Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Det dr tycker jag är jätteviktigt! Alltså att man hela tiden tänker på hur man rör sig, lyfter och belastar kroppen. Jag slarvar en hel del i vanliga fall men nu när jag är gravid så har jag verkligen fått tänka om vid minsta lilla detalj. Bara en sån sak som att se till att verkligen belasta båda benen lika mycket och stå i en bra arbetsställning när man borstar hästen gör stor skillnad.

Vid hovvård (allt från kratsning till att linda ben eller ta på dojjor) så har jag förresten en liten pall med mig som jag sitter på och har hoven i knät. Det sparar väldigt mycket på både knän och rygg tycker jag.
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

*kl*

Jag har själv inga större krämpor men jag försöker ständigt hitta sätt att göra hästlivet lättare för kroppen.
1. Vatten
En av de största bovarna för kroppen är det ständiga bärandet av vatten (slang etc.). Det kostar en slant att göra en uteflottör som inte fryser på vintern men det är banne mig värt varenda krona!!! Där har vi gjort så att vi kopplat på sommarhagen på vinterhagen så de får gå in och dricka i vinterhagen. Sommarflottör är lätt som en plätt att anordna.
Har man hink i stallet borde det kunna fungera att använda sig av en fast installation där man kan vrida på en kran vid varje box ovanför hinken.

Det finns ju en del som anser att hästen måste ha hink/badkar för att få i sig nog med vatten. Det kan man lätt kolla genom att ha en fylld hink just vid påfyllningsstället och när man går förbi med hästen är det lätt att kolla om den verkligen är törstig (det har aldrig hänt). Man bör välja en flottör som har bra tryck.

2. Mockning
Tvåhjulig kärra med nedsänkt container/gödselplatta. Alternativt att man mockar i större slags hinkar och drar på pulka på vintern. Borde också kunna fungera att använda ett förstärkt barnvagnschassi på sommaren där man kan ställa hinkar (jag tänker på den lätta gummimodellen) som man mockar i och bara kan välta ut.

3. Sadel
Jag har konstruerat en sadelhängare av en barnvagn, d.v.s. ett barnvagnschassi med en sadelhängare där barnvagnsinsatsen skulle sitta. Nu har jaga själv bara använt den på tävling istället för tävlingsskåp då jag inte har eget stall och den tar för stor plats men hade jag eget stall skulle jag självklart använda den istället för att bära sadeln från sadelkammare till hästen. När det gäller att lägga upp sadeln på hästen har jag inget tips men jag antar att det fungerar med ngn sorts vinch (och en snäll häst) om man har problem att lyfta armarna ovan axelhöjd och har en stor häst.
Jag har fortfarande inte hittat något bra sätt att spänna sadelgjord om man har värk i fingrarna, kanske någon annan har något tips?

4. Hästhanteringen
Är man skör i kroppen kan det vara guld värt att göra "slussar" och inhägnade "gåstråk" så att man inte nödvändigtvis behöver leda hästen (och råka ut för ett ryck) utan bara kan gå bredvid.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Jag har fortfarande inte hittat något bra sätt att spänna sadelgjord om man har värk i fingrarna, kanske någon annan har något tips?

Detta funderar jag också över.. Någon som har något bra tips. Jag använder nuför tiden westernsadel.. Och den gjorden är MKT lättare att spänna då det är en lång läderrem istället. Slipper man försöka knipa om och tappar man flärpen så är den låst och man behöver inte gräva efter den igen. Men det händer att jag använder min hoppsadel vid de ytterst sällsynta tillfällen då jag och min jätteponny får för oss att vi ska leka plocka-pinn på ridbanan..:angel:
Men vissa gånger får jag ge upp då det helt enkelt inte går att spänna..:crazy:
Ett tag hade jag sadelgjordsförlängare som jag satte på mitten av flärpen, fick lite mer att ta i och det hjälpte faktiskt lite.. Men de försvann mystiskt nog efter det att jag lånade ut dem en gång..:crazy:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

jag har för mig att det ska finnas en "sadelgjordsspännare" men kan inte komma på var eller om den ens finns kvar på marknaden... inte en sån som man har till möbeltapetsering och sånt alltså utan som är till sadlar :)

Jag föredrar också westernsadeln just pga gjorden - funderar om det inte borde gå att fixa en liknande lösning till dressyrsadeln.
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

jag har för mig att det ska finnas en "sadelgjordsspännare" men kan inte komma på var eller om den ens finns kvar på marknaden... inte en sån som man har till möbeltapetsering och sånt alltså utan som är till sadlar :)

Jag föredrar också westernsadeln just pga gjorden - funderar om det inte borde gå att fixa en liknande lösning till dressyrsadeln.

Jag sitter och tänker på samma sak men kan inte komma på var:)
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Googlar man sadelgjordsspännare får man upp en gammal tråd här på Buke. Men länken till den danska firman som hade verkar inte funka :( Men vet att jag hört talas om det också...
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Jag har fortfarande inte hittat något bra sätt att spänna sadelgjord om man har värk i fingrarna, kanske någon annan har något tips?

Detta funderar jag också över.. Någon som har något bra tips. Jag använder nuför tiden westernsadel.. Och den gjorden är MKT lättare att spänna då det är en lång läderrem istället. Slipper man försöka knipa om och tappar man flärpen så är den låst och man behöver inte gräva efter den igen. Men det händer att jag använder min hoppsadel vid de ytterst sällsynta tillfällen då jag och min jätteponny får för oss att vi ska leka plocka-pinn på ridbanan..:angel:
Men vissa gånger får jag ge upp då det helt enkelt inte går att spänna..:crazy:
Ett tag hade jag sadelgjordsförlängare som jag satte på mitten av flärpen, fick lite mer att ta i och det hjälpte faktiskt lite.. Men de försvann mystiskt nog efter det att jag lånade ut dem en gång..:crazy:

Mvh Domino_s

Den här sadelgjorden http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330163&deptid=103&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC fungerar jättebra om man är svag eller har ont i händerna. Med den klarar jag att fixa gjorden själv nästan alltid. Däremot vet jag inte om det finns motsvarande lång och till western men det kanske de vet på Hööks. Eftersom det är fjädrar på den så åker pinnen in i hålen själva och den gör också att det är lättare att dra när man sitter på om man klarar det (vilket inte jag gör).
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Tänk att en liten stunds mys med pälsklingen kan få en att känna sej lycklig trots smärtan!
419265_10151335542704843_1850866786_n.jpg

63245_10151335542129843_1410947560_n.jpg
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Ja, det är värt så mycket, det där att man kan få sådan underbar kontakt med fyrbeningarna, och att de inte bryr sig det minsta om att man är skadad/sjuk/ begränsad på något sätt!

Underbara bilden och jättevacker häst!
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Tack :laugh:
Han har varit min bästa vän i 16år, när vi träffades första gången var det som att vi redan kände varandra. Som att träffa en mycket nära vän som man inte sett på ett tag och saknat massor.
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Vilka hjältar ni är allihop som kämpar på trots alla krämpor!

KL
Jag har det inte på långa vägar lika besvärligt som många av er, men jag känner igen mig i en del.

Utan hästarna (och övriga djur) hade jag inte tagit mig ur sängen överhuvudtaget vissa dagar, man MÅSTE ju liksom upp och se till att de har det bra.

Men samtidigt kan det bli en börda och när det är som sämst orkar jag bara med det mest nödvändiga och vi de tillfällena brukar jag suckande titta bort mot hagen och tänka "där går mitt dåliga samvete".
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Men samtidigt kan det bli en börda och när det är som sämst orkar jag bara med det mest nödvändiga och vi de tillfällena brukar jag suckande titta bort mot hagen och tänka "där går mitt dåliga samvete".

Vet så klart inte hur sant detta är men det hjälper iaf mig psykiskt. När det är som sämst, när livet bara inte funkar så berättar jag för bästa vännen att det är inte han det är fel på. Mitt liv är tufft men det är inte han som är orsaken till det. Jag inbillar mig iaf att bördan som han ev. kan känna försvinner.
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Vet så klart inte hur sant detta är men det hjälper iaf mig psykiskt. När det är som sämst, när livet bara inte funkar så berättar jag för bästa vännen att det är inte han det är fel på. Mitt liv är tufft men det är inte han som är orsaken till det. Jag inbillar mig iaf att bördan som han ev. kan känna försvinner.

Vad gulligt! :love:

Och även om vännen inte förstår helt så känns det alltid bättre (för egen del) att ha bett om ursäkt, din börda kanske inte känns lika tung.
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Mycket enklare att slippa balansera den :)

Tills man lyckas tippa ner den tunga j-eln i gödselstacken ja.. Få ur den ur en container är mindre skoj, men jag gissar att de flesta här inte är riktigt lika klumpiga som jag är.

Själv har jag bara ett par "utbränningar" (eller hur man nu uttrycker dom i flertal) och överrörliga leder att slåss mot. Oftast går det bar, men ibland orkar jag knappt ens titta på hästen. Jag har fått lära mig att hon inte mår dåligt av att bara skrota i en hage när jag inte orkar och har medis som hjälper mig ett par dagar/vecka.

I perioder går finger- och handlederna i strejk, men det är bara att bita ihop.

/Lavinia, som tyvärr inte har hästen så nära hemma att sambo kan tänka sig att hjälpa till..
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Vad gulligt! :love:

Och även om vännen inte förstår helt så känns det alltid bättre (för egen del) att ha bett om ursäkt, din börda kanske inte känns lika tung.

Exakt så. Jag känner mig bättre i o med att jag har berättat för honom hur landet ligger.

Jag inbillar mig att de känner av energier, hur vi människor mår. Likväl som att vi 'ser' hur de mår. Är min energi åt hell så tycker jag det är en självklarhet att berätta det för honom. Lite av respekt.
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Det här är också intressant! Att man har det här dåliga samvetet för att man inte orkar med som man tycker att man borde, att hästen bara går där och skrotar långa perioder ibland, men ändå känns det som om hästen FÖRSTÅR! Det tycker jag är så tröstande ...
Periodvis har mitt numera gamla, högt älskade arabsto fått mest bara skrota. Men jag pratar med henne, visar henne att jag bryr mig om henne och ser henne, och jag tror inte vi hade haft bättre kontakt om jag hade klarat av att rida henne varje dag än vad vi har idag.

Jag går ganska ofta promenader med henne, och passar då på att berätta för henne hur underbar jag tycker att hon är och hur mysigt det är att hon och jag är ute för oss själva. Klart att hon inte förstår mina ord, men hon känner vilka känslor jag sänder ut, och jag mår bra av att säga det till henne. Hon brukar buffa lite på mig, titta på mig, blåsa andedräkt i mitt ansikte. Bästa medicinen ever!
 
Sv: Vi som har hästar trots att vi är sjuka/skadade/fysiskt begränsade på något sätt

Det här är också intressant! Att man har det här dåliga samvetet för att man inte orkar med som man tycker att man borde, att hästen bara går där och skrotar långa perioder ibland, men ändå känns det som om hästen FÖRSTÅR! Det tycker jag är så tröstande ...
Periodvis har mitt numera gamla, högt älskade arabsto fått mest bara skrota. Men jag pratar med henne, visar henne att jag bryr mig om henne och ser henne, och jag tror inte vi hade haft bättre kontakt om jag hade klarat av att rida henne varje dag än vad vi har idag.

Jag går ganska ofta promenader med henne, och passar då på att berätta för henne hur underbar jag tycker att hon är och hur mysigt det är att hon och jag är ute för oss själva. Klart att hon inte förstår mina ord, men hon känner vilka känslor jag sänder ut, och jag mår bra av att säga det till henne. Hon brukar buffa lite på mig, titta på mig, blåsa andedräkt i mitt ansikte. Bästa medicinen ever!

Jag berättar för hjärtat mitt varje dag att han är bästa hästen! Att det faktiskt är väldigt mysigt o vara ute med honom. O så klart en rad massa mer ord i samma tema. O rätt som det är tvärstannar han o vänder på huvudet o tittar på mig (jag kör). O jag håller med dig, jag är helt övertygad om att han känner av mina energier o förstår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 177
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 835
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 856
Senast: Araminta
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp