Veterinären om hästshowen: Följer inte djurskyddslagen

Hästarna gapar för att slippa smärta i munnen. Samtidigt får ekipagen höga poäng och kammar hem vinstpengar.
Flera framstående veterinärer menar att det som sker på högsta nivå i dressyr bryter mot svensk lag.
– Vi har en lagstiftning om att hästarna inte ska fara illa. Men den följs inte, säger Christine Levring, veterinär.

Eeh tävlingsbegränsning borde gälla även äldre hästar! Det är ju totalt vansinnigt! Så har jag aldrig sett en 5* fälttävlanshäst se ut!
Du kommer veta vilken veterinär det var, som enligt proppen var ansvarig för GHS. Skrev till hen i helgen men har fortfarande inte får svar (trots att det lästes omedelbart och det verkade initialt som att hen skrev på ett svar men sedan blev det tyst).
Jag hade högre tankar om en av de assisterande veterinärerna också.

Skärmdump från söndagen också
:(

rS2l6um.png

Du kommer veta vilken veterinär det var, som enligt proppen var ansvarig för GHS. Skrev till hen i helgen men har fortfarande inte får svar (trots att det lästes omedelbart och det verkade initialt som att hen skrev på ett svar men sedan blev det tyst).
Jag hade högre tankar om en av de assisterande veterinärerna också.

Skärmdump från söndagen också
:(

rS2l6um.png
Alltså hur jobbar man med gott samvete en häst som ser ut på det där viset så hårt?! Jag skulle inte ens sitta på den!

Alltså, jag brukar ligga lågt i mina "avrättningar" av div ryttare baserat på vilka bilder och klipp som läggs ut på div forum. Man kan lätt lägga ut mindre smickrande bilder/klipp om man noggrant analyserar en ritt och väljer ut lämpliga sekvenser som gagnar ens syften. (Det finns ju några exceptionellt bra ex där som nog de flesta känner till) Men just detta som har lagts ut i tråden på skimmeln, Nä, där finns det inga förmildrande omständigheter eller ursäkter om ögonblicksbilder osv, hästen är ju i förfärligt dåligt muskulärt hull!

Alltså, jag brukar ligga lågt i mina "avrättningar" av div ryttare baserat på vilka bilder och klipp som läggs ut på div forum. Man kan lätt lägga ut mindre smickrande bilder/klipp om man noggrant analyserar en ritt och väljer ut lämpliga sekvenser som gagnar ens syften. (Det finns ju några exceptionellt bra ex där som nog de flesta känner till) Men just detta som har lagts ut i tråden på skimmeln, Nä, där finns det inga förmildrande omständigheter eller ursäkter om ögonblicksbilder osv, hästen är ju i förfärligt dåligt muskulärt hull!
Allt finns ju också att se på SVT, jag har bara tagit lite random skärmdumpar när man sett hästen från sidan. Det går mest troligen hitta sekvenser som ser ännu värre ut, om man vill det.

KL
Fick svar till slut från veterinären och det var väl som förväntat, tyvärr. Överväger nu att göra anmälan till FEI, troligen kommer det inte leda till något men kan förhoppningsvis leda till ett wakeup call för ffa ryttaren.

Allt finns ju också att se på SVT, jag har bara tagit lite random skärmdumpar när man sett hästen från sidan. Det går mest troligen hitta sekvenser som ser ännu värre ut, om man vill det.

KL
Fick svar till slut från veterinären och det var väl som förväntat, tyvärr. Överväger nu att göra anmälan till FEI, troligen kommer det inte leda till något men kan förhoppningsvis leda till ett wakeup call för ffa ryttaren.
Tänker att om många anmäler och reagerar så finns det ju en chans att påverka. Lägg ut bilderna överallt, namnunderskifter osv för att få dom att förstå att dom måste agera. Inte för att det alltid har någon funktion men ändå, vill man ha en förändring måste man agera..och all protest i början är ju bättre än ingen tänker jag..

Ofta är det väl så att folk vet inte riktigt vart dom ska anmäla det eller hur dom ska anmäla det och därför så behöver dom ett lätt sätt att påverka, för är det inte lätt så struntar tyvärr många i det.

KL
Var det en svensk veterinär?
Kan man påtala till Länsstyrelsen att veterinären inte skött sin uppgift som väl är att övervaka att hästarna mår bra på tävlingen?

Var det en svensk veterinär?
Kan man påtala till Länsstyrelsen att veterinären inte skött sin uppgift som väl är att övervaka att hästarna mår bra på tävlingen?
Ja, allihopa.

Länk till proppen & alla officials: https://data.fei.org/Calendar/ShowDetail.aspx?p=6B7E7A750E27D11624BE1E46D30AE531

Jag vet inte. Har däremot skickat iväg en anmälan till FEI nu, räknar inte med att det leder till något men förhoppningsvis kan det få upp ögonen på någon.

Ja, allihopa.

Länk till proppen & alla officials: https://data.fei.org/Calendar/ShowDetail.aspx?p=6B7E7A750E27D11624BE1E46D30AE531

Jag vet inte. Har däremot skickat iväg en anmälan till FEI nu, räknar inte med att det leder till något men förhoppningsvis kan det få upp ögonen på någon.
Bra gjort
Man kunde skicka bilderna till Länsstyrelsen och ifrågasätta om det följer svensk djurskyddslag att en sådan mager häst tillåts tävla
Om den verkligen kan anses vara i tävlingsmässigt skick
Nu är inte hästen svensk och tävlingen över men som sagt desto fler som får upp ögonen desto bättre

Senast ändrad:
Bra gjort
Man kunde skicka bilderna till Länsstyrelsen och ifrågasätta om det följer svensk djurskyddslag att en sådan mager häst tillåts tävla
Om den verkligen kan anses vara i tävlingsmässigt skick
Nu är inte hästen svensk men som sagt desto fler som får upp ögonen desto bättre
Om någon vill använda skärmdumparna jag delat till det, får man jättegärna det (är ju annars lätt att ta egna från SVT).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pankreatit hos hund?
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka