Veterinär får djurförbud

Sv: Veterinär får djurförbud

KL

Men är detta ej en erkänt välmeriterad veterinär och uppfödare? Skulle hon verkligen med flit skada sina egna eller andras hästar?

Kan det ej bli så att saker missuppfattas, eller vill bli det?

Jag vet ej ens vem det handlar om, bor ej ens i Skåne. Undrar bara :confused::confused:

Ni som vill lyncha. Har ni egen erfarenhet av vet i fråga?

Än så länge är det inte möjligt att tidsbegränsa djurförbud, så där har nog ridsport missuppfattat något misstänker jag.

Veterinären är dömd för djurplågeri och brott mot djurskyddslagen. Så står det i tidningsartikeln som länken går till. Det är knappast så att rättsväsendet har hittat på en dom av ren konspiration.

/V

Enligt hemsidan verkar det som att det är maken som äger och driver verksamheten. Men det är väl kanske lite tveksamt att denne gör det utan inblandning från hans maka veterinären. Hur är det när det gäller djurförbud, får man ens hjälpa till på det sättet eller är det enbart att man själv inte får äga djuren?:confused:

Ibland är det faktiskt så att det blir fel. Det var det jag ifrågasatte.

Som jag tidigare skrivit. Jag vet ej vem vet är.

Har mött många veterinärer under åren. Ingen av dem skulle jag beskriva som njutare av att vara bödel. Alla de jag mött under åren har varit personer som värnat om djuren.

Jag har så svårt att få det här att gå ihop fortfarande.
Denne veterinär räddade livet på min gammelman när vi trodde allt var hopplöst.

Jag var bara 18 då men h*n blev min idol och den veterinär jag alltid ringde till.

Därför har jag så svårt att förstå det här.
(vilket inte betyder att jag tvivlar på att det är sant, bara att det är svårt att förstå för mig)

Veterinären i fråga är en av Sveriges mest framgångsrika uppfödare och gör alltid stor succé på fölvisningar m.m.

Hur som helst kan jag tycka att hela den här historien är mer än märklig och bevisen mot veterinären är vittnesmål från en f d anställd, dennes mor och "styvpappa" samt "pojkvän". Länk till artikel i Norra Skåne.

Det var flera nyskapade nick här på Buke när domen föll i tingsrätten och tydligen är det många som vet precis hur illa den här veterinären beter sig mot djur men ingen har några bevis... Länk till debatten på Buke.

Självklart finns det bevis. Vittnena jag beskrev ovan. Det svenska rättssystemet bygger på att man talar sanning.

Jag har mycket svårt att tro att hon enbart dömdes på vittnesuppgifter. Det måste nästan ha funnits nån form av fysisk bevisning ovanpå det.

Än så länge är det inte möjligt att tidsbegränsa djurförbud, så där har nog ridsport missuppfattat något misstänker jag.

Jo, i Skåne är det så:o Ridsport har inte missuppfattat att det är ett tidsbegränsat djurförbud som gäller i ett år från att domen vunnit laga kraft.

Länsveterinär och länsassessor vågade inte ge totalt djurförbud eftersom det aldrig skulle kunna upphävas. För att få ett djurförbud upphävt så måste man visa bot och bättring, vilket en person som är dömd mot sitt nekande aldrig kan göra. Då tyckte de som beslutade att det skulle bli ett för hårt straff:angel:
Beslutet gäller heller inte om det överklagas, vilket är det brukliga vid ett beslut om djurförbud, utan från när det vinner laga kraft. Specialbehandling av en veterinär i dubbel bemärkelse kan man också se det som... Lagen är inte lika för alla.
Det är väl inte så svårt att hitta någon bulvan för ett års tid, länsstyrelsens makt att kunna gripa in vid bulvanverksamhet är minimal. Skriv över djuren och gården där djuren finns på någon annan och anställ någon som sköter djuren och se till att hålla sig borta från gården det där året så är allt frid och fröjd igen.

Jo, i Skåne är det så:o Ridsport har inte missuppfattat att det är ett tidsbegränsat djurförbud som gäller i ett år från att domen vunnit laga kraft.

Länsveterinär och länsassessor vågade inte ge totalt djurförbud eftersom det aldrig skulle kunna upphävas. För att få ett djurförbud upphävt så måste man visa bot och bättring, vilket en person som är dömd mot sitt nekande aldrig kan göra. Då tyckte de som beslutade att det skulle bli ett för hårt straff:angel:
Beslutet gäller heller inte om det överklagas, vilket är det brukliga vid ett beslut om djurförbud, utan från när det vinner laga kraft. Specialbehandling av en veterinär i dubbel bemärkelse kan man också se det som... Lagen är inte lika för alla.
Det är väl inte så svårt att hitta någon bulvan för ett års tid, länsstyrelsens makt att kunna gripa in vid bulvanverksamhet är minimal. Skriv över djuren och gården där djuren finns på någon annan och anställ någon som sköter djuren och se till att hålla sig borta från gården det där året så är allt frid och fröjd igen.

Det var en mycket intressant lösning tycker jag, men skåne har väl sina egna regler då...:angel: Nu vet jag ju inte hela storyn, men så särskilt rättsäkert tycker jag väl inte att det verkar vara när man tar sig friheten som länsstyrelse att särbehandla folk i sina beslut...

Hittade en film på youtube som påstås filma hen tillsammans med lösa hästar och longeringar. Det ser inte trevligt ut. Jag vet inte vem hen är om det verkligen är hen på filmen men grant är det inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2021 upptäcktes märken på en häst efter ett lopp vid travtävlingar i Vaggeryd. Hästen hade körts av Tyler Mifsud som åtalades...
Svar
19
· Visningar
1 056
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna förbjuds att ha hand om hovbärande djur. Detta efter att hon under flera år av länsstyrelsen har kritiserats för sin...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året hittade länsstyrelsen fyra hästar som självdött och fem magra, levande hästar, på en gård. Nu får gårdsägarna djurförbud...
Svar
0
· Visningar
654
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
409
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama