Vettec Soul-Guard

Murray

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta?

Ena hästen går barfota bak och detta har fungerat bra fram tills nyligen då han fått problem med stengallor följt av hovbölder. Hästen i fråga är tävlinghäst och har lite smått börjat en fälttävlanskarriär. Tanken från början var 8 v barfota så att hoven fick en chans att växa ut (var väldigt trasig men är hel och fin idag) men eftersom det fungerat bra har han gått minst dubbla tiden och jag har funderat på att fortsätta ha honom barfota så länge det fungerar bra. Jag har inte haft något problem överhuvudtaget med att han halkat utan han har fått bra fäste även i terrängen.

Så nu har jag hamnat i dilemmat där jag bestämde mig för att slå på skor tills hovis föreslog ovanstående. Så min fundering är såklart vad ni har för erfarenhet av dessa. Min största oro är risken för att halka då han inte får grepp när undersidan är helt slät.

http://www.vettec.net/main.php?pageID=37

(Edit: Jag hoppas tråden hamnat rätt, annars får mod. gärna flytta).

Sv: Vettec Soul-Guard

det verkar väldigt smart, men frågan är väl hur länge det håller?

annars, har du testat keratex hoof hardener? det funkar otroligt bra, hovarna blir hårda och oömma.

Tre veckor säger dom..
Vi har precis köpt keratex men har inte hunnit använda. Hur funkar det mot stengallorna?

Lär ju gå att räfflas undersidan lite med raspen när det torkat, då borde det bli bättre grepp?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka