Veterinärbesiktning vid fölköp?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 830
L

loch

Vi kommer med största sannorlikhet att köpa ett 6-månaders föl som förhoppningsvis ska bli dotterns blivande tävlingsponny kat. D.
Fölet kostar 5000:- (är det värt att besiktiga?) Ska vi veterinärbesiktiga före köp och vad ska man i så fall be veterinären att titta på? (kanske inte böjprov ;))

Sv: Veterinärbesiktning vid fölköp?

Tack för din "röst!"
Här i familjen är det nämligen två för och två emot besiktning... :crazy:

Jag skulle nog chansa på att köpa utan besiktning.
Risken att ett föl har skador är ganska liten.
Men vill man vara på den säkra sidan kan det ju vara bra om någon lyssnar på hjärta mm för att veta att det inte finns medfödda fel.

Veckans mest korkade tips: Skaffa ett stetoskop och läs på hur det ska låta! :)

Nja!

När vi fick vårt shettis föl var det "säljaren" som ville att vi skulle besiktiga, vi hade tänkt strunta i det.

Vet lyssnade på hjärta och lungor. Tittade även på hur han rörde sig, tänderna och om kulorna hade trillat ner.

Vi har just sålt ett litet hingstföl som kommer att besiktigas innan han flyttar.

För i slutändan är det ändå skönt att veta att man har lämnat ifrån sig eller tagit emot en häst som är frisk. Oavsett inköpspris.

Toppentips! :idea:
Jo, det är just hjärta och ev. lungor jag funderar över... men jag vet hur svårt det är att lyssna själv... och jag vet att jag inte kan. Dessutom får jag inte ledigt när ägaren har fixat tid för veterinärbesiktning :mad: så jag kan inte ens vara med....

Det är en svår fråga, egentligen kan bara du och din familj bestämma hur ni ska göra.

Inköpspriset är ju blygsamt, så det kan man ju "spela med" men den känslomässiga biten är ju tung. Det går ju på fem minuter att fästa sig oerhört vid en häst, speciellt ett föl. Förresten för mig räcker det med att se ett föl på bild så blir jag besatt...:angel:

Genom att det är din dotter som ska ha hästen skulle jag nog välja att besikta den - just för att ha gjort allt man kan för att säkerställa att det inte blir en häst man får avliva efter ett år eller så. Garantier finns ju aldrig förstås men just för känslan... hon lär ju bli helt förstörd om det händer och då skulle det vara en tröst för mig att veta att jag i alla fall gjort allt jag kunde för att skydda henne från den smärtan. Men så är jag överdrivet försiktig med sådant där också.

Veterinärvårdskostnaderna har ju inte heller något som helst samband med inköpspriset... så om det inte är ett fel som automatiskt medför avlivning kan ju kostnaderna för att försöka rädda den lilla ögonstenen rusa iväg hur högt som helst.

Men å andra sidan är det ju som redan har sagts här rätt osannolikt att det skulle vara något fel på fölis. Hjärtfel på fölisar lär ju inte vara något vanligt förekommande precis.

Kan även vara idé att kontrollera med försäkringsbolag (om ni tänkt flytta försäkringen i vart fall) om de KRÄVER besiktning. Om man behåller en redan befintlig försäkring tror jag inte att man behöver veterinärbesikta dock.

Tja, JAG skulle nog besikta - men jag är ju galen enligt min stallägare som inte förstår hur någon kan oroa sig så mycket över saker som inte har hänt än och kanske aldrig kommer att hända...Han själv tar med sig hästtransporten när han åker och hälsar på vänner för det brukar sluta med att han kommer hem med en häst på ett eller annat sätt. Veterinärbesiktning har han nog aldrig upplevt någon...Jag hävdar ju i och för sig att det är han som är galen men men...

Uj vad jag surrar...men det är ju fredagnatt!

Vi kommer med största sannorlikhet att köpa ett 6-månaders föl som förhoppningsvis ska bli dotterns blivande tävlingsponny kat. D.
Fölet kostar 5000:- (är det värt att besiktiga?) Ska vi veterinärbesiktiga före köp och vad ska man i så fall be veterinären att titta på? (kanske inte böjprov ;))

Alla föl som vi har sålt genom året har aldrig besiktigats. Varför? Köparen tycker det är onödigt på ett föl. Det ska inte finnas fel på en fölis. Det vet. kollar på är ofta bara synen, hjärta och lungor.Dom vi har sålt har vi aldrig fått höra något om att det har varit fel på. Hoppas att det förblir så.

Ja Åke har en klar poäng... det är ju väldigt lite som GÅR att besikta på en liten fölis...

:bow::bow:
Tack snälla för att du tar dig tid att svara!

Det är svårt, jättesvårt, och jag är så glad för alla tips och synpunkter!
Med själ och hjärta är han redan våran, fölisen... och han är fin! :love: Men det är ju helt omöjligt för oss att se hur han ser ut på "insidan".
Även fastän jag verkar hård och "kaxig" är jag väldigt petig och noga med mina hästar... och just nu väldigt osäker.
Jag har en mycket bra relation med mitt försäkringsbolag och tror inte att det blir något problem att flytta försäkringen till "mitt" bolag... det är mest en fundering över om ponnyfölet är värt att vet.besiktiga... Alla känslor, all tid och all träning är ju förgäves om han har en medfödd defekt men samtidigt... kan man höra det på ett så ungt föl? Om det finns missljud- kan det växa bort? Om det inte finns missljud- kan det dyka upp senare? :confused:

Jag har köpt häst 7 gånger i mitt liv och aldrig känt mig så osäker tidigare...

Aldrig fel att besiktiga men det är tveksamt om det är riktigt meningsfullt i det här fallet. Det viktiga är nog att låta en riktig fena på exteriör ta sig en titt på fölet.
PL

Alla föl som vi har sålt genom året har aldrig besiktigats. Varför? Köparen tycker det är onödigt på ett föl. Det ska inte finnas fel på en fölis. Det vet. kollar på är ofta bara synen, hjärta och lungor.Dom vi har sålt har vi aldrig fått höra något om att det har varit fel på. Hoppas att det förblir så.

Hmmm... Ja, det är mest hjärtfel jag är rädd för... kanske efter att läst trådar här på hästvård under hösten...
Så du råder att spara pengarna till en fin sele! :idea:
Tack för att du är med och hjälper mig! :bow:

:bow:
Åh så glad att du hjälper mig! Tack! :)
Jag har mejlat bilder på fölisen både kors och tvärs bland bekanta och bara fått till svar; KÖÖÖP!!!
Sen är han en väldigt trevlig individ oxå! (och det viktigaste... min dotter gillar honom!)

Hmmm... Ja, det är mest hjärtfel jag är rädd för... kanske efter att läst trådar här på hästvård under hösten...
Så du råder att spara pengarna till en fin sele! :idea:
Tack för att du är med och hjälper mig! :bow:
Men om du skall kolla hjärtfel så måste du ju till klinik. Jag tror dom kollar det med UL. Inget som en vet.kan säga säkert på en vanlig besiktning.

Hur mycket kan du själv? Kan du se avvikande benställningar och felaktiga vinklar t ex?

Jag har besiktigat ett, då jag kraftigt ville höja försäkringen, och avstått från att besiktiga ett annat.

Med besiktning har man gjort vad man kan, men det är inte så mycket man kan se sådär rent generellt. MEN det hänger mkt på hur väl man själv kan se avvikelser. Det finns mer än en person som köpt t ex ett X-bent föl utan att ha 'en aning om det'. Där hade en veterinärbesiktning påpekat X-bentheten. Så det gäller att ta med köparens kunnande med.

Du behöver om du besiktigar inte be veterinären om något specifikt, de kan besiktiga även föl, och förutom att man tar bort böjprovet och arbetsprov (och ersätter det senare med rörelse i frihet) så är det precis samma saker man kikar på på föl som på stora hästar. Dvs man lyssnar på hjärta, lungor och luftvägar (med stetoskop), men palperar muskler, senor och leder, man kollar mun, ögon och öron, man gör en yttre inspektion av könsorganen, man kontrollerar hovar och ev exteriöra avvikelser av betydelse (även om de är mer svårbedömda vad gäller föl, men det är alltid bra att veta ändå). Och så studerar man hästen i skritt och trav rakt fram på hårt underlag. Dock så arbetsprovet ersätts med rörelse i frihet, och böjprovet skrotas givetvis helt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 737
Senast: Ottilia
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 062
B
Ekonomi & Juridik Så här ligger d till : Haft en köpare på min häst. Hon kontaktade mig då han inte var till salu och hade stort intresse i hästen..Jag...
Svar
9
· Visningar
2 373
Senast: Seabisquit
·
Avel Jag har funderingar på att köpa ett sto jag har känt och ridit länge. Planen är då att betäcka och när avkomman är i ridbar ålder...
Svar
11
· Visningar
1 418
Senast: Tindra QRE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka