veterinäravgift

T

tratten

Finns det någon regel för hur hög veterinäravgiften får vara på en hopptävling? Var på regional ponny tävling i helgen där avgiften var 120 kr. :eek: Massor av starter ( gp-ponny kval 3) och vi räknade ut att med alla de ponnyerna som deltog drog klubben in över 14.000 kr i vet. avg. Det finns väl ingen möjlighet att veterinären kostar så mycket, utan klubben måste gjort sig en hacka på detta.... Jag trodde att man inte fick ta ut mer än den faktiska kostnaden, men jag kanske har fel....

I vår klubb har det hänt mer än en gång att veterinären kostat över 10000 kr för en helg...
Är de en lång dag för veterinären blir de många timmar o de blir väldigt DYRT, så de är inte alls säkert att klubben tjänat ngt alls trots sen relativt höga vet.avgiften.

Nej, det finns ingen gräns.

Förr var det lätt för klubben att veta hur mycket veterinären skulle kosta, man kom överens med veterinären som kanske sa "50 kr per häst" och så tog man 50:- av ryttarna och gav till veterinären, dvs +/- 0:- för klubben. Hade klubben en veterinär som medlem så kunde den ställa upp gratis som alla andra funktionärer.

Nu ska veterinären vara anställd av djurskyddsverket (det är nytt, det var jordbruksverket när denna regel tillkom). Då ska klubben först avtala med en veterinär att han/hon ska komma, sedan ska klubben skicka in en ansökan till djurskyddsverket om att få använda den veterinären, verket godkänner detta och veterinären blir 'tillförordnad' (dvs tillfälligt anställd så att han/hon har rätt att utföra 'myndighetsutövning'). Efter avslutad tävling skickar veterinären in rapport om när och hur många timmar han jobbat och sedan skickar verket en faktura till klubben och lön till veterinären. I fakturan ingår inte bara 'vanlig lön' utan även helgtillägg och (eller?) OB-tillägg. Restid är jag osäker på. Klubben vet då inte i förväg vad slutsumman kommer att bli och för att inte gå back måste de dels räkna med att alla anmälda kommer (för att uppskatta slutsumman) dels med att en del anmälda inte kommer (för att beräkna hur mycket de ska ta per häst så att summan de får in är ungeför lika stor som de ska betala till djurskyddsverket sedan).
Detta är vad jag kunnat läsa mig till (har aldrig arrangerat tävling med veterinär sedan den nya regeln), så jag kan ha missat någon detalj.

Tim taxan på en helg är 540 kr (inkl ob )+ 30 kr/mil i reseersättning. Så visst kan klubben räkna ut vad räkningen landar på. Om man räknar 300 i resersättning (= 10 mil, längre hade inte veterinären rest det vet jag, snarare är det högt räknat).Och att tävlingen höll på i 10 timmar ,vilket den inte gjorde, den var slut tidigare, dessutom var vet inte där hela dagen, men vi ponerar att veterinären var verksam i 10 timmar är ersättningen 5700kr. Alltså ett överskott på dryga 8000kr. Kom inte och säj att klubben gick plus minus noll. 120 kr i vet avg för ett meeting är en annan sak, då talar vi om tävling som sträcker sig över flera dagar

Jag vill inte uttala mig om just den tävlingen, för den vet jag inget om.

Rent generellt kan klubben inte VETA i förväg vad slutnotan blir, de kan bara göra en BERÄKNING baserat på antal anmälda och hur lång de tror att dagen blir. Räkna exakt kan de inte göra förrän efteråt. Skriver de ut vet avgiften i propositionen så måste de göra beräkningen redan innan de vet hur många anmälda de blir, väntar de tills ryttarmeddelandet så vet de fortfarande inte hur många som kommer, bara hur många som anmält sig i tid. Om många inte kommer blir det färre som ska dela på notan, kommer det många efteranmälda blir det fler som ska dela. Strykningar/efteranmälningar gör att dagen blir kortare/längre, hur snabb domaren är med att ge startsignal när ekipaget kommit in på banan och påverkar också dagens längd, liksom hur många och långa pauser domaren vill ha (vilket man oftast inte får veta förrän startanmälnings-avanmälningstiden gått ut). Allt detta måste klubben ta med i beräkningen. Jag tror inte det finns någon klubb som medvetet räknar så 'knappt' att de riskerar att gå back, och ju tidigare man gör beräkningen, desto större är osäkerheten.

Det finns ingen regel den ska vara utlagt så det går jämt upp, 120 kronor är inget överpris.

Man får räkna på hir många hästar det är med, hur många timmar det tar (trån att vet besiktiningen öppnnar till tävlingen är över) och så vidare och priset för vet är väl ungeför 675 :- + moms och OB i timmen (rätta mig gärna den som vet exakta priserna.)

Det händer att klubben kan tjäna 10 :- per ekipage eller något (och även förlora 50:-) för att tävlingen går fortare alt drar ut på tiden vilket är omöjligt att veta nar man i ryttarmeddelandet fastställer priset, de den faktistka kostnade är som sagt i förhand helt omöjlig att fastställa exakt.

10.000 för en HELG?? Så billigt :eek:, det brukar det MINST ligga på för EN dag.

Vi hade en tredagar för något år sedan, vet räkning på 37.500, eftersom det somsagt är omöjhligt att räökna ut exakta kostnader för vet. så hade visade det sig att vi tyvär lått alldeles för låt i vet.besiktningeavgiften, vi förlorade ca 40:- per staratande häst (låter kanske inte så mycket med det blev att klubben sponsrade med närmare 10.000 kronor) och trots det fick jag riktiga utskällningar på att vet.avgiften var för hög, när den däremot var för låg. :crazy:

Över 10000 skrev jag syftade då på en tvådagars tävling där veterinären inte varit där hela dagarna...

Jag har inte varit inblandad i de ekonomiska senaste året men hört från andra klubbar att de är ännu dyrare nu...

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
11 853
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: ridelev
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 674
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar