Veterinärbesiktning...

Vita_N_6520

Trådstartare
På min hästs besiktningsprotokoll (Kanske på alla protokoll??) är följande punkter med och kollade:

1. Allmäntillstånd, hull, temperament, kroppsstorlek
2. Exteriöra avvikelser
3. Synliga slemh. och palperbara lfk
4. Hud
5. Cirkulationsorgan
6. Respirationsorgan
7. Digestionsorgan, tänder, munhåla
8. Yttre könsorgan
9. Skelett, leder, senor, muskulatur
10. hovstatus
11. Rörelse i skritt och trav
12. Reaktion efter böjprov.

Alla dessa ska vara u.a

Frågan är då - är ryggen kollad? Vilken punkt skulle det vara på? punkt 9?

Om ryggen är kollad 12/5, hästen inköpt 16/5, riden ca en vecka - är det då möjligt att den får väldigt ont i ryggen nu, som kommit efter köpet? :crazy:
Enl min tidigare erfarenhet så krävs det ändå en del för att hästen ska få ont i ryggen?

Sv: Veterinärbesiktning...

Låter som ett aw de enklare protokollen, men ja, ryggen omfattas aw punkt 9.

Hästen kan ju mycket wäl haft problem med ryggen tidigare, men om den wilat från arbete en period är det inte säkert att det syns på besiktningen. Det är ju som ryggont hos oss människor, det finns bättre och sämre perioder. Ett felaktigt lyft eller bocksprång, felaktig sittställning eller spänd under transport, drag eller regn, taskig sadel osw.

Den kan ju också ha fått ont i ryggen nu, någon gång ska det ju börja... Den kan också ha fått en dos butta inför försäljning och besiktning. Men så illa will man ju inte tro om någon.

Kontakta den weterinär som utfört besiktningen. Se till att få dokumenterat att hästen nu har problem så att det inte blid några diskussioner om när problemet uppstod.

Ny ryttare är inte en helt ovanlig orsak till att en häst får ont i ryggen. Alla rider inte likadant, i samma balans vilket (i kombination med annat kanske ny sadel, spänningar, kyla etc etc) kan ge muskelinflammation med ömhet som symptom.
Är det i musklerna eller misstänker du ryggont pga "skelettfel"?

Hästen skulle vara igång några månader och tävlades lite smått (hopp)..
Dock är jag inte så säker på om ryggen har fått arbeta så mkt.
Den hade väl inte en jättevälanpassad sadel när jag köpte den, så det Kan ju vara ett långvarigt problem..

Poängen är egentligen inte att jag vill strida och få köpet hävt då jag (redan, trots att jag knappt ridit) trivs väldigt bra med hästen..
Är mest intresserad av OM det har funnits problem tidigare eller om det är något som har uppkommit här.

Jag får inte fram någon direkt reaktion när jag klämmer på ryggen, men hovslagaren fick en kraftig reaktion i ryggen.
Så jag vet inte om det är jag som klämmer helt fel, eller om hon gjorde det :crazy:
Eller om hon helt enkelt bara sträckt till något i ryggen.
Syster fick fram en liten reaktion idag, men inte mkt.

En sak jag funderar över är om jag ska testa och rida hästen en dag, (När den inte ömmar längre givetvis) för att se om problemet kommer tillbaka Av det, eller om jag ska vänta ut och ev behandla ryggen?
Det kanske låter elakt att rida hästen, men jag skulle vilja se om det är pga ridningen, eller inte då jag som sagt misstänker att hästen inte är riden så mkt med ryggen. (Två dgr innan hältan var vi ute i skogen och hon fick lyfta o jobba ganska mkt. Fick vila dagen efter)

Hästen tappade båda bakskorna och har rejsat runt en hel del i hagen och fick även en rejäl hälta (Pga skorna? var helt borta idag, klar förbättring efter skoning, hästen skoddes i förrgår.)
Longerade henne idag och hon var helr o-halt.

Ridskolechefen och hovis har (oberoende av varandra) även sagt att det ser ut som en rejäl träningsvärk, så man vet ju aldrig.. :p
Kanske hästen aldrig har varit inne och jobbat i skogen. :devil:

Ingen aning. Har ingen större erfarenhet av orsaker till ryggont. Men möjligheten finns att jag har överjobbat henne (Se ovan)...
:crazy:

Har ju hänt en hel del förändringar sen hon kom så..

hur har det gått?
Har hästen fortfarande ont?

Om den har det så skulle jag kontakta veterinären och få hästen kollad igen.

Jag skulle oxå säga träningsvärk.

Hur har det gått?? Nu borde du veta vad det var.

Om jag satt i dina kläder skulle jag nog dra öronen åt mig lite grann och åka in och kolla hästen själv ordentligt på en seriös och bra klinik. Ffa när man som du nyligen fått en häst utdömd så skulle jag nog vara extremt noggrann och inte bara lyssna på en hovslagare och ridinstruktör....

Kan tillägga att jag själv inte är den som åker in och ut från kliniken men hade jag nyligen fått min häst utdömd så skulle jag ABSOLUT åka in och kolla upp den nya hästen det om den bara efter någon vecka visade tecken på smärta...

Ursäkta om jag låter hemsk och elak men jag tänker bara på dig, du har inte haft världens roligaste hästår vad jag förstått...

Lycka till med den nya hästen :laugh:

Hästen är fortf. öm i ryggen.
Kanske låter lite fult, men jag avvaktar lite i väntan på att försäkringen ska skrivas över innan jag tar hästen till doktorn. :o

Men jag har ingen direkt erfarenhet av ryggproblem?
Kan vet. ens göra något? Har aldrig hört någon vet. som har behandlat häst för ryggproblem..
Det lär väl bli att ultraljuda ryggområdet?

Just nu lutar det åt tre alternativ
1. Att jag överansträngde henne. Var ju ute och red en bra stund (red vilse :angel: ) i skogen, så hästen fick lyfta och röra sig ganska mkt. Kanske hon blev överansträngd och fick nån sorts inflamation?

2. Hästen har sprungit som en tok i hagen och sträckt sig på ngt sätt

3. Hästen har gått med opassande sadel för länge. Är inte så positiv till sadling.
Bytte till min sadel direkt när hon kom hit och på de ggrna jag kunnat sadla och rida henne har det blivit mkt bättre. Både sadling och ridning. Hon "studsade" lite när jag provred, men tyvärr reflekterade jag inte över det då, samt att hon spände magen ngt fruktansvärt. Dumma jag.

Funderar på om man kanske skulle täcka hästen de dagar (nätter ffa) det är kallt och regnigt (går ute)?
Har varit rätt kyligt nu ett par dagar och vad jag förstod var hon täckad ganska länge. Gick otäckad bara ett par veckor lr så innan jag fick henne. Dock verkar hon inte frusen, men om ryggen är känslig kanske man kan förebygga med värme?

jag hade börjat me att täcka hästen kanske är de så enkelt att den står och spänner sig och småfryser lite på nätterna....

alternativt tror och hoppas jag på träningsvärk

Idag tog jag på lite liniment på ryggen. Var mest på impuls kan man säga, då jag råkade gå förbi en linimentflaska och tänkte ; varför inte testa och se vad som händer? :idea:

Smetade på lite på ryggen, först när det kom på (=kallt) sjönk hon ihop, men när det hade börjat värma så verkade hon inte ömma alls?
Klämde och tryckte en stund efter, men inte heller då reagerade hon...

Förklaring, någon? :p
Ska jag fortsätta linimenta?

Varför inte ringa till en equiterapeut? Det skulle jag ha gjort, och sen se till så att hästen inte blir kall över ryggen fram tills dess och arbeta hästen ifrån marken ett tag. Tömkörning?

Häll en kall vätska på din egen rygg så "säckar" du nog också ihop o när den sen värmts upp av hästens kroppsvärme så var det ju inte obehagligt längre.

Men det du VERKLIGEN måste göra är ju att ta kontakt med en veterinär omedelbart, inte hålla på med egna tester o ställa frågan på buke! En nyinköpt häst som efter 4 dgr reagerar kraftigt på ryggen måste kollas. Om du ska ha en chans att reklamera(om det går så illa) så är det din plikt att omedelbart kolla upp vad som är fel o sen underrätta säljaren.

Försäkringen övergår ju till dig samma sekund som ni ringt in ägarbytet så det är ju inget du behöver vänta på. Om annars så kan du ju kontakta säljaren så hon tar det på sin försäkring så får du betala självrisk o procentsats till säljaren.

Men kolla upp detta omedelbart så du slipper problem i framtiden.

Jag har då aldrig sett en frisk häst "säcka ihop" på de sättet av lite kyla... :confused:
Grejen var ju den att hon inte ömmade alls då när linimentet värmde. Det var det jag undrade om...

Ang försäkringen så verkar de väldigt vimsiga på agria just nu, så jag vill ha papprena innan jag är helt säker.
Första gången jag ringde så sa de att det skulle vara ok (överskrivet), men då de fortsatte ringa upp (Kan ej svara då telefonen inte funkar), så ringde jag upp igen för att dubbelkolla = då var det INTE fixat.
Om allt är som det ska så bör jag dock få papprena inom ett par dagar.

Men kolla ska jag givetvis göra. Ryggproblem är ju inget att leka med direkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka