Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

JasMiin

Trådstartare
Halloj!!

Ursäktar om det hamnat i fel forum, isåfall ber jag moderator snällt flytta, visste inte riktigt vart posta detta..

Iallafall
Har hittat en jättefin häst jag väldigt gärna vill köpa. Ett engelskt fullblod, dock aldrig gått galopp utan använts som ridhäst (hopp främst).

Nu till frågan. Hästen är veterinärbesiktad utan anmärkning i slutet av januari 2014, det vill säga drygt en månad sedan. Det var en som skulle köpa honom, men sen ångrade hon sig (pga ekonomiska skäl).

Borde jag veterinärbesikta igen innan jag köper hästen? Vill gärna höra era åsikter och motiveringar, hjälp :confused:
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

En veterinärbesiktning är inaktuell när hästen gått ut från kliniken. Den är alltså inte värd pappret den är skriven på, en månad senare. Om du inte vill bevisa skicket vid just det tillfället.

Vill du däremot veta att hästen är frisk NU, gör du en ny besiktning.
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Det hade jag gjort, för att vara på den säkra sidan. jag är dessutom lätt paranoid och hade inte litar helt på säljarens förklaring..
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade besiktat igen.

Min häst besiktades 2 ggr, gick inte igenom den första men den andra gick bra.
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Då vet du ju att den var frisk då men det du måste veta är om den är frisk nu. Ska du öppna plånboken och köpa häst så öppna en gång till och besikta, i sammanhanget små pengar men väl investerade

Lycka till med hästen!! :)
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade besiktat igen. En veterinärbesiktning är ju egentligen dagsformen så som hästen är då i dagsläget, så jag skulle absolut veterinärbesikta igen :-)
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade absolut besiktigat igen, det kan ha hunnit hända hur mycket som helst på den tiden.

Lite OT, jag läste på ett annat forum där en peron tyckte det var oseriöst att lägga ut hästar på annons om de intevar besiktigade. Själv tycker jag att det var galet tänkt eftersom en skada kan uppstå från ena ögonblicket till det andra.
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade besiktat igen, det kostar ju ändå inte så mycket men kan vara värt desto mer
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade absolut besiktigat igen, det kan ha hunnit hända hur mycket som helst på den tiden.

Lite OT, jag läste på ett annat forum där en peron tyckte det var oseriöst att lägga ut hästar på annons om de intevar besiktigade. Själv tycker jag att det var galet tänkt eftersom en skada kan uppstå från ena ögonblicket till det andra.

Håller med dig! Men den stackars personen kanske tror att alla hästaffären sker på ett ögonblick...
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade absolut besiktigat igen, det kan ha hunnit hända hur mycket som helst på den tiden.

Lite OT, jag läste på ett annat forum där en peron tyckte det var oseriöst att lägga ut hästar på annons om de intevar besiktigade. Själv tycker jag att det var galet tänkt eftersom en skada kan uppstå från ena ögonblicket till det andra.

Intressant!
Jag tycker som övriga: ska man ha nytta av en veterinärbesiktning så ska den vara färsk.

Vad gäller sista stycket: jag ser det inte som oseriöst att annonsera utan föregående besiktning.
Däremot är det förstås något slags "varudeklaration" att hästen är nyligen besiktad - så länge säljaren inte skulle motsätta sig en ny besiktning inför affär.
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Det beror på, tycker jag.
Vilken form av besiktning var det första gången? Blev den röntgad? Får du se plåtarna + övriga besiktningspapper i så fall? Om det finns plåtar som är en månad gamla och jag får se dem hade jag nog inte gjort om dem. Då hade jag nog bara gjort en vanlig besiktning för att se dagsformen.

Men vill inte säljaren visa alla papper - tveklöst ny besiktning.
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Fast många gör ju det...

Jag är mest förvånad över alla "importer" som alltid är UA på röntgen och nybesiktade och kostar 30 tusen och är svårklassämnen. Fantastiskt!!!
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Nu till frågan. Hästen är veterinärbesiktad utan anmärkning i slutet av januari 2014, det vill säga drygt en månad sedan. Det var en som skulle köpa honom, men sen ångrade hon sig (pga ekonomiska skäl).
Vet du att det var den anledningen eller är det bara något ägaren säger?
Näe, tro inte på ägaren och gör en grundlig besiktning. Hästen har kanske vilat upp sig denna månaden och nu hoppas ägaren att på nytt kunna lura på hästen någon.
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jo det ser vi ju oxå här i alla trådar.. borde finnas ett eget forum som heter :

Jag känner mig lurad av säljaren!
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

Jag hade absolut besiktigat igen, det kan ha hunnit hända hur mycket som helst på den tiden.

Lite OT, jag läste på ett annat forum där en peron tyckte det var oseriöst att lägga ut hästar på annons om de intevar besiktigade. Själv tycker jag att det var galet tänkt eftersom en skada kan uppstå från ena ögonblicket till det andra.

Oseriöst att annonsera utan är väl lite överdrivet, men ingen kan väl tycka det är dåligt om en häst gått igenom en besiktning ua innan den annonseras. Då vet man att det antagligen inte kommer att hittas några gamla grejer (nya kan ju självklart hända närsomhelst därför ska man oavsett göra en egen besiktning med egen vald veterinär före köpet).

Jag fastnade en gång för en häst av lite äldre slag och vid besiktning upptäcktes blåsljud på hjärtat. Vet inte allvarlighetsgraden då jag drog mig ur då jag ville ha en häst utan kända problem. Men jag hade hellre sluppit lägga min energi på den redan från början (sen tror jag i och för sig att man inte skulle annonsera den med att den INTE gått igenom ua;))
 
Sv: Veterinärbesikta igen eller köpa ändå

En import hade jag i ALLA lägen besiktigat och röntgat oavsett hur många papper jag fick se. Å andra sidan hade jag aldrig köpt en import så det faller per automatik.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 766
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Lite konstig rubrik kanske :angel: Jag har varit hästmänniska större delen av mitt liv och tidigare haft egna hästar. Hästarna var...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 828
Senast: Bri
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp