victory tilly käk?

Re: victory tilly, käk?

Jag visste faktiskt inte heller att det var obligatoriskt, har bara läst att det rekommenderas.Tävlande hästar skall alltid vara utselade med bröstrem eller förbygel samt ryggstycke. Dispens avseende denna bestämmelse kan dock medges av STC , se under ”Att söka dispens” .
Detta är vad jag hittar, men hr det kanske kommit till käk?? Har oxå haft en häst som aldrig hade käk. Så fort man satte dit käken så stegrade hon sig, tyvärr var detta så länge sedan att ordet hästtandläkare inte existerade i mitt vokabulär..... :crazy:

har för mej att det är obligatoriskt med käk i autostart. har haft passisar som gått utan i volt, fast oftast blir det automatkäk på "krångliga" hästar. (stavas käk så?)

Käken ska som tidigare skrivits vara ett stöd, det finns riktigt framgångsrika hästar som tävlar utan käk (Miss USA om jag inte minns fel) dessutom har käken en funktion genom att du kan ändra vinkeln på huvudet beroende på vad hästen håller på med, en Raymond eller O´Meara käk (Cenit Guy) gör att det blir svårare för hästen att kväva sig, samt att de lättare får luft,gomtryckare(Pine Chip)kräver dispens, används ofta på hästar som är benägna att slå. Dessutom tror jag att de flesta hästar skulle klara av att tävla utan käk idag eftersom nästan alla tränar utan käk och att hästarna i dag är längre kommna i avlen (naturtravare) än de för 20-25 år sedan (de var riktiga stjärnkikare).

Victory tilly har vid ngr tillfällen gått utan käk och gjort minst lika bra prestationer som med.Kan nog säga att så gott som alla Stigs hästar går otroligt lågt käkade och växer därmed i mina ögon!Kan iaf inte komma på ngn just på rak arm som han har högt käkade! Gemensamt för dessa hästar är att de tassar på i en avslappnad bra aktion.

Käk vid jobb är väldigt olika.Vår hade aldrig det i låga farter och käkades ALLTID upp både i snabbjobb och i start så sent som möjligt.Han gjorde alltid provstart utan.
Har sett tränare och amatörer som käkar hästarna i stallet både inför skogsmotion och snabblopp.Och då pratar vi inte ngr enstaka som gör det för att det blir farligt om hästen springer utan käk utan vi pratar många som gör det.

Så vad jag tycker är att käk är ok som säkerhetsgrej och även ett litet stöd men att höga käkningar är förkastligt!!!!!

Gör som Stig H!Träna hästen så den orkar gå i dödens och ändå inte ramla för att den har låg käk.

Nu vill jag inte ha ngn mega diskussion om att inte alla hästar kan gå i dödens eller att inte alla hästar kan gå lågt käkade!Det finns ALLTID undantag!

Ja och jag har oxå lusläst reglementet men inte hittat att det står att det är obligatioriskt utan bara att man rekomenderar att man använder käk

Du skrev att travtränare du jobbade hos bara hade käk vi tävlingar men inte ute i skogen. Det är inte i många travstall man kör med käk jämt. När man kör in unghästar är det bra och ha de på en vanlig skogsrunda men på tååringarna och äldre kör jag (iallfall) inte med käk på en vanlig träningsrunda, skillnad om man ska köra fort. Ville bara säga deet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka