omdömet tillsammans med kontraktet.;)

Det är helt upp till säljaren, en del vårdar ömt sina skriftliga bedömningar på sina föl, andra inte. :angel:

Jag behåller rosetter/andra priser, men lämnar alltid med alla protokoll från bedömningar och samma har gällt för hästar jag har köpt.

Jag beehåller rosett och omdöme, men vill köparen ha kopia på omdömet så fixar jag givetvis det (vilket alla köpare har velat ha ;))

Förr var det oskrivna regler om att rosetterna alltid följde med hästen. Medans andra priser som plaketter, pokaler eller premier tillföll ryttaren/visaren/ägaren beroende på tillfället.

Diplom då? Hur gör ni med dem. Tycker det är en självklarhet att de ska följa hästen oavsett vem som ägt hästen vid tillfället.

Var har ni visat eftersom ni fått rosett,visade min hingstunge förra året i Plönninge(halländska hästavelsföreningen) då han blev klass 1 men där delades inte ut några rosetter.Är det regler på att det ska delas ut,är ju faktiskt roligt att ha!!!

Jag har visat mina på Grevagården (föreningen Ädla Hästen Skaraborg) och fått rosett både på klass 1-föl, Klass 2-föl (1 poäng under kl 1 :grin:) och stamboksförda ston

Det är nog lite olika. För ibland har jag fått rosett, ibland en plakett, någon gång både ock och igår fick jag rosetter (flera på samma häst) och stallplakett. Förra året visade vi på samma ställe och fick bara ett protokoll.

Känns ju lite snålt och trist att åka hem utan en rosett ens måste jag säga!

Du får köpa en själv och hänga på! :idea::D

Ja,jag får nog göra det,ha ha.:)Kan ju tycka att man kan få en rosett för man betalar ju faktiskt för att vara med så lite kan de ju ge tillbaka.:banana::banana::banana:

Tycker också att kl 1 fölen kan få en rosett.

Men rosetten (om man nu fått någon) stannar väl hos ägaren vid visningstilfället. Om inte ägaren vill annat. Vad jag vet så finns det varken skriven regel eller oskriven.

Jag anser också att rosett ev plakett, tillhör ägaren av hästen vid tillfället för visning/bedomning eller 3-års test/kvalbed. Om hästen säljs så kan man skicka med en kopia av bed protokollet

Var har ni visat eftersom ni fått rosett,visade min hingstunge förra året i Plönninge(halländska hästavelsföreningen) då han blev klass 1 men där delades inte ut några rosetter.Är det regler på att det ska delas ut,är ju faktiskt roligt att ha!!!

Det står faktiskt i ASVH´s regelverk att rosetter ska tillhandahållas av arrangören.
4. Arrangör

Arrangör ska tillhandahålla katalog över anmälda föl.

Arrangören skall också tillhandahålla speaker som presenterar bedömningen, härstamning,

ägare, uppfödare och om fölet är till salu.

 På platser med få deltagare kan domaren hinna med att också vara speaker och

presentera fölen, enligt överenskommelse med arrangören.

Arrangören ska tillhandhålla prisrosetter till samtliga bedömda föl enligt tabell sidan 6

Ring dom eller maila och påtala detta. I år ska dom tydligen ha rosetter. (jag har mailat dom och påtalat detta ett antal gånger. PÅ andra ställen har dom alltid rosetter. Känns lite småsnålt att dra in på det när man ändå betalar flera hundra för att visa)

KL
Angående priser vid fölmönstringar så blev jag förvånad (när jag engagerade mig i vår lokalförening) över att man inte delade ut "riktiga" priser utöver rosetterna. Så i år slog vi på stort och samlade/tiggde ihop priser värda över 70 000 kr! Tror vi delade ut närmare 20 språngavgifter och lev föl avgifter, 18 000 kr i kontanter och mycket annat. Jättekul!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 493
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka