Vett och etikett på tävling

TomasN

Trådstartare
Jag har besökt både islandshästtävlingar och fälttävlan i sommar och märker tyvärr vanligt hästvett är en bristvara hos många som sysslar med islandshästar.

Ungar springer runt och leker och stojar och föräldrarna verkar tycka det är helt OK.

Ryttare rider i full karriär kors och tvärs bland bilar, folk och hästar.

Många tävlingshästar är inte heller så lunga som många verkar tro att alla islandshästar är så det här blir ett problem för flera ryttare.

Varför har det blivit så här?

Sv: Vett och etikett på tävling

TomasN skrev:
Jag har besökt både islandshästtävlingar och fälttävlan i sommar och märker tyvärr vanligt hästvett är en bristvara hos många som sysslar med islandshästar.

Ungar springer runt och leker och stojar och föräldrarna verkar tycka det är helt OK.

Många tävlingshästar är inte heller så lunga som många verkar tro att alla islandshästar är så det här blir ett problem för flera ryttare.

Varför saknar idag hela samhället vett och etikett? Och vad tänker föräldrarna på när de tillåter barn bära sig åt hur som helst? Min bror var på Skånes djurpark i helgen Där finns en stor björn vid namn Dundret. Ett barn stod och kastade sten på björnen och föräldrarna tittade på och sade inget. Men bror min blev arg och röt till honom att sluta med det där! Föräldrasrna bara glodde dumt men ungen blev rädd och lade av i alla fall! Sådant gör mig vansinnig!

Fler exempel: en jägare som tillåter sin några år gamle son att skjuta prick på småfåglarna med luftgevär, tom med i häckningssäsongen! Jag blev riktigt förbannad!

En tjej på några år som gick runt med en pinne och slog på islandshästarna på tävlingsplatsen och mamma brydde sig inte! Men min bekant röt till ungen ordentligt! Då kommer mamman och är hotfull mot min bekant! Vilka signaler ger hon till sin odrägliga dotter?! Men barnet får väl en obehaglig läxa i form av en spark i framtiden istället...Ursäkta, men det är så man nästan hoppas på det, i alla fall lite lagom så hon inte vågar göra så mer!

Dessa bortskämda barn som inte lärt sig ta hänsyn till andra levande varelser, växer upp till bortskämda tonåringar och odrägliga vuxna som fortfarande inte lärt sig ta hänsyn och bara tänker på sig själva! Och det blir tyvärr fler av dem. Några av dem ser vi på tävlingsbanorna och deras häst är bara ett tävlingsobjekt, en statussymbol och inte en respekterad vän. Och naturligtvis skall alla flytta sig när de kommer på sin dyrbara häst för de är ju vana att alla tar hänsyn till dem men de behöver inte ta hänsyn själva! De är vana att stå i centrum och förväntar sig att alla placerar dem där! Usch, jag ryser! Undra på att världen ser ut som den gör! Medkänslan och respekten för allt levande är väl bland det viktigaste vi skall lära våra barn och ta väldigt hårt på om de gör fel!

:bump: :bump: :bump: Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jo till stor del är det nog ett problem som finns i samhället i stort idag.

Jag tycker dock att hänsyn faktiskt är en större bristvara på islandstävlingar än på tävlingar i hoppning och fälttävlan.

TomasN skrev:

Därför att ingen sätter gränser, säkerhet verkar i många fall inte ens existera bland vissa. Vi får gå igen en hel kurs för att få köra upp för ett körkort, häri ingår en stor del säkerhet. Den är inte tänkt i första hand till föraren, utan även till dess omogivning.

Man kanske alltså borde införa någon form av hästkörkort. :angel:

Att man som ryttare rider kors och tvärs melan bilar kan ju bero på att det ibland saknas bra framridningsplatser, alltså att de ytor man måste rida på för att värma upp där står det bilar transporter mmmm, och publik som kanske borde vara ngn annan stans. kan tänka mej att det är mer ordnat på storhäststävlingar. Bortskämda barn och föräldrar som inte borde ha barn är nog en spegling av samhället i stort.

....fast jag tycker det låter likadant som på 80-talet :angel:

Är detta verkligen ett nytt fenomen??

Kanske är islandshästen mer "familjär" än fälttävlanshästen, kanske har vi inte så bra framridningsmöjligheter, kanske är islandstävlingsryttaren i genomsnitt mer oerfaren och oskolad i "hästetikett" än fälttävlansryttaren.

Tim
(som pinsamt nog oftast trivs bra i kaoset och tycker det är bra miljöträning :o )

Silverkedjan skrev:

Kanske är islandshästen mer "familjär" än fälttävlanshästen, kanske har vi inte så bra framridningsmöjligheter, kanske är islandstävlingsryttaren i genomsnitt mer oerfaren och oskolad i "hästetikett" än fälttävlansryttaren.

Tim
(som pinsamt nog oftast trivs bra i kaoset och tycker det är bra miljöträning :o )

Jag tävlade på min första islandshästtävling förra året och jag kan säga att så stressad har jag aldrig blivit när jag tävlat i andra disipliner. Jag hade varit på några islandshästtävlingar innan och tyckt att det var lite rörigt, men de flesta verkade ju ändå veta vart de skulle och då är ju det lugnt...

Men när jag själv skulle tävla... :mad: fick reda på en starttid för första klassen den dagen, som när jag kom fram visade det sig att de börjat tidigare "för alla var ju där", vilket givetvis gjorde att man klass började tidigare och jag kom i senaste laget... Ingen skyltning vart transporten skulle parkeras... ingen info om vart inskrivningen skulle ske, ingen info om att framridning faktiskt fanns men på andra sidan tävlingsbanan (så dit hittade ingen förrän de tävlat en klass och sett den med egna ögon...)... När det var min första tävling, så var jag osäker på de exakta reglerna för att vara två på banan samtidigt (letade på SIF:s hemsida med då stod det inget där...), men de hade ingen aning om det i sekretariatet eller kunde inte ens hänvisa till någon som visste... Att sedan mina medhjälpare missade att min klass började så jag fick ta fullgalopp till min start gjorde ju inte saken bättre, men det var ju inte tävlingens fel...

Men, att ingen visste vad som gällde och man själv fick fråga sig fram bland andra tävlande för att få svar var väldigt frustrerande! Tydligen så måste man ha en mentor eller gå kurs i hur det fungerar på en islandshästtävling, för på plats har de tydligen ingen aning... och för en "nykonverterad" islandsryttare blir de förödande, då det inte är lätt att som ny komma in i den gemenskapen alla andra säkert kände på tävlingen...

Och alla jag pratat med efter det om förslag på förbättringar har mötts med kalla handen, för det har ju fungerat så i alla tider och varför ändra något som folk trivs med eller blivit vana med... :eek: Framför mer öppna sinnen och utbyte av erfarenheter, ta de som är bra från islandstävlingar och det som är bra från andra disiplinerstävlingar och bli bäst istället!

Silverkedjan skrev:

Tim

Jag tävlade på min första islandshästtävling förra året och jag kan säga att så stressad har jag aldrig blivit när jag tävlat i andra disipliner. Jag hade varit på några islandshästtävlingar innan och tyckt att det var lite rörigt, men de flesta verkade ju ändå veta vart de skulle och då är ju det lugnt...

Men när jag själv skulle tävla... :mad: fick reda på en starttid för första klassen den dagen, som när jag kom fram visade det sig att de börjat tidigare "för alla var ju där", vilket givetvis gjorde att man klass började tidigare och jag kom i senaste laget... Ingen skyltning vart transporten skulle parkeras... ingen info om vart inskrivningen skulle ske, ingen info om att framridning faktiskt fanns men på andra sidan tävlingsbanan (så dit hittade ingen förrän de tävlat en klass och sett den med egna ögon...)... När det var min första tävling, så var jag osäker på de exakta reglerna för att vara två på banan samtidigt (letade på SIF:s hemsida med då stod det inget där...), men de hade ingen aning om det i sekretariatet eller kunde inte ens hänvisa till någon som visste... Att sedan mina medhjälpare missade att min klass började så jag fick ta fullgalopp till min start gjorde ju inte saken bättre, men det var ju inte tävlingens fel...

Men, att ingen visste vad som gällde och man själv fick fråga sig fram bland andra tävlande för att få svar var väldigt frustrerande! Tydligen så måste man ha en mentor eller gå kurs i hur det fungerar på en islandshästtävling, för på plats har de tydligen ingen aning... och för en "nykonverterad" islandsryttare blir de förödande, då det inte är lätt att som ny komma in i den gemenskapen alla andra säkert kände på tävlingen...

Och alla jag pratat med efter det om förslag på förbättringar har mötts med kalla handen, för det har ju fungerat så i alla tider och varför ändra något som folk trivs med eller blivit vana med... :eek: Framför mer öppna sinnen och utbyte av erfarenheter, ta de som är bra från islandstävlingar och det som är bra från andra disiplinerstävlingar och bli bäst istället!

DEt där med att klassen startar för tidigt har vi också råkat ut för. Jag fick springa som en dåre för att få fatt på Emelie som red fram och när jag väl fick tag på henne så fick hon förbereda sig inför tölt-klassen med en lång snabb galopp. :smirk:

Det gick visserligen hyfsat bra men det kändes taskigt av arrangörena ändå.

Det låter som du varit på en lokalklubbstävling.

Problemet med dem är att de som vet något om tävlingar vill TÄVLA och inte vara funktionärer.

Det är ett h-e att få ihop folk överhuvudtaget som kan hjälpa till, att hitta KVALIFICERAD personal är en utopi för många klubbar, och då blir det ofta "hellre än bra".

En del klubbar har väl fungerande sammansvetsade tävlingsteam med bra organisation. Men det är svårt att KRÄVA det av en liten ideell förening där det alltid är större intresse för att tävla än att hjälpa till på tävlingarna...

För att tävla i ett dylikt kaos med ändrade tider och villkor hela tiden måste man vara luttrad, förutseende och inte så nogräknad. Man kan se det som att själva överlevandet av tävlingens organisation eller brist på den är del av det sportsliga momentet :idea:

Jag tycker faktiskt inte att familjär och kaos är synonymer ;)

Visst är miljöträning bra men det får inte innebära att säkerheten riskeras.

Jag tror delvis att islandsryttare ofta inte är skolade i ridskolor där man lär ut hästvettoch säkerhetstänkande.

Jag tror också att tex fälttävlansryttare är mer medvetna om att ridning faktiskt kan innebära risker. Många islandsryttare verkar tro att våra små hästar är totalt ofarliga.

Ja man skall akta sig för att kräva för mycket av en liten klubb som arrangerar en liten tävling.

Om man tävlar måste man nog faktiskt se de första tävlingarna mest som träning där målet är att man överhuvudtaget lyckas genomföra tävlingen utan att diskas.

TomasN skrev:
Jag tycker faktiskt inte att familjär och kaos är synonymer ;)

Visst är miljöträning bra men det får inte innebära att säkerheten riskeras.

Jag tror delvis att islandsryttare ofta inte är skolade i ridskolor där man lär ut hästvettoch säkerhetstänkande.

Jag tror också att tex fälttävlansryttare är mer medvetna om att ridning faktiskt kan innebära risker. Många islandsryttare verkar tro att våra små hästar är totalt ofarliga.

Jag tror du har helt rätt Thomas! För tio år sedan började jag med islandshästar och för 3-4 år sedan sålde jag mitt sista fullblod (av egen uppfödning). Jag är fostrad på ridskola för över 30 år sedan och inte för att jag gillar skolridningen med massor i händerna och klämma om hästen så vaderna krampar, men det finns ju saker som fungerar bättre bland storhästfolk och det är delar av säkerheten.

Jag måste nog säga att man själv blivit lite oförsiktigare i handhavandet av häst och hur man uppför sig runt en vuxen häst eftersom det tex är så ovanligt att en islandshäst sparkar och de har ett annat psyke. Eller i alla fall var det så för 10 år sedan. Men däremot så sitter säkerhetstänket vid vid hantering av unghästar och ridning kvar, kanske för att jag sällan rider äldre hästar, det är nästan uteslutande unghästar.

Jag rider ogärna med folk på båda sidor om mig. Om hästen blir skrämd behöver den en flyktväg där ingen står i vägen och kan skadas, så därför vill jag ha en bred ridväg mellan folk på minst 6m, dvs det skall varken gå eller stå folk på den bredden. Och med tanke på att tävlingshästarna idag inte alls är så coola i genomsnitt som för 10 år sedan, utan har betydligt mer het temperament och mer vilja, så kan vi ju inte bete oss som om de fortfarande var familjehästar! Så säkerheten behöver absolut förbättras både vid tävlingar och avelsvisningar!

Silverkedjan skrev:
Det låter som du varit på en lokalklubbstävling.

Problemet med dem är att de som vet något om tävlingar vill TÄVLA och inte vara funktionärer.

Det är ett h-e att få ihop folk överhuvudtaget som kan hjälpa till, att hitta KVALIFICERAD personal är en utopi för många klubbar, och då blir det ofta "hellre än bra".

En del klubbar har väl fungerande sammansvetsade tävlingsteam med bra organisation. Men det är svårt att KRÄVA det av en liten ideell förening där det alltid är större intresse för att tävla än att hjälpa till på tävlingarna...

För att tävla i ett dylikt kaos med ändrade tider och villkor hela tiden måste man vara luttrad, förutseende och inte så nogräknad. Man kan se det som att själva överlevandet av tävlingens organisation eller brist på den är del av det sportsliga momentet :idea:

Nej, jag var inte på lokaltävling, den var regional och arragerades av en erfaren tävlingsklubb (eller som arragerar mycket tävlingar alltså)

Och JA, det är svårt att få tag på kvalificerad personal för en ideel föreing, men det ska finnas minst 1 med kunskap (tävlingsledaren) och alla ska veta vem det är och hänvisa till där kunskapen finns.

Jag var själv i ungdommen aktiv i ungdomssektionen på lokala ridskolan och har med dem arragerat otaliga klubbtävlingar (men grannklubbarna inbjudna) och alla vi i ungdomssektionen tävlade själva på dessa också, men nog skjutton såg vi till att sitta i sekretariatet för att ta emot tävlande utifrån och se till att tävlingarna var ordentligt organiserade ändå! Och betalt? Knappast! Men, nöjet av att klubben fick rykte om sig att ha tävlingar som var väl värda att besöka och ungdomssektionen kunde tjäna pengar på cafeet och lottförsäljning (anm. avg. var låga för att så många som möjligt kunde vara med.)

Jag vet inte varför islandshästklubbar har sådana problem med att få folk att ställa upp... visst var det problem när jag höll på också, men inte närmansvärt så stora som islandshästklubbar verkar ha idag... Kan det dock ha något med att det är mycket vuxna som är med och bestämmer? Ungdomar får inte chansen till ansvar för att fixa folk till t.ex. sekretariat. Ungdomar som frågar ungdomar får mycket bättre svar.... Eller så kanske inte ungdomarna ens får frågan om det kan hjälpa till, för de vuxna tycker det är för ansvarsfyllda saker som ska göras? Givetvis är det svårt att få vuxna att hjälpa till, för de är mer upptagna av sina liv, men det måste ju finnas många ungdomar som skulle tycka det var jättekul att få frågan att få vara med, men inte vågar puscha själv???? (och då kan man ta de kvalificerade man lyckas hitta till "rätt platser" och lära upp de oerfarna)

Och att acceptera att allt är kaos bara för det råkar vara islanshästtävling... är inte det att ge upp????

TomasN skrev:
Ja man skall akta sig för att kräva för mycket av en liten klubb som arrangerar en liten tävling.

Om man tävlar måste man nog faktiskt se de första tävlingarna mest som träning där målet är att man överhuvudtaget lyckas genomföra tävlingen utan att diskas.

Självklart! Klubbtävlingar är klubbtävlingar och det är ju träning, men på regional nivå????

Och är det så komplicerade regler att man ska räkna med att bli diskad första tävlingen... ???? Menar du allvar????

Zoraya skrev:
Nej, jag var inte på lokaltävling, den var regional och arragerades av en erfaren tävlingsklubb (eller som arragerar mycket tävlingar alltså)

Och JA, det är svårt att få tag på kvalificerad personal för en ideel föreing, men det ska finnas minst 1 med kunskap (tävlingsledaren) och alla ska veta vem det är och hänvisa till där kunskapen finns.

Jag var själv i ungdommen aktiv i ungdomssektionen på lokala ridskolan och har med dem arragerat otaliga klubbtävlingar (men grannklubbarna inbjudna) och alla vi i ungdomssektionen tävlade själva på dessa också, men nog skjutton såg vi till att sitta i sekretariatet för att ta emot tävlande utifrån och se till att tävlingarna var ordentligt organiserade ändå! Och betalt? Knappast! Men, nöjet av att klubben fick rykte om sig att ha tävlingar som var väl värda att besöka och ungdomssektionen kunde tjäna pengar på cafeet och lottförsäljning (anm. avg. var låga för att så många som möjligt kunde vara med.)

Jag vet inte varför islandshästklubbar har sådana problem med att få folk att ställa upp... visst var det problem när jag höll på också, men inte närmansvärt så stora som islandshästklubbar verkar ha idag... Kan det dock ha något med att det är mycket vuxna som är med och bestämmer? Ungdomar får inte chansen till ansvar för att fixa folk till t.ex. sekretariat. Ungdomar som frågar ungdomar får mycket bättre svar.... Eller så kanske inte ungdomarna ens får frågan om det kan hjälpa till, för de vuxna tycker det är för ansvarsfyllda saker som ska göras? Givetvis är det svårt att få vuxna att hjälpa till, för de är mer upptagna av sina liv, men det måste ju finnas många ungdomar som skulle tycka det var jättekul att få frågan att få vara med, men inte vågar puscha själv???? (och då kan man ta de kvalificerade man lyckas hitta till "rätt platser" och lära upp de oerfarna)

Och att acceptera att allt är kaos bara för det råkar vara islanshästtävling... är inte det att ge upp????

Tror du har rätt i mycket av det du skriver faktiskt och jag håller med om att det är kaos. Inte bara på tävlingar utan även på visningar. Har flera ggr varit med om att saker tidigarelagts så ryttare missat eller varit nära att missa en ridning eller att mycket irriterad publik missat visningar för att programmet ändrats! Mer disciplin och håll schemat tack! Om något bli framflyttat ett par timmar ok men tidigareläggningar borde diskuteras med ALLA inblandade ryttare!

Och så kan man ju önska sig som sporadisk besökare att informationen spreds tydligt även utanför inneklicken!

Men om tävlingen är i ett enda kaos för att arrangerande klubb inte lyckas hålla ihop det hela, kan inte jämföras med de kaos som kan uppstå bland ryttare som rider fram och runt på olika både bra och dåliga ställen.

Om det brister i arrangemanget måste ju arrangören ta sitt ansvar, och inte lämpa över det på de tävlande. Man får inte flytta fram en gren utan ryttarnas tillåtelse, åtminstone inte om det sker med kort varsel. Däremot kan en gren tidigareläggas tex direkt efter lunch, men det skall anonnseras ut tydligt.

Om det sker under våra tävlingar, brukar det talas om dels i högtalarna men det finns även en tavla där allt skrivs som angår ryttarna. Om en gren skall tidigareläggas med kort varsel, måste man tala med ryttarna om detta annars gör man ett fel som arrangör. Så detta är inget som borde diskuteras med ryttarna, det SKALL diskuteras med ryttarna om en tidigareläggning skall ske. Hur det förhåller sig med tex avelsvisning kan jag inte uttla mig om, då jag inte har någon erfarenhet av den formens arrangemang.

Zoraya skrev:
Ja
Kan känna igen vissa saker du beskriver. Men samtidigt förvånar det mig att sekretariatet inte kunde hjälpa dig! De som sitter där är inte alltid experter, men nog kan man väl tillkalla domarna som ju är proffs om det uppstår frågor kring hur man ska rida mm?? Så gör jag om jag sitter i sekretariat och är osäker.

Zoraya skrev:
Det är ju jättebra om man kan få ungdomar att hjälpa till! Och nog har vi en del på våra klubbtävlingar. Dock vill de OCKSÅ tävla i de flesta fall! Och dessutom tycker jag inte att alla funktionärer ska vara under 18 år (eller yngre) - det behövs att det finns vuxna på plats som har ansvaret på en tävlingsplats. För min del får det dock gärna bli fler ungdomar som funktionärer, även om vi har ett antal redan. Problemet är som oftast; många som vill tävla (vuxna och ungdomar) vill inte samtidigt behöva sköta ett funktionärsjobb på samma tävling. Det vill inte jag heller den dagen jag ska tävla på min tjej. Vi har några "pärlor" som har mycket rutin på sitt tävlande som klarar att både tävla OCH jobba på samma tävling, men det tycker jag absolut inte kan vara något krav. Däremot kan man väl tycka att fler anhöriga (läs: föräldrar till tävlande barn och ungdomar) kunde ställa upp. Dock tror jag det ofta också är så att många klubbar är väldigt dåliga på att FRÅGA om hjälp..... så det finns flera sidor av myntet förstås.

sambaengi skrev:
Och så kan man ju önska sig som sporadisk besökare att informationen spreds tydligt även utanför inneklicken!

Precis! En annan som är ny både i landsänden och i grenen och rider isolerat ute på landet i vanliga fall har inte en chans som det är nu!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama