Vi med kronisk värk

coolia

Trådstartare
Jag är väl tyvärr inte ensam om att ha en strejkande kropp. Kanske kan vi drabbade prata och stötta varandra? Jag har ischias och det påverkar ju livet rejält.
Sen har jag knas med magen, ofta uppsvullen och har ont. Det känns som om jag inte kan äta någonting utan problem. Och ändå är jag hungrig. Tycker att aptiten borde påverkas men så är det inte. Eftersom jag är gravt överviktig (BMI på över 40) så vore det praktiskt om aptiten avtog så att jag kan gå ner i vikt.

Jag har fibromyalgi sedan ca 4 år tillbaka. Sjukdomen har dessvärre förstört mitt liv. Och det tog flera år innan jag ens kunde acceptera den, att jag inte har något annat val än att leva mitt liv trots ständig smärta. Det är ju oerhört påfrestande på alla sätt och påverkar ALLT i livet. Jag rör på mig så mycket jag kan och styrketränar rehelbundet. Distraherar mig med saker jag tycker är roligt, för om hjärnan har fullt upp med att skratta eller koncentrera sig på något annat än värken Så sorteras den delvis bort. Något jag fick lära mig på smärtrehab.

Har någon form av reumatisk sjukdom, antagligen kombinerat med kronisk värk och/eller fibromyalgi. Är under återutredning så vilken diagnos det blir den här gången återstår att se :p fick iaf diagnosen RA sommaren 2015, efter 2 år med symtom.

Jag försöker hitta något som hjälper. Massage, varma bad osv. Vården har ju tyvärr långa väntetider och läkarna har dåligt med tid när man äntligen fått en tid. Normala värktabletter har ingen effekt.
Mitt jobb innebar tunga lyft och det klarade min rygg inte så nu är jag sjukskriven men det är ju ingen lösning.

Jag har en ärftlig bindvävssjukdom som heter Ehlers-Danlos Syndrom. Jag har den varianten där man är överrörlig i lederna. Jag lever med kronisk värk pga av det och en enorm trötthet. Men jag tränar regelbundet tung styrketräning och annan träning och arbetar nästan heltid samt har tre yngre barn. Mitt liv är helt hanterbart trots min sjukdom och jag tycker att jag aldrig mått bättre varken fysiskt och psykiskt men det hänger på att jag tränar regelbundet och lägger in korta vilopauser då och då hela tiden.

Jag har precis läst @Magiana s tråd om allt som måste göras. Och jag börjar nästan gråta. Jag känner mig så totalt värdelös. Jag orkar inget alls. Att ens kravla mig ur sängen tar tid. Jag får verkligen kämpa. Nu är jag sjukskriven sen en tid och jag får inget gjort. Henmet förfaller och jag har en lång lista på saker att göra. Men jag gör inget. Tänker hela tiden att idag ska jag göra något på listan.
..men inget görs. Sjukskrivningen har förvärrat min depression.

Förut åkte jag någon gång i veckan och köpte en pizza bara för att komma utanflr dörren. Men nu orkar jag inte ens det. Lever på smörgåsar mest.

Och en av anledningarna till att jag inte går ut är att jag inte "orkar" duscha. Allt förfaller.

Ursäkta min bombning...jag vill inte utsätta hela min vänkrets för mitt mående men någonstans måste jag få ge utlopp för mitt mående.
Ibland har jag valt Drive through eftersom det inte gör något om jag är oduschad.

Jag är väl tyvärr inte ensam om att ha en strejkande kropp. Kanske kan vi drabbade prata och stötta varandra? Jag har ischias och det påverkar ju livet rejält.
Sen har jag knas med magen, ofta uppsvullen och har ont. Det känns som om jag inte kan äta någonting utan problem. Och ändå är jag hungrig. Tycker att aptiten borde påverkas men så är det inte. Eftersom jag är gravt överviktig (BMI på över 40) så vore det praktiskt om aptiten avtog så att jag kan gå ner i vikt.

Får du någon hjälp med ditt psykiska mående?
Det är ju minst lika viktigt som det fysiska.

Jag har varit så fysiskt sjuk att jag inte ville leva IOM att jag inte orkade det man bör.
Det är fruktansvärt!
Jag hoppas du får hjälp med både det fysiska och att du mår bättre i själen snart!
Kram till dig!

Jag har en whiplash med nervskador och sönderslitna ligament/trasiga kotor etc, kotkompressioner, diskbråck, överrörlighet som ger värk, fibromyalgi och Hortons. Och sköldkörtelpaj, allergier bla..

Jag har varit sjuk i 22 år. Men tack vare pojkvän som är kiro och hjälp av en bra läkare håller jag mig hyfsat fungerande. Jag har varit sjukskriven en längre period nyligen. Men nu är jag tillbaks på jobb och mår helt ok.

Jag har testat det mesta inom skolmedicinen och utanför.
Nu verkar jag hittat ngt som funkar.

Äter diverse tillskott, en medicin för sköldkörteln och tar Hyaluronsyra som eg är till häst. Ger på mig samma effekt som Voltaren. Men utan bieffekt att magen dör. Får också kiropraktisk behandling vid behov. Den gör så jag slipper värktabletter.
Sömntabletter behövs dock.
Och bra säng!
Jag försöker också se till att träna.

Sen måste jag tänka rätt mentalt och inte pressa mig för mkt.
Jag har tur att kunna planera jobbet själv. Och kunna ta pauser.

Får du någon hjälp med ditt psykiska mående?
Det är ju minst lika viktigt som det fysiska.

Jag har varit så fysiskt sjuk att jag inte ville leva IOM att jag inte orkade det man bör.
Det är fruktansvärt!
Jag hoppas du får hjälp med både det fysiska och att du mår bättre i själen snart!
Kram till dig!
Jo jag har gått i terapi och det tog åtminstone bort mina värsta suicid funderingar. Nu är jag bara apatisk mest. Vikten har ökat katastrofalt pga av medicinen och det gör också att jag bara vill gömma mig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama