Veterinärbes. eller inte?

J

jana83

Jag tänkte fråga någon här om råd angående hästköp.
Jag ska ev. köpa ett varmblods sto på 6år som har stått nu i några månader och är riden endel innan det men aldrig startad i trav..Jag skall få köpa henne för slaktpriset 2000 kr...min fråga är då..tycker ni att det är nödvändigt att göra en veterinärbesiktning innan köp?..jag har provridit och hon ser frisk ut..fint hull och ganska kraftigt bygd..

Sv: Veterinärbes. eller inte?

det är ju upp till dig, men då får du nog stå för den delen själv eftersom hästaen är såpass billig.....oftast(säger jag som håller på med trav) så är det inte större fel på travare som säljs som ridhästar..är det "slut" så slaktar de flesta hellre.....
varför har hästen inte startat, är det för att det varit fel på den eller är den bara talanglös?? eller tidsbrist??

jag hade nog gjort en besiktning oavsett köpsumma... det är ju inte kul om det visar sig att det fanns dolda fel på hästen...för dyrt kan det bli

hästen är inkörd men hon var lite för lat för travet..gjorde inga riktiga snabbjobb..

hästen har varit till salu länge nu och ägaren vill sälja henne som ridhäst..men som dom flesta vet så finns de ju många fd-travare som är till salu så det är ju inte så lätt att få sålt dom..men jag tycker att de är fina hästar och dom flesta går att få till bra ridhästar..men jag håller på att fundera över ifall jag skall göra en vet.besiktning eller inte..jag har ringt och kollat så att jag får försäkra henne även om jag inte besiktat..och det fick man..

Jag hade låtit veterinärbesiktiga hästen oavsett pris för att på så vis slippa onödiga överraskningar.

Jag skulle inte göra någon veterinärbesiktning av den enkla och grymma anledningen att du ändå får hästen till slaktpriset, alltså KAN du skicka den till slakt om den skulle visa sej ha några dolda fel. Kan du däremot absolut aldrig tänka dej att skicka en häst till slakt, ja då kanske det är bättre att de nuvarande ägarna får göra det :crazy: .
Jag "fick" en häst som skulle slaktas, och den var absolut inte halt ller hade något stort fel, men däremot krävde den en del behandlingar för den hade sneda höfter. Köper man en billig häst kan man ta med sånt i beräkningarna för har man inte råd med det skulle jag inte köpa någon häst alls eller satsa på en lite dyrare..

Har köpt hästar både med och utan besiktning, men de jag har köpt utan besiktning har jag haft med i kalkylen att de får gå till slakt om de visar sig vara behäftade med för svåra fel.

Jag har haft en evig tur, ingen av de jag har köpt utan besiktning har haft problem. Även om du får försäkra utan besiktning kan det stöka till sig om hästen visar sig ha problem med något som hänt innan du köpte den. Försäkringsbolaget kan då vägra dig ersättning för veterinärkostnaderna, vilket kan bli väldigt dyrt och tråkigt.

Jag föredrar att ha något litet hum om vilket skick hästen är i. Vet man med sig att man inte kan vara kall och skicka till slakt hade jag nog föredragit att veta eventuella problem innan köpet. Och för hästens skull är det alltid en fördel

Mina hästar blir alltid noga veterinärgenomgångna från hjässa till hovspets innan jag börjar arbeta dem även om jag inte gjort besiktning. Så kostnaden för veterinärbesiktning har jag alltid, även om det ibland sker efter riskens övergång.

ja det är just det jag tänkt..att skulle det visa sig vara något större fel på hästen så är det kanske lika att den går till slakt (även om det är tråkigt)..men går man igenom den själv så gott de går innan man börjar rida så kanske man märker om något är fel..tex. om den har ont i ryggen eller är halt så märker man ju det väldigt snabbt..skulle de vara en dyrare häst så skulle jag givetvis besikta..

Tänk på att hästen kostar under tiden du funderar på om något är fel. Om du ändå tänker låta den genomgå en kontroll, gör det innan du köper...

Det är billigare att göra en besiktning innan köp än att du köper något som du måste laga på. Det känns alltid bättre att veta att du har en häst som är U.A när du börjar ridträna den. Om du vill byta försäkringsbolag så måste du ändå besikta. Vad gör det om du får betala besiktningen själv, det är ju inga gigantiska summor det handlar om.

Lycka till med din nya häst!

ja..smartast är ju såklart att besikta innan..ska fundera ordentligt nu..tack för er hjälp..har märkt att man kan få mycket bra hjälp här på buke.. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 074
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 754
Senast: rebus
·
Hästvård Behöver råd ang hästköp. Har fått erbjudande att köpa en 8årig NSV travare, valack. Den har stått hos oss på sommarbete/helpension sedan...
Svar
10
· Visningar
7 104
Senast: Eriksgarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama