Vetranquil

G

gladajag

Hej!
Någon som vet lite om eller som använt Vetranquil? Försökt kolla i Fass men finns inte med där. Är det borttaget numera? Är det samma som Plegicil?

Sofia

Sv: Vetranquil

tycker nästan att det funkar bättre än pleg. men var på din vakt vad gäller doping vet ej hur lång tid du måste "vänta"

På min funkade det skitdåligt, han blev bara vinglig och okontrollerad, men inte alls så trött att det gick att göra det vi skulle (klippa)... Mao FARLIGT då han inte riktigt var medveten om vad han gjorde!! :crazy:

Jag red igång min häst med det efter en komvalicent tid. och jag tyckte det funkade bra till det hon blev lungn men inte snubblig. Men det skulle aldrig funkade till att klippa henne eller så..

tror det var 14 dagars karens:confused:

Har använt vetranquil ett par gånger i samband med klippning av mitt fullblod. Tycker att det har funkat bra, hon blev lite lagom dåsig under ca en timmes tid. Har även klippt en ponny med gott resultat efter en vetranquildos. Tror det är väldigt individuellt hur dom reagerar Hörde om en annan ponny som det inte funkade på alls vid klippning.:)

Tack för svaren, antar att det har samma effekt som pleg ungefär då..

Vi har använt det med lite olika resultat. Funkade super på en ponny jag klippte som inte går att bremsa. Sen provade vi på en valack som inte gick att sko bak, men det märktes ingen skillnad alls. Tycker nog att pleg är mer effektivt...

Våran vet. sa att vi skulle ge dubbel dos mot vad det står på burken, så det har vi gjort på alla hästar. Ponnyn blev lagom lugn, inte alls jättedåsig och valacken funkade det inte alls på som sagt. Har ni gett normal dos?

De medel som fungerar säkert o effektivt får bara användas av vet.
Pleg o liknade(finns även i tablettform med samma substans har jag för mig) har en osäker effekt på en stressad häst, själv kommer jag inte ens ihåg när jag sisst använde pleg till häst, säkert 10 år sen.
Eftersom det är samma substans skall det inte vara ngn skillnad mellan plegsirap o vetranquil.
Vetranquil är förresten ett licenspreparat, det är därför det inte står i Fass.
PL

Senast ändrad:

Fick Vetranquil av veterinären när jag skulle promenera och rida igång min konvalencenthäst.
Gav högsta dosen - ingen effekt alls!:o
En i stallet fick låna lite till sin shettis som var/är svår att sko - effekt direkt.

Ska låna av en kompis till min häst. Dosering enligt burk 1½mått till ponny. Hur mkt bör man ge till 450 kg häst?

Som sagt blev vi ordinerade dubbel dos, men enkel dos borde ju bli ca. 2-2,5 mått till 450 kg häst om ponny ska ha 1,5.

Har provat "pleg-granulatet" Vetranquil men det fungerade inte alls. Men det finns ett nytt preparat som heter SEDALIN.Licenspreparat. Det är egentligen samma medel (dvs gamla plegicil) men i lös pasta i en doseringsspruta att ge i munnen. Jmf avmaskningssprutor. Har provat det några gånger med mycket lyckat resultat. Ger 3 doseringsstreck åt 600 kg häst och det ger en måttlig sedering som sitter i ca 1,5-2 tim. Det är dock viktigt att hästen är lugn när man börjar och under tiden som medlet ska börja verka, vilket tar ca en halvtimme. Om man nu måste använda sig av dylika medel, så är Sedalin värt att prova. Min vet. har fler än min häst som det har fungerat mycket bra på, där Vetranquil inte har funkat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: fio
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
514
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits