veterinärbesiktning+hälta.

F

Fantasi

Nu har jag varit in med pållen jag funderar på att köpa och resultatet blev följande:

markerar 1/2 grad högt hf och 1/2 grad lågt vb.
samt har ett ödem på ögat.

Angående markeringarna ansågs det sakna betydelse för angivet användningsområdet (ridning allround) och ang ögat så kunde hon inte avgöra betydelsen i nuläget, troligtvis ingen fara dock.Detta står alltså i besiktningspapperet.

hästen var enligt henne fräch i övrigt, rörde sig bra och hon tyckte att jag kunde bortse från dessa markeringar och vara lugn hon lät i det stora positiv till hästen och hon vet vilka problem jag har haft med tidigare hästar.
hon sa att antingen kommer markeringarna att försvinna av sig självt då han är igång eller så kanske de finns kvar men märks bara vid böjprov. hon trodde det var något han hade med sig från travet..

dock är jag ändå rädd att det ska bli någon skit av det hela då det varit fel på varenda häst hittills snart..

hästen i fråga är en travhäst som slutade trava för ca två år sedan och har inget gjort sedan dess, han är/blir 6 år gammal.

På volt är han ren och fin i steget. Hoppar och far som en antilop i hagen så smärta verkar det ju inte finnas där..

tycker ni att jag ska kunna lita på veterinärens ord? ATG umeå.

blir det reservation för försäkring nu? hästen är i nuläget ej försäkrad.

priset på hästen är 0.

hästen är i nuläget ej i kondition och är ej inriden.
tips och råd tack!

Sv: veterinärbesiktning+hälta.

Hoppar och lever om i hagen är dock inget direkt friskhetstecken.. mitt sto (galen pannan) älskar att busa med hag grannen.. var till klinik alldeles nyligen och hon hade 3graders hälta BÅDE högt och lågt på frambenet...

Tror att du får en reservation på försäkrignen om den inte är ren när du besiktat den...

och så en till liten sak... "bara" för att den kostar 0:- så kan det bli väldans dyyyyrt endå... Min hältutredning (första besöket) kostar 8300:- och jag är så lycklig att jag har henne försäkrad =)

ingen som har något att säga till min hjälp?

Oförsäkrad häst med markeringar låter inte som nån höjdare precis. Du KOMMER få reservationer, troligtvis på hela benen som hästen reagerade på.

Skulle tro att de tar chansen att reservera alla benen, eftersom det finns gott fog att misstänka att hästen kommer att överbelasta de två friska benen för att avlasta de dåliga.

Om hästen har anmärkningar av att vila sig i form, kommer den med största sannolikhet att bli sämre av ansträngning.

Jag hade helt klart avstått från köp, det finns friska hästar.

Jag tycker veterinären där är bra, om du har haft "huvudveterinären" där.

Däremot kanske du ska tänka efter om du ska ta hästen om den har dessa markeringar, alt. hör du med ägaren om du kan få ha honom och rida igång honom, och sen se om hältorna försvinner.

Annars vet jag en annan ex. travare som ska ges bort om man hittar rätt person, finns i Umeå den med! Hör av dig via PM.

Det tyder ju på att hästen har en diagonalmarkering. Observera att 1/2 grad är en markering, inte hälta, och inte ens räknas med i alla försäkringsbolag. Det är ju upp till hur fort det klingar ur oxå. Förmodligen har hästen, såsom nästan alla travare i synnerhet, en starkare sida, vilket gör att stegen blir ojämna. (dvs har ett lättare varv vid ridning, tar ofta den ena galoppen osv). Skulle ta ut en massör, kiropraktor o klämma igenom hästen o sedan böja om.
För fritidsridning tror jag inte denna markering stör.
Travare som tas från banan har ofta bak-knä problem. Dessa läker ut i viss mån när dom står och börjar gå som ridhästar. Lite beroende på hur hästen blivit riden osv så kan man ofta räkna ut att dom har en viss diagonalhälta/markering. Denna går dock oftast att vila ut, och att sedan rida rätt, rakt o balanserat muskla upp hästen jämnt, varav samtliga markeringar brukar försvinna.

gud vad jag slarvläser, nu läste jag att han inte gjort något sen han gick av banan. Då bör han ju sättas igång inna du bestämmer dig. Dvs träna upp försiktigt, varefter samtliga reaktioner på böj kan A. försvinna eller B. bli sämre. Travare blir ofta stela när dom står. Såsom alla hästar.
En kamrat tog ut en högpresterande hopphäst på prov, han hade stått i ett år pga graviditet, och hade upp till 2 grader på varje ben. Men hon bet ihop o skrittade igång, ingen medicinering sattes in. Tre veckor senare var hästen helt ren på böj. Och nu är dom ute o tävlar glatt.
Så det beror ju på vad du vill, hur mycket tid du har osv... :)

jag skrev fel, jag menade att båda hälter sitter på höger sida, dvs högt hf och lågt hb. alltså är det ingen diagonalhälta. och man kan anta att markeringarna ej hör i hop.

Om du haft otur förut så skulle jag absolut inte köpa en häst med minsta lilla markering! Jag skulle fakiskt, om jag var du, enbart köpa ngn med helt rent papper! (och jag har varit i din situation). Det är så mkt som kan dyka upp ändå så det är helt och hållet onödigt att köpa ngn med trassel redan från början. Oavsett hur bagatellartat det verkar.
Varför sätta dig i den situationen igen att du direkt ska behöva gå och oroa dig för att det är ngt som är fel?

Nej, mitt råd är att avbryta köpet och leta upp en helt frisk. Det finns som sagt så mkt som kan dyka upp ändå när man har otur att det inte finns ngn anledning att köpa dem som redan har problem. Speciellt inte om man inte har så mkt krafter kvar sen tidigare motgångar...

jo du har rätt, det var bara det att den här hästen var så perfekt i övrigt:( :cry:

just nu känns det som att jag inte kommer att hitta en helt ren häst.. men men någonstans där ute finns den väl..:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hästen har känts strålande på sistone och jag var inte ett dugg orolig för vårt åb på klinik igår. Fler med mig har sett hästen och...
Svar
14
· Visningar
3 018
Senast: Corax
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
F
Hästvård från en dag till en annan blev min häst halt, ganska ordentligt halt vb. såg dock ut som en sträckning men då det efter tre veckor...
Svar
8
· Visningar
1 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka