Vid byte av hö...

caradan

Trådstartare
Jag ksa idag hämta hö...ett bra hö som luktar gott och är fräscht. (inte som det gamla jag hade som luktade unket och var dammigt)
Men det är inte analyserat och jag tänker inte göra det iom att jag hämtar hö för 500kr och analysen kostar 400kr och det bara räcker i en månad (sen är det dags för betes släpp)

Men nu har jag funderingar på hur jag ska göra med övergången och kraftfodringen...

Just nu ska han gå på nästan 130 MJ och är inte tjock. (höt är analyserat men jag har blivit grundlurad för analysen stämmer INTE!)

Han äter just nu:

Ca 10-14kg hö/dygn (fri tillgång)
2 kg lusern hack
225g foderjäst
150g Krafft Protein
450g Betfor

Han är ett vbl på ca 155cm, runt 400kg. (smal och smäcker)

Vad hade ni gjort...utan att analysera..
 
Jag hade nog fortsatt på gamla foderstaten men tagit bort Krafft Proteinet och kanske ett kg lucern mindre. Det kompenseras förhoppningsvis av det lilla gröna som börjar dyka upp i hagarna.

mvh Jessica
 
Jag har dragit ner till 1,5kg lusern och 112,5g (1,5 dl) foderjäst och 75g (1 dl) Krafft protein.
(+ betfor)

De kommer även att gå ute mycket i sommar hagen nu när det är torrt ute för den ska ändå inte användas i år eftersom hästrna åker hem 1/6.

Så de får i sig en hel del gräs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en vbl val på 9år, ca 155cm i mkh, väger runt 400kg (smal och smäcker) Han får just nu fritillgång på hö dygnet runt (äter ca...
Svar
7
· Visningar
810
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har en vbl valack på 9år, ca 155cm i mkh och väger ca 400kg, väldigt smäcker. Märkte idag att revbenen börjat sticka fram och att han...
Svar
7
· Visningar
849
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp