Veterinärer..

FreeLou

Trådstartare
Min häst har känts lite håglös till och från de senaste sagarna. Ena dagen mer vil än tam och nästa lite småhängig. Är himla orolig för fång eftersom han haft det tidigare, så han har fått varit helt utan gräs nu (gått upp till 2 h/dag).

Tyckte han kändes lite svullen höger fram igår och beslöt mig för att iaf ringa och höra med veterinären om han skulle komma ut (så slipper jag gå ochoroa mig). Ringde en som jag ej brukar ringa nyss. Jösses vilken entusiasm! Dels förklararde han att hästar i stort sett aldrig kan ha ont i ryggen, det var lite långt att åka ut till mig för en sån sak, kanske nån gång nästa vecka och när jag förklarade att han haft fång tidigare frågade han vilken ras det var på hästen. När jag svarade att han är en travare så sa veterinären i stort sett at "det är bara shettisar som får fång".

Känns bra att jag inte tar ut honom öht. Ringer annan veterinär.

Sv: Veterinärer..

Min häst har känts lite håglös till och från de senaste sagarna. Ena dagen mer vil än tam och nästa lite småhängig. Är himla orolig för fång eftersom han haft det tidigare, så han har fått varit helt utan gräs nu (gått upp till 2 h/dag).

Tyckte han kändes lite svullen höger fram igår och beslöt mig för att iaf ringa och höra med veterinären om han skulle komma ut (så slipper jag gå ochoroa mig). Ringde en som jag ej brukar ringa nyss. Jösses vilken entusiasm! Dels förklararde han att hästar i stort sett aldrig kan ha ont i ryggen, det var lite långt att åka ut till mig för en sån sak, kanske nån gång nästa vecka och när jag förklarade att han haft fång tidigare frågade han vilken ras det var på hästen. När jag svarade att han är en travare så sa veterinären i stort sett at "det är bara shettisar som får fång".

Känns bra att jag inte tar ut honom öht. Ringer annan veterinär.
Låter klokt, veterinärer som inte är intresserade av att utreda hästars sjukor ska man inte anlita. Man blir så himla trött på detta ointresse hos en del veterinärer. På det sättet är ofta de yngre bättre tycker jag. Även om de inte har så lång erfarenhet så är de ofta intresserade och ger sig inte så lätt. Att det bara skulle vara shettisar som fick fång:mad: vilken planet och vilket århundrade kommer han ifrån??? På arbetshästarna förr var fång inte helt ovanligt t ex.

Sv: Veterinärer..

Svarar till er båda.
Ja, jag blev helt paff. Hade hört av en annan att just den här veterinären skulle vara "en av de bättre", men då kan h*n inte haft ute ngn bra veterinär tidigare.
Och som sagt att bara shettisar får fång, ja jösses. Undrar vad han gett för behandling till de hästägare som tagit ut honom till sina storhästar som haft fång? Man blir ju himla fundersam.
Han suckade och tyckte allt jag sa var totalt befängt. Usch, jag blir så arg på folk...
Fick tag på en annan vettig veterinär iaf som ioförsig tyckte jag skulle avvakta lite, men denne lyssnade, förstod, tog till sig informationen och föreslog olika alternativ. Då känner man sig bra mkt tryggare.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 115
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 259
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar