Veterinärer och felbehandling

S

Sotis

Inte en fråga som är aktuell för mig personligen, mest bara nyfiken på hur det egentligen funkar:

Någon som känner till vad veterinärer har för ansvar vid felbehandling? Vart vänder man sig? Finns någon tillsynsmyndighet som kan utreda? Eller vänder man sig till advokat och stämmer via domstol?

Om det visar sig att veterinären är skyldig till felbehandling, hur blir det om djuret är en huskatt utan ekonomiskt värde? Man kan ju knappast få skadestånd?

Inom sjukvården finns ju ett regelverk läkarna måste följa, man kan dela ut varningar, dra in legitimationer, betala skadestånd om än ynkligt små summor, förändra rutiner osv. Mycket svårt att bevisa och få rätt, men det händer emellanåt i alla fall.

Någon som känner till detta?

Sv: Veterinärer och felbehandling

Tror det heter Svenska veterinärvårdsanstalten.
mvhR

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men sammanfattningsvis gällde det en häst som dog, :eek: vetten blev anmäld för felbehandling och fälld, han har överklagat. Huvvaligen! Men skönt att veta det finns möjligheter att anmäla i alla fall och tydligen få rätt.

Ska ringa SVF, Veterinärförbundet på måndag och höra mig för lite. Fick en länk dit på ett annat forum. Man kan ju även ringa Agria. Får se hur jag gör, men tack för info och länkar. :bow:

I väntan på det, är det någon som vet mer? Kanske har personlig erfarenhet.

Ett solklart fall känner jag till. En vette med dåligt rykte jag aldrig skulle anlita.

Minns inte detaljerna, men pratade med ägaren personligen och det var en lång historia jag inte la på minnet. Men katten fick en massa kostsam behandling den absolut inte skulle ha haft, eftersom utrustningen för att kolla prover var fel inställd. Veterinären erkände själv att han inte hanterat provtagningarna rätt, när kvinnan ställde honom mot väggen om alla dessa behandlingar som bara gjorde katten ännu sjukare. Men hon skällde ut honom efter noter, gjorde aldrig nån anmälan eller begärde pengarna tillbaka. Katten fick såsmåningom avlivas, vet inte i vad mån felbehandlingen påverkade.

Två saker har jag personlig erfarenhet av. En kastrering då kissen fick infektion efteråt. Hade aldrig anlitat den vetten förut, hade flyttat och hennes praktik låg närmast till. Men en så smutsig mottagning och en så darrhänt veterinär! Hade aldrig gått dit om jag vetat. Tror hon kanske hade alkoholproblem? :confused: Såret blev infekterat, men hon behandlade kissen gratis vid återbesök. Antibiotikan fick vi betala själva, dock...

Det andra inträffade också vid en kastrering. Min kisse hade icke upptäckt hjärtfel och höll på att dö av sövningen. :crazy: Numera tror jag man har som rutin att lyssna på hjärtat före sövning.

Är det en solklar felbehandling så ska det ju anmälas, så att inte andra råkar illa ut. Komplikationer kan drabba den bäste, och känner man inte förtroende för den vetten så får man väl välja en annan nästa gång. (vilket iofs är svårt om det är akut eller man inte har så stora valmöjligheter)

Infektionen kan ju ha kommit av att katten slickat på såret och behöver inte vara orsakat av veterinären. Alla hjärtfel hörs inte vid undersökning.
Anser du att ditt djur är felbehandlat ska du i första hand vända dig till veterinären som behandlat djuren eller den ansvarige för kliniken. Om du inte anser att ditt budskap går hem kan du vända dig till veterinära ansvarsnämnden.

Vad är ert mål med en anmälan? Straffa veterinären eller se till att det inte händer igen? Fel kan ju alla göra och skulle ni acceptera om veterinären erkänner sitt fel och försöker rätta till det eller skulle ni anmäla i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka