Veterinär besiktning vid köp

S

Sammy

Hej,
I april förre året köpte jag en varmblodtravere och det blev kanska snabt klart att hästen hade väldigt store problemar som kissing spines och artrose. Vi försökte allt, men nu blir det helt klart att jag kommer aldrig att rida denna hästen. Hästen klarar detta inte av pga smärtan i rygg (och kanske mer) och psychisk. Det går inte ens att träna hästens musklar med markövningar.

Nu är det redan sen 2 år meningen att rida ut i skogen med min man, men jag har haft för mycket otur. Min förre häst blev väldigt sjuk precis efter min man köpte sin häst och klarade sig inte och sen köpte jag ju min travare...:cry:

Nu har vi tänkt oss att hyra en häst för senare köp, för att kolla hur det går och att min vet kann kolla hästen.
Men... nu finns det en roligt häst att köpa för inte mycket penger och det skulle går bra att köpa henne. Men då vill jag iaf ordna en veterinär besiktning, för att slipa köpa igen en häst som inte går att rida.
Hästen står dock inte i närheten, så jag skulle behöva en vet i närheten av hästen.

Hur ska man göra om man vill att en vet i trakten kolla hästen?

Sv: Veterinär besiktning vid köp

hör med ägaren om dom kan vara där vid veterinärbesiktningen kanske..?

Google:idea:.

Skriv veterinär + orten som hästen befinner sig på så får du säkert en hel del resultat. Sen är det bara att ringa runt och fråga.

det måste väl finnas någon lämplig klinik i närheten där hästen står. om du inte känner kliniken så är det kanske lämplig att du är med på själva besiktningen.

När du är där och tittar på hästen kan du höra med ägaren hur ni lättast ordnar med en bra besiktning. Välj dock veterinär själv, och jag tycker du ska vara med vid besiktningen. Själv föredrar jag klinikbesiktning, det kräver bra förutsättningar om man ska få en bra besiktning, och en dålig besiktning är man ju inte intresserad av.

Tack så mycket om tips. Tyvärr blev det klart att hästen hade en bockhov. Inte helt, men hovet är avvikande och nästan som bockhovet. Så jag tar hästen inte. Jag har haft tillräckligt problemar att tar risken att hästen få problemar med gelänk/ben innom kort tid (hon är redan 15) Men tipsar kan blir aktuelt ändå i framtiden.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 545
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka