Tack för svaret. Men det här gör jag redan som jag nämnde på slutet, och det har inte gett nånting, spår efter spår så fortsätter hon kliva av, jag håller emot, stannar och går när hon stoppar ner näsan och fortsätter spåra och det blir samma visa om och om igen.
Hon har exakt koll på var spåret går men tycker som du skriver "jag ska bara..." och att bara hålla emot (eller hålla emot och Neja/gräla på henne) hjälper inte, det är därför jag tänker att jag måste få upp motivationen till att stanna på mitt spår och inte hitta på annat. Att kliva av och snoka är så självbelönande för henne att jag inte hittills har kommit på nåt som kan tävla mot det
Jag har även testat att bryta spåret om hon kliver av så det roliga tar slut, men det bryr hon sig inte om heller utan verkar tycka "jaja, det var ju roligt så länge det varade" och sen rycka på axlarna...
Jag har problemet med.min hane, som växlar över från personspår till färska viltspårprov (väldigt tydligt för det mesta). Jag fick rådet att lägga korsande spår med flit och träna på detta med maxbelöning. Alltså typ ser du en hare, kolla var den går, lägg korta spår så det korsar med märgben, leverpastej eller vad nu din hund helst vill ha 10 meter efter svårigheten. Så det riktigt lönar sig att stanna kvar på ditt spår. Kanske ett tips som skulle funka för dig.