Vi med hovledsproblem

A

Anima

Känner att jag kan behöva lite stöd och råd i det här.
Vår haflinger blev akut halt i slutet på Januari.
Nedsläckning visar att hältan sitter i hovleden men inget syns på varken ultraljud eller röntgen. Behandlats tre gånger nu och ska snart in på den fjärde. Var tregradigt halt den första månaden, nu knappt 1 gradig.
Specialskos, står i sjukhage, promenerar ett par gånger om dagen, får specialkost m.m.
Han mår förhållandevis bra även om han inte trivs med att inte få hoppa och leka. Hoppas han ska kunna gå på sommarbete, han är en vilde så vi får se om det går...
Det har vari en pärs för oss det här, känslomässigt jättejobbigt verkligen. Det är svårt att acceptera att min tävlingskompis antagligen inte kan hoppa igen och att han kanske inte ens kan bli ridhäst. Att inte veta, att allt går långsamt och att ha så lågt ställt hopp. Vi gör allt och kommer att fortsätta göra det för att han ska bli bra men det har varit en enorm kraftansträgning.
Sen lider man ju med sin häst också, han vill så gärna tumla runt och busa eller ut och leka men det går inte. Kanske går det aldrig.
Förhoppningsvis blir man iaf starkare av det här.
Hur är det med alla er andra hovledshästmattar/hussar och hästar?
Hur håller ni hoppet uppe och tar hand om era hästar till vardags?
Vad hoppas ni på?

Hälsningar från Anna

Sv: Vi med hovledsproblem

Orkar inte skriva hela Prisses och min historia, du får söka bland mina trådar och inlägg och där hittar du jättemycket nyttigt och vilken pärs vi har gått igenom. Men jag har lärt mig massor på vägen och idag har vi det finfint ihop på lagom nivå. Du får gärna pm:a om du undrar något!

Har haft problem med min hästs hovar i 2 års tid och det har varit en pärs!!
Nu verkar nya veterinären ha kommit på vad det var.
Hade en 2 gradig hälta på min häst och fick diagnosen hovledsinflammation och strålbenshälta men det har tydligen inte varit det under hela tiden. :mad:
Nu äntligen rider jag som vanligt och tror att jag kan börja hoppa igen för han känns så otroligt fräsch!:D

Mitt råd är att ge inte upp!
Det måste inte alls vara hovledsinflammation då det är en diagnos de sätter när de inte vet vad det är i hoven och behandlar hovleden på ren rutin.
Det finns massor av ligament och annat som kan vara inflamerat i hoven, som man kan komma tillrätta med med rätt skor och veterinär.
Jag hittade en väldigt engagerad veterinär och han har fått min häst att fungera! Är otroligt tacksam och glad att jag inte bara accepterade diagnosen och tog bort min häst!

Här är en till med hovledsproblem, bf. Ska sättas igång under 8v. Jag vill gärna ha tips om hur vi ska rida så att han håller framöver! Hur gör ni andra? Vad ska vi tänka på för att belasta hovlederna på "rätt" sätt?

*puttar upp*

Vill ju ha fler svar!

Min häst får bekymmer med hårda underlag hur gör ni andra när ni rider ute? Bara skritt? Här finns bara grusvägar el asfalt att rida på, innebär detta att vi ALDRIG mer kan ta en lång utegalopp :eek:

Senast ändrad:

Jag kan aldrig mer rida på hårt underlag. Eftersom vi bara har asfaltsvägar en lång bit när man skall rida ut så får jag hålla mig på gården. Vi har massa alternativ här hemma. Vill jag rida ut får jag lasta och åka till ett passande ställe där det inte är hårt.

I maj när det var så torrt och stenhårt i backen fick jag hålla mig till att rida inne. Men det är värt det för jag har en frisk häst!

Kommer det att vara så för all framtid för er del - att ni inte kan arbeta på hårt underlag?

Vilken blev den slutliga och exakta diagnosen till slut?

Funderar ju som du vet över detta ämne p g a att min egen unghäst står odiagnosticerad än så länge men med symptom som tyder på problem i hoven eller hovled. Han har ju gått på hårda underlag ( promenerats ) under hela sin uppväxt eftersom man brukar säga att detta är mkt gynnsamt för unghästen och ska stärka deras leder:confused:

Vi har nästan bara grusvägar att rida på här hemma:(

KL

Jag skodde av min i går och i dag rör han sig bättre än på länge - fattar ingenting:confused: Innan någon säger ngt om hovslagaren så kan jag säga att han är välutbildad och skor alla våra andra hästar utan att det har uppstått problem eller konstigheter.

Någon som har gjort samma erfarenheter som jag? Kan det vara en endast temporär förbättring:confused:

*kl*

Oj oj - svarar dig som slutat rida på hårda underlag! Jag har verkligen ingen möjlighet att sluta helt med det - ingenstans att rida där vi står, och kan inte köra varje gång heller...

Min skos med sulor fram, går just nu med tåriktad eggbar efter veterinärens ordination. Jag är helt säker på att han behöver sulor, men han stapplar ändå fram så fort det ligger minsta rullgrus på vägen! Upplever ingen märkbar förbättring, tyvärr.

Men har märkt att dagsformen kan variera mycket, utan att man riktigt vet varför. Min är nog felbyggd från början-maffig med pyttesmå hovar. Konstig form på strålbenen enl veterinären, men fick inte klart för mig vad hon menade riktigt! Det positiva var väl att hältan var lindrig, på gränsen till att hon ville behandla...det är mitt halmstrå just nu. Min häst är 12 år och jag vill rida dressyr, jobbigt då att han är så himla känslig för underlag som han är. Gången påverkas ganska mycket på honom, ssk i traven.

Intressant diskussion på avel f ö, hur hästens hållbarhet påverkas av träning resp nya avelsmål. Kan inte länka, tyvärr....

Hur går det för din häst?

Strålbenshälta och hovledsproblem - samma andas barn? Jag googlade på navicular syndrome och det var ingen uppmuntrande läsning direkt...

Kommer det att vara så för all framtid för er del - att ni inte kan arbeta på hårt underlag?

Vilken blev den slutliga och exakta diagnosen till slut?

Funderar ju som du vet över detta ämne p g a att min egen unghäst står odiagnosticerad än så länge men med symptom som tyder på problem i hoven eller hovled. Han har ju gått på hårda underlag ( promenerats ) under hela sin uppväxt eftersom man brukar säga att detta är mkt gynnsamt för unghästen och ska stärka deras leder:confused:

Vi har nästan bara grusvägar att rida på här hemma:(

Är på semester och har lyckats koppla upp mig :)

Jag vet inte om det kommer att vara så för all framtid, men eftersom det frestar på med hårda underlag så kommer jag nog inte att försöka. Behandlar hans hovar som om de vore gjorda av glas just nu och är väldigt rädd om dem.
Det ÄR bra med hårt underlag för senor och leder, men inte så bra för hovarna om man har en häst med känsliga hovar, så lagom är nog bäst.
Min slutgiltliga diagnos är kompliserad, det ena har lett till det andra när det tredje har försökts rättas till.. lång historia...

Jag rider bara på gräs, paddock, galoppbanan och ridhus. Vill jag rida ut i skogen tar vi trailern.

KL

Jag skodde av min i går och i dag rör han sig bättre än på länge - fattar ingenting:confused: Innan någon säger ngt om hovslagaren så kan jag säga att han är välutbildad och skor alla våra andra hästar utan att det har uppstått problem eller konstigheter.

Någon som har gjort samma erfarenheter som jag? Kan det vara en endast temporär förbättring:confused:

Vad bra! Har du berättat för vet? Han kanske har någon teori om varför det fungerar bättre?

Är din häst högt i blod? Allså mycket fullblod?

Han är renrasig welsh cob - måste erkänna att jag inte vet hur hög grad av fullblod ( om någon ) det finns bakom denna ras. Han har ju bra horn, starkt till det yttre, inga sprickor eller hovbölder etc. Jag förstår inte hur en så ung häst som inte är i arbete ö h t kan bli så dålig och dessutom försämras under rehabtiden, med sjukbeslag och allt:( Han är dessutom ingen tung cob utan smäcker och långlinjerad med bra vinklar och starka kotor.

Ska in på klinik för UL i morgon e m och kommer då att ta upp den förbättring jag upplevt när skorna kom av helt så får vi se vad de tycker. Kanske kan de titta på honom igen och bedöma graden av hälta oskodd.

Blandar mig i jag med...hur gammal är din häst? Halvblod?

Red min pålle igår (vi går nu skrittpromenader på 50 min dagligen, rehab enl veterinärens order), och han har aldrig känts så fräsch tidigare! Han skrittade på för egen motor (!), vanligtvis brukar man få driva honom vartenda steg från stallet...eftersom han varit så från början har jag inte reagerat tidigare...men hur ont har han haft egentligen?:confused: Kommer nu få låång rehabilitering, tänkte ge honom minst tre månader med skrittpromenader och lätt motion på BRA underlag. Min fina pålle!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka