Vi trampade på en bäbis idag!!

Marvin

Trådstartare
Var ute och red på gräsvägarna runt fälten. På några ställen är dikena ganska djupa och breda, så jag har klättrat där under våren (finns ju inga backar här!). Idag var gräset mycket högre än det var sist, men eftersom vi har gått där så mycket så vet jag ju att underlaget är bra, så vi red ner ändå. Inte tänkte jag på att någon kunde ha gömt sin bäbis där!!! :cry:

Helt plötsligt kom ett skrik från under magen på hästen, lät som en pipleksak för hundar, fast starkare och mer panik! Upp kravlar ett litet rådjurskid, tar sig upp för dikeskanten, och sen ner i diket igen några meter längre bort och gömmer sig i gräset. Sen skriker den på samma sätt igen! :cry: Jag tror vi trampade på den, men jag kunde inte se om den haltade! Eller skriker den så bara för att den blir rädd?
Mitt hjärta blöder för den lilla rädda bebisen! :cry::cry:

Sv: Vi trampade på en bäbis idag!!

Gick du inte och kollade upp bebisen då? Ifall den hade några skador på nära håll?

Jag ville inte skrämma den mer, eller röra den och riskera att mamman inte vill veta av den.
Hästen är iaf som tur är oskodd.

Jag tror att hästen skulle hoppat till och reagerat
om ni trampat på den. Annars tror jag att den blev
rädd.

Jag hoppas på det! Men hon är van vid att trampa på saker som skriker... :angel: Mig till exempel! :mad:

Hon reagerade inte på första skriket (inte vad jag märkte iaf, men jag reagerade ju kraftigt), men andra gången den skrek så hoppade hon till.

En rådjursmamma bryr sig inte nämvärt om människodoft däremot om ungen flyttas för lång ifrån legan så slutar hon bry sig om den.

Hittade en älgbäbis idag som var riven av björnen och det var alldeles varm då jag hittade den så det var alldles nyss gjort

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar