Vi med knott/soleksemhästar

J

j3nnif3r

Min ska då vara knottallergiker, så hon ska få gå med korvskinn från och med när det blir barmark.:crazy: Förra året gick hon med ett halvt knottäcke, nu blir det helt. Har vi tur så kommer hon inte att klia alls nu när hon mår bättre än vad hon gjorde förra året, bara att hoppas :smirk:

Så, vad gör ni med era hästar nu när det börjar bli vår och sommar?

Sv: Vi med knott/soleksemhästar

Förra året fick min häst så mkt knottbett att det inte gick o rida på hur länge som helst. En tjej som rider min häst ibland gav oss ett jättebra flugg/knott medel som funkade jättebra, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men det var jättestarkt så man skulle bara ta på lite men det var jätteeffektivt! Provade oxå olika flugtäcken, men inget var bra i passformen o.s.v. Men iår ska jag vill fortsätta med det där fluggmedlet och ska se om ja kan få tag på ett bra fluggtäcke som passar, vill ju gärna ha en häst som går o rida. Ska även försöka ha han inne så mycket som möjligt på dagarna och låta han gå ute ngr timmar på kvällarna, han blir smällfet om han får gå ute dygnet runt och förhoppningsvis få blir han inte lika mkt knottbiten då.

Inte kul det där med knott :mad:

Min fick också ett medel förra året, jag hade henne inte då, som hjälpte mot klådan. Receptbelagt, kommer inte ihåg vad det heter.

Jag vill gärna att min tant får gå ute så mycket som möjligt men är det så förbaskat mycket knott så får även hon gå inne på dagen när det är som värst. :smirk:

Vad var det för täcken du provade företsen? Vi har ett..Nu tappade jag helt bort vad det hette. Men bra sitter det ialfl. :D

Min hade ett Boett täcke... Men det gick sönder x antal gånger... Så i år får det bli nåt billigare och kanske hållbarare :D

Jag gav ett år Eggersman eksemfoder till min islänning och hans eksem läkte ut fort. Men sist jag försökte få i han samma foder så vägrade han äta. Och jag har provat alla sätt, Blöta, blanda, mixa. Han vägrar. I år har jag inte testat då jag inte köpt nåt men kanske skulle va värt att prova igen om jag fick i han det :D

köpte det från hööks. Det avr hals på det och då kunde han inte böja ner huvudet.

Jag använder näckens hudvårdsolja, funkar finfint om man är sparsam, annars blir det kletigt värre!
Tvättar honom en gång i veckan med mjällschampo, när säsongen är som värst och mer sällan övrig eksemtid.
Han får även linfröolja och i år testar vi med Fiberplex för magen.
På honom funkade inte eksemtäcke - hade både Boett och hööks. :(
Han nästan sprang åt andra hållet (så långt man nu kommer i ett stall) när jag kom med täcket istället. :(

Smörj in hästen med olivolja där den är som värst, tex manen. Ge även vitlökspulver i maten under sommaren, funkar superbra!

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 480
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama