Veterinärvårdsförsäkring av travhäst

Sv: Veterinärvårdsförsäkring av travhäst

Men har ni inte era hästar försäkrade?

jag har försäkrat!
Jämförde och kom fram till att Svelands var bäst för mig.Så jag bytte vid huvudförfallodagen.
Om jag inte minns fel så har dom flera vetvård att välja på å jag har den "bästa". Jämfört med iaf Agria så har dom bättre villkor vid flera skador i tät följd.
Kolla villkoren NOGA

Man måste dock tänka sig för när man byter försäkring! Om det skulle bli skador/sjukdomar, kan det nya försäkringsbolaget ibland (beroende på vad det är...) hävda att felet fanns redan när hästen var försäkrad i det gamla bolaget, och därmed ej ersätta. och man får inte ersättning från det gamla bolaget heller... Att tänka på, framförallt om hästen varit skadad tidigare! Jag skulle tex aldrig kunna byta bolag med min pålle. Blir det problem med den gamla skadan igen, kommer ett nytt bolag inte täcka det.

Kanske ett större bekymmer på A1 försäkringarna (ridhästar), om man upptäcker ex en gammal spatt eller kissing spines som ger problem nu, men som fanns innan försäkringsbyte utan att man visste om det.

A6 har du väl att du kan "döma ut" hästen och ändå låta den leva ( typ för ston man kan ha i avel) A1 får man ju inte ha travarna i efter ett års ålder....A2 o A6 är det du har o välja på

Visst är jurister påhittiga?

Man måste dock tänka sig för när man byter försäkring! Om det skulle bli skador/sjukdomar, kan det nya försäkringsbolaget ibland (beroende på vad det är...) hävda att felet fanns redan när hästen var försäkrad i det gamla bolaget, och därmed ej ersätta. och man får inte ersättning från det gamla bolaget heller... Att tänka på, framförallt om hästen varit skadad tidigare! Jag skulle tex aldrig kunna byta bolag med min pålle. Blir det problem med den gamla skadan igen, kommer ett nytt bolag inte täcka det.

Kanske ett större bekymmer på A1 försäkringarna (ridhästar), om man upptäcker ex en gammal spatt eller kissing spines som ger problem nu, men som fanns innan försäkringsbyte utan att man visste om det.

Min travare är fullt försäkrad. A1. Hon står visseligen som ridhäst eftersom hon inte körs, men allt ingår. VET kostnaden är upp till 50000. Har henne i Folksam.

Sådana problem dyker även upp inom samma bolag.
Har du din travarunge "helförsäkrad" typ A1 det första året så är allt frid och fröjd.
När sedan ungen närmar sig ett och etthalvt så tvingas den över i en annan försäkringsform.

Då kan bolaget sedan skratta ihjäl sig och blåneka utbetalning ifall den då , två och etthalvt åriga hästen blir halt på höger fram och man hittar nåt "skumt".. Hästen måste avlivas.

- Inget betalt då skadan fanns innan den flyttades över i sin nuvarande försäkringsform.

AM

har en hästmagazinet o där står det att sveland har bästa försäkringen för travhästar.

Jag tycker det är synd att man inte får lov att ha sin travhäst typ a1 försäkrad.
Hur nära den försäkringen kan man komma????

Hm. Jag fick infon att allt ingick utom benskador om hon hade används inom körning. Visseligen är ju detta ett par år sen.

Jag kollade lite på Sveland.Man får ju betala självrisk +20 %.

har en hästmagazinet o där står det att sveland har bästa försäkringen för travhästar.

Jag tycker det är synd att man inte får lov att ha sin travhäst typ a1 försäkrad.

Ja, det är urdumt. Ok att det är stor risk för ledinflammationer, men det är det även för tävlingshästar inom andra sporter, inte bara trav och galopp.

Och hur vanligt är det inte att ridhästen för kotledsinflammationer??

Visst är jurister påhittiga?

Ja, alldeles för påhittiga.... veterinärer måste ju lära sig att skriva ordentliga journaler och intyg ju! :eek: Borde ha en kurs i juridik i utbildningen...:idea:

Och jag som trodde att veterinäryrket bestod i att klappa en hund på huvudet och bota katter...;)

Du kan välja att ha Sveland 100%. Då slipper du den rörliga självrisken. Kostar ju lite mer om året men är ju en ytterligare trygghet mot stora veterinärkostnader.

Och jag som trodde att veterinäryrket bestod i att klappa en hund på huvudet och bota katter...;)

Och jag som trodde att juristyrket bestod i att rädda världen, inte att jävlas med människor som råkat ut för försäkringsfall... :crazy:

För övrigt så anser jag att det vore roligare om Tetrick kom tillbaka.

Hm. Jag fick infon att allt ingick utom benskador om hon hade används inom körning. Visseligen är ju detta ett par år sen.
Du kanske tänker på en travhäst som inte används i travet mera. Dom kan man a1 försäkra fast vissa skador i benen ingår inte. Man måste först göra vet. beskiktning för att bli av med den reservationen..

Du kanske tänker på en travhäst som inte används i travet mera. Dom kan man a1 försäkra fast vissa skador i benen ingår inte. Man måste först göra vet. beskiktning för att bli av med den reservationen..
Jag skulle vilja ha den allra bästa försäkringen för min kommande häst sedan.

Vem det nu kan tänkas vara.... JObbigt att kolla igenom allt..
Har a***a på mitt sto nu. A1 plus exrta vet vård då hon inte tränas mera.
Eftersom jag bara kommer att ha få hästar sen med så har jag råd att lägga en bra för fölet o inte bara en livförsäkring.

Hästen besiktades vid köp o har även varit med henne på klinik. I pappren står det kotledsinflammation, men plåten visade urkalkning, så det är lite knasigt.

Jag å andra sidan tycker att en försäkring inte skall täcka förslitningskador. Olycksfall och sjukdom, men jag anser inte att det är sunt att man kan ska kunna rida/köra sönder sin häst och sen låta försäkringsbolaget betala. Med reservation för att villkoren även för en A1 försäkring ändras (jag har ingen koll längre).

*let the flames begin*

Du kan välja att ha Sveland 100%. Då slipper du den rörliga självrisken. Kostar ju lite mer om året men är ju en ytterligare trygghet mot stora veterinärkostnader.

Det kan man även göra hos Agria. Där kan man dessutom välja hur stor fast självrisk man vill ha (1800, 2800 eller 5000 kronor). Och så kan man välja ersättningstak (30.000, 60.000, 120.000 kronor).

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Mrs Chippy
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredrik Wallins stjärnhäst Orlando dog efter sista loppet på Solvalla under tisdagen, skriver Expressen. Det är andra svenska travhästen...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka