Sv: Veterinärbesiktning vid fölköp?
Det är en svår fråga, egentligen kan bara du och din familj bestämma hur ni ska göra.
Inköpspriset är ju blygsamt, så det kan man ju "spela med" men den känslomässiga biten är ju tung. Det går ju på fem minuter att fästa sig oerhört vid en häst, speciellt ett föl. Förresten för mig räcker det med att se ett föl på bild så blir jag besatt...
Genom att det är din dotter som ska ha hästen skulle jag nog välja att besikta den - just för att ha gjort allt man kan för att säkerställa att det inte blir en häst man får avliva efter ett år eller så. Garantier finns ju aldrig förstås men just för känslan... hon lär ju bli helt förstörd om det händer och då skulle det vara en tröst för mig att veta att jag i alla fall gjort allt jag kunde för att skydda henne från den smärtan. Men så är jag överdrivet försiktig med sådant där också.
Veterinärvårdskostnaderna har ju inte heller något som helst samband med inköpspriset... så om det inte är ett fel som automatiskt medför avlivning kan ju kostnaderna för att försöka rädda den lilla ögonstenen rusa iväg hur högt som helst.
Men å andra sidan är det ju som redan har sagts här rätt osannolikt att det skulle vara något fel på fölis. Hjärtfel på fölisar lär ju inte vara något vanligt förekommande precis.
Kan även vara idé att kontrollera med försäkringsbolag (om ni tänkt flytta försäkringen i vart fall) om de KRÄVER besiktning. Om man behåller en redan befintlig försäkring tror jag inte att man behöver veterinärbesikta dock.
Tja, JAG skulle nog besikta - men jag är ju galen enligt min stallägare som inte förstår hur någon kan oroa sig så mycket över saker som inte har hänt än och kanske aldrig kommer att hända...Han själv tar med sig hästtransporten när han åker och hälsar på vänner för det brukar sluta med att han kommer hem med en häst på ett eller annat sätt. Veterinärbesiktning har han nog aldrig upplevt någon...Jag hävdar ju i och för sig att det är han som är galen men men...
Uj vad jag surrar...men det är ju fredagnatt!