Veterinärvårdsförsäkring av travhäst

Sv: Veterinärvårdsförsäkring av travhäst

Även folksams försäkring har en fast självrisk och ingen rörlig. Man får jämföra med olika bolag och hitta det som passar bäst!

(själv bestämde jag mig för ett bolag pga personalrabatt, och därefter har jag varit "trogen"... tyvärr väldigt välanvändna försäkringar...)

Och jag som trodde att juristyrket bestod i att rädda världen, inte att jävlas med människor som råkat ut för försäkringsfall... :crazy:

För övrigt så anser jag att det vore roligare om Tetrick kom tillbaka.

Ha ha! Jag har blivit GÅNGARE- 102 inlägg! Jisses, tiden går snabbt

Förövrigt tycker jag också att Tetrick/Botvid/Kadabra ska komma tillbaka!

Jag å andra sidan tycker att en försäkring inte skall täcka förslitningskador. Olycksfall och sjukdom, men jag anser inte att det är sunt att man kan ska kunna rida/köra sönder sin häst och sen låta försäkringsbolaget betala. Med reservation för att villkoren även för en A1 försäkring ändras (jag har ingen koll längre).

*let the flames begin*

Kul att se att du inte kan hålla dig borta från trav, Krims! Kul att ha dig här. Och jag håller helt och hållet med dig i ditt inlägg.

För övrigt så tycker jag att det skulle vara roligt om Tetrick kom tillbaka till trav.

Kl

Visst är det märkligt att när en travare får sele på sig så åker den ner i försäkringssystemet automatiskt..

När en ridhäst får sele på sig så höjs försäkringsbeloppet med orsaken att hästen nu stigit i värde...

:confused::confused:

Säkert kan Te/bot/kad/red svara på detta när han kommer tillbaka.

AM

Jag å andra sidan tycker att en försäkring inte skall täcka förslitningskador. Olycksfall och sjukdom, men jag anser inte att det är sunt att man kan ska kunna rida/köra sönder sin häst och sen låta försäkringsbolaget betala. Med reservation för att villkoren även för en A1 försäkring ändras (jag har ingen koll längre).

*let the flames begin*
Nej jag håller med. Men det borde ändå finnas något väldigt likvärdigt.
Fast det är möjligt, svårt att dra gränser..
Men det var som nån skrev. Ridhästar följs ju med av förslitningsskador o sådant. Kanske inte lika mycket, vad vet jag jag....
Men dom får ju försäkras.. Tänker kanske främst på hopp/fälttävlandshästar. Dom slits väl rätt hårt i benen?
Nån som är mer hemma på det än mej kanske?

Och även dressyrhästar drabbas ofta av kotledsinflammationer. Som sagt, förslitningsskador förekommer hos alla sporthästar, oavsett gren. Skillnaden är bara att på en ridhäst ersätts allt, medan på en travhäst/galopphäst ersätts ej hältor som är orsakade av hästens arbete, utan bara trauma. orättvist? Javisst!

Dammar av en gammal tråd!

Sitter här och sliter mig i håret, vad ska jag välja?

Alternativ 1: Liv (obligatorisk) + vetrinärvårds-extra för 130.000=
självrisk 2700 kr + rörlig 20% kostar med rabatt 1435 kr för avelsstoet ( dräktigt) och 919 kr tvååringen /år.
Ingår då avlivning, resor för vet, rehab, medicin.

Alternativ 2: Liv (obligatorisk) + A7 vetrinärvård 100.000= självrisk 2600 kr samt 10 % rörlig, för avelsstoet, (begränsad hältutredning pga trav eller vet. besiktning) 2012 kr / år.
ingår ej avlivning, resor, mediciner.

samt samt liv (obligatorisk) A6 vetrinärvård 100.000 = självrisk 2600 kr samt 10 % rörlig för tvååringen (begränsad hältutredning pga trav) 1809 kr /år
ingår ej avlivning, resor, mediciner.

Är mest intresserad av en fulltäckande vet.försäkring kring fölning, och skador som kan uppstå i tex hage osv. livförsäkringen är egentligen ointressant.

Om det är en fölmärr det handlar om så skulle jag sätta väldigt lågt livvärde.
Maximal veterinärförsäkring inkl. mediciner resor avlivning.
På detta finns väl extra avelsförsäkring.

Om det händer något med en fölmärr så är det ju antingen brutal kastning med då förlorat föl och eventuell förstörd avelskarriär.
Eller illa fölning med samma som ovan.
Dödfött föl.
Föl som sjuknar in tidigt.

Sen gäller det ju att teckna på ungen fortare än kvickt.
9 dagars karens, oftast, där till exempel diverse fel på ungen, så som påbörjad fölsjuka kan bli marig att få ut om ungen dör.
Undantag om man kan BEVISA att ungen t.ex. blev trampad och på så sätt fick sårskada och sen fölsjuka..

JAg blir i alla fall väldigt störd på försäkringsbolag som tjoar om att man är "i hamn" om man tecknar från dag 2. Detta stämmer då enbart om tåget kör över ungen eller nåt liknande. :mad:

Det man skall göra med sitt ombud är att tala om VAD man vill ha försäkrat EMOT.

Och vara väldigt frågvis.
Duger inte att lita på vad dom säger utan vill man t.ex ha ungen försäkrad mot eventuella rodokocktråkigheter med allt detta innebär så som ett flertal röntgen, sova på klinik och svindyr medicinering så ska detta TAS MED...osv..

Att försäkra en fölmärr á 100 tusen är totalt lönlöst i dagens läge. Det enda man betalar då är en svindyr premie.

AM

Tack för svar!
100 000 är vetrinärvård, inte livvärdet... likaså 130 000 kr

Livvärdet sätter vi oavsett lågt på stona eftersom vi fött upp själva och marknadsvärdet är så lågt, de pengarna kan vi vara utan om stoet går förlorat, likaså användbarhet:grin:

Det jag är ute efter är en vetrinärvårdsförsäkring som i första hand täcker stoet, det är henne vi är räddast om, har ett oerhört stort affektionsvärde för oss. Givetvis fölet också, men det handlar om så små pengar i levande fölavgifter etc. och jag vet ju precis som du att det är nästan hopplöst att försäkra och få igenom ersättning om något händer :mad:

Du har händelsevis ingen slutnota att redogöra för som exempel vad det kan röra sig om för kostnader vetrinärt när det går riktigt illa :angel:

*KL*

Vet försäkring täcker inte ens foderstrupsförstoppning fick min käre vän erfara sist fin räkning fick han dock av herr veterinär...
Så jag skulle inte försäkra mina hästar överhuvud taget känns som bortkastade pengar.

Så har jag också resonerat tidigare och har ägnat en vecka åt att gå igenom de flesta försäkringarna på marknaden. Det finns försäkring som täcker även det;) men hur man än vrider och vänder så kan man inte få allt, det är alltid ngt som är bättre hos ena bolaget men då är ngt annat sämre....:grin:

Jag har ändå valt att teckna försäkring på vårt dräktiga sto inför fölningen kanske för att hon är min ögonsten och förhoppningsvis ska vi leva lyckliga tillsammans i många år, och likaså fick 2-åringen en på köpet som täcker en hel del förutom den sedvanliga klausulen för travhästar gällande hältor, samt även hunden vilket jag lovat uppfödaren men glömt bort :o
inga pengar att bråka om tycker jag med bara 3 hästar i stallet... :cool:
Däremot är det inte billigt om man tvingas åka till klinik. :(

Men eftersom min man nu tycker som du så är jag inte så poppis för tillfället.... tur man har egen månadspeng då...:D

Senast ändrad:

Ja hunden är ju såklart försäkrad. Där får man ju något om det händer nått och man får ut någon man man måste till klinik. Men aldrig att jag skulle försäkra mina hästar annat än en mindre livförsäkring. Totalt bortkastat. Fölston borde ju ha den där föl försäkringen som täcker lite iaf. Om jag mot all förmodan skaffar mig en ridhäst så kommer man ha den försäkrad man får ju ut allt för vad man en gör. Bara spruta o träna.

Ja, som sagt finns vetrinärer som inte tar emot hundar som är oförsäkrade, säger kanske en del...:grin: (eller så är det en myt, vet faktiskt inte:crazy:)

Men en större vetrinärvårdsförsäkring för travhäst + en extra del för avlivning, medicin och resor för vetrinär, kostar ändå mindre än vad hunden gör :D

Men då skippade jag livförsäkring på alla djuren, för det är en skitsumma som redan är betald.....

Men blev lite paff när jag såg en annons i Ronden från D**a försäkringsbolag.... De tecknar nämligen inte försäkringar på aktiva travare, då måste man först ta bort dem från tränarlistan....Bortkastad annonskostnad?

Senast ändrad:

Ja, som sagt finns vetrinärer som inte tar emot hundar som är oförsäkrade, säger kanske en del...:grin: (eller så är det en myt, vet faktiskt inte:crazy:)

Hade jag varit vet hade jag inte tagit emot oföräkrade hundar som inte kan lägga in en större summa som "pant". Iaf med dagens hutlösa priser hos veterinären.

Men en större vetrinärvårdsförsäkring för travhäst + en extra del för avlivning, medicin och resor för vetrinär, kostar ändå mindre än vad hunden gör :D

Men då skippade jag livförsäkring på alla djuren, för det är en skitsumma som redan är betald.....

Det är ju förvisso sant men av princip är jag lite mera rädd om mina pengar än att slänga dom i sjön ;) då köper jag heller nått fint tillägsfoder eller nått istället för den försäkringen ;)
Tror min vovve kostar 300+ i månaden:grin:

Men blev lite paff när jag såg en annons i Ronden från D**a försäkringsbolag.... De tecknar nämligen inte försäkringar på aktiva travare, då måste man först ta bort dem från tränarlistan....Bortkastad annonskostnad?

:rofl::rofl:
Du menar inte de haha

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Mrs Chippy
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka