Jag vill inte uttala mig om just den tävlingen, för den vet jag inget om.
Rent generellt kan klubben inte VETA i förväg vad slutnotan blir, de kan bara göra en BERÄKNING baserat på antal anmälda och hur lång de tror att dagen blir. Räkna exakt kan de inte göra förrän efteråt. Skriver de ut vet avgiften i propositionen så måste de göra beräkningen redan innan de vet hur många anmälda de blir, väntar de tills ryttarmeddelandet så vet de fortfarande inte hur många som kommer, bara hur många som anmält sig i tid. Om många inte kommer blir det färre som ska dela på notan, kommer det många efteranmälda blir det fler som ska dela. Strykningar/efteranmälningar gör att dagen blir kortare/längre, hur snabb domaren är med att ge startsignal när ekipaget kommit in på banan och påverkar också dagens längd, liksom hur många och långa pauser domaren vill ha (vilket man oftast inte får veta förrän startanmälnings-avanmälningstiden gått ut). Allt detta måste klubben ta med i beräkningen. Jag tror inte det finns någon klubb som medvetet räknar så 'knappt' att de riskerar att gå back, och ju tidigare man gör beräkningen, desto större är osäkerheten.