- Svar: 17
- Visningar: 2 907
(Ridsport) En veterinär i Skåne förbjuds av länsstyrelsen att ha djur efter att ha dömts för djuplågeri. Förbudet gäller i ett år.
Läs mer...
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag trodde man blev veterinär för att man bryr sig om djurens väl...
Jag trodde man blev veterinär för att man bryr sig om djurens väl...
Än så länge är det inte möjligt att tidsbegränsa djurförbud, så där har nog ridsport missuppfattat något misstänker jag.
Jo, i Skåne är det så Ridsport har inte missuppfattat att det är ett tidsbegränsat djurförbud som gäller i ett år från att domen vunnit laga kraft.
Länsveterinär och länsassessor vågade inte ge totalt djurförbud eftersom det aldrig skulle kunna upphävas. För att få ett djurförbud upphävt så måste man visa bot och bättring, vilket en person som är dömd mot sitt nekande aldrig kan göra. Då tyckte de som beslutade att det skulle bli ett för hårt straff
Beslutet gäller heller inte om det överklagas, vilket är det brukliga vid ett beslut om djurförbud, utan från när det vinner laga kraft. Specialbehandling av en veterinär i dubbel bemärkelse kan man också se det som... Lagen är inte lika för alla.
Det är väl inte så svårt att hitta någon bulvan för ett års tid, länsstyrelsens makt att kunna gripa in vid bulvanverksamhet är minimal. Skriv över djuren och gården där djuren finns på någon annan och anställ någon som sköter djuren och se till att hålla sig borta från gården det där året så är allt frid och fröjd igen.