victory tilly käk?

snigelfarmor

Trådstartare
hello igen, har han käken som ett läderband under hakan istället för som bett?
såg ut så.
Är det många som har det så, har aldrig sett det förut heller :-) Rena nybörjaren!

Satt o såg travet från jägers idag och tänkte på vilka tandskador käken måste åstadkomma om man som vissa kör med den varje dag nästan.
ett bett kan göra enorma skador om det är lite för stort, lite för tjockt hård hand, vargtand etc..
men ett käkbett är ju skapat för att hästen ska ta stöd vid trötthet etc. det måste göra väldigt ont att lägga huvudet på en liten runt järnstång..
alltid mest reflekterat över att den håller huvudet uppe på ett obekvämt sätt och enligt grundformen för en riden häst helt fel hållning ju.

har ni sett några skador på gom, tänder?

ställer bara frågan, vill inget ont, så ni vet det..phu!
/jenny, som nu är hos berth johansson!!! glad* för han skrittar av o fram!

Jag vet inte vad Victory Tilly har för käk, men det är väldigt vanligt med kindstropp (=läderrem under hakan i stället för bett) till uppkäket inom ponnytravet.
Vissa hästar behöver dock rejälare doningar för att det ska fungera...

Re: victory tilly, käk?

vad skulle hända om alla tog bort sina käk under ett lopp?
skulle det hända något?
skulle starkste hästen komma först i mål?

vad tror ni?

MIN erfarenhet är inte så stor, men jag kan tala för mina egna ponnysar...
BÅDA har nämligen börjat sina karriärer utan käk (lilla "stjärnstoet" var 3a i kriteriet förra året, UTAN käk! Det enda hon hade utöver sele och sulky var tussar i öronen...) och i deras fall var det INTE att de behövde nåt att hänga på när de blev trötta som gjorde att vi klädde på dem käken.
Det har helt enkelt varit så att jag märkt att de har behövt käken för att kunna gå ännu bättre/snabbare/stadigare. Och med käken på har de också förbättrat sina prestationer betydligt.
Käken är alltså ett hjälpmedel BÅDE för att förbättra hästarna och för att hjälpa dem så att de inte stupar på upploppet när mjölksyran kommer...

jag har ju fortfarande uppfattningen att finns det risk för stupning på upploppet är de inte förberedda på ett sånt lopp.
det är ju lite fusk, tänk om idrottskvinnorna skulle ha gummiband i knävecken som hjälpte dem lyfta benen på upploppet.:)

Jag använder bara kindstropp på alla mina hästar. Jag har alltid tyckt att checkbettet ser oskönt och obehagligt ut och avstår från det. Har jag en häst som verkligen behöver stöd av käken som bl.a tvåårshingsten behöver, han riktigt borrar ner sig och lägger sig i grejorna, så använder jag en raymond. Ett bra alternativ tycker jag och snällt. Mindre kul efter jobb då de ska klia sig och flaxar med huvudet. Att få en raymondkäk klockrent i skallen är inte direkt skönt :crazy: .
mvh jesse

Checken är ett hjälpmedel för hästen, i starten kan dom bli för "långa" och för den skull slå ihop och galoppera, i slutet då hästarna skall ge ALLT är den ett hjälpmedel för att den inte skall stupa....Min häst t ex blir väldigt låg och lägger sig HÅRT i checken, ju fortare det går, ju lägre blir han....i ett skede då han är trött så slår han säkert krok´ben på sig själv...vissa hästar tar verkligen ut sig till max, och man kan inte säga att dom inte är förberedda då man aldrig vet HUR loppet kommer att köras innan....det kanske blir en idiotöppning, då får vilken häst som helst mjölksyra
Uppcheckning är OBLIGATORISK enligt reglementet, och vill du köra utan(vissa hästar går utan check, men det beror på HUR dom springer) måste du söka Dispens.......

vad skulle hända om alla tog bort sina käk under ett lopp?
Hälften av hästarna skulle galoppera, ingen skulle troligtvis kunna springa max, någon skulle säkert snubbla och kanske tom. skada flera hästar, i mål skulle en eller flera hästar lyckas ta sig men vinnartiden skull troligtvis vara långt ifrån bra.

skulle det hända något?
Se föregående svar, dessutom skulle vi ha betydligt fler olyckor på våra banor.

skulle starkste hästen komma först i mål?
Nej, de som lyckat hålla sig ifrån de andra störningarna skulle ha störst chans.

vad tror ni?
Ovanstående är vad jag tror, någon annan(förutom du) som tror att lopp med käklösa hästar skulle bli en hit???

//Anna

hey hey hey, jag sa inte att ett käkfritt lopps ,skulle bli en hit!

cool it..
kan de inte trava utan käk, då har man nog kört med käk lite mycket. han jag jobbar nu hos har aldrig käk på sina hästar och han har tagit segrar denna månaden oxå:-) han har 5 styck.
jag tycker det känns skönt iallafall att slippa tränsa på käk för en joggrunda.
han har käk på loppen.

Ok, men med tanke på diskutionen på köridan förut och av dina uttalanden här så drog jag en, kanske förhastad, lutsats.
Jag kör aldrig(med undantag för invänjnig av den) med käk hemma ch har den inte ens alltid på på banan.
Att många anväder käken för ofta och ffa. en för kort kan jag hålla med om men att börja surra om att den starkaste hästen skulle vinna loppet om alla gick utan käk, då tycker jag att man är liite långt ifrån verkligheten.

ja, kanske, men eftersom alla snackar om att man måste ha käk för att inte hästen ska ramla ihopa på mållinjen så ..

borde inte den starkaste hästen vinna? förutsatt att allt går väl och ingens slår halv ihjäl sig som man spår här :)

det var bara en hypotetisk fråga eftersom den inte lär tas bort,käken, inom detta århundratet.

jag kör ALDRIG med käk hemma eller i jobb, bara i lopp...trodde du fattade det...är det verkligen många som kör käk i jobb :confused:

inte jag heller

Jag kör heller aldrig med käk hemma inte heller någon av dom två proffsare som finns runt här omkring. Enda gången jag har käk är när jag kör snabbjobb på banan eller startar (vilket inte är ofta).

Ok att käket kan komma fram på unghästar vid inkörning eller att man provar ut ny utrustning hemma som "kräver" käk.

Större delen av tränarna kör nog motion utan käk...

Det är verkligen inget ovanligt att bara ha käk i lopp. Det är mer regel än undantag att man kör med käk hemma. En del har det i snabbjobb men aldrig på motionsrundor.

Käken är inte till för att hästen ska hänga i den, den ska vara ett stöd.

Re: inte jag heller

jag har ju erfarit jägers och nu Umåker.
två helt skilda banor absolut!
på jägers kör alla med käken på, om än lite lösare på uppvärmning o dylikt, har även käk på de hästar som är uppstallade där. men det vet jag bara stämmer på två av proffstränarna där som ja varit inne hos lite.

på umåker så ser man sällan en käk :)
lite mer avslappnat där, skogskörning, skrittar gör dem oxå :)
jag trivs bättre i umeå än i skåne
:rofl:

säkert inte..
men jag var invaggad i det eftersom käk alltid användes hos den förra proffstränaren jag jobbade hos i skåne..
trots att han ju e från norrland där man inte har käk. ... :confused: :confused:

Jag har iofs bara jobbat i Stockholmsområdet men käk vid motionskörning det hade man bara på unghästarna alldeles i början så att de skulle vänja sig vid käken och känna sig bekväma med den.

Jag visste inte att uppkäk var OBLIGATORISKT Var i reglementet står det? Jag måste ha missat det eftersom en av mina hästar går utan käk och jag har aldrig lagt in om dispens. Jag har gjort allt för att hon ska gå med käk men hon vägrar. Travar kanon utan och travar inte alls med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka