Vetenskapliga artiklar häst/foder

the_connemara

Trådstartare
Vet att många av er är väldigt skickliga på att hitta kul, vetenskapligt baserad fakta på nätet. Speciellt vetenskapliga artiklar. Jag tillhör inte er skara :o

Vad och var läser ni? Föredrar ni sammanfattningar eller hela artiklar? Prenumererar ni på något? Eller betalar för att få tillgång till mer fakta?

Sv: Vetenskapliga artiklar häst/foder

Vet att många av er är väldigt skickliga på att hitta kul, vetenskapligt baserad fakta på nätet. Speciellt vetenskapliga artiklar. Jag tillhör inte er skara :o

Vad och var läser ni? Föredrar ni sammanfattningar eller hela artiklar? Prenumererar ni på något? Eller betalar för att få tillgång till mer fakta?
Jag brukar försöka hänga med och läsa publikationerna på SLU (gå in på deras sida och sedan på bibliotek så kan du söka artiklar i fritext. Mest engelska). Examensarbeten ger tips om vetenskapliga artiklar man kan söka efter på nätet. Jag prenummererar också på foderbladet från SLU som har lite smått och gott att läsa om man vill :) http://www.slu.se/sv/fakulteter/vh/...ring-och-vard/publikationer/foderbladet-hast/

Jag föredrar att läsa sammanfattningen först och sedan hela artikeln för att själv kunna avgöra om försöket har varit tillräckligt genomarbetat så att man ska kunna anse att resultatet är signifikant för hästar i allmänhet.

SLU, TheHorse, KER, AAEP, Horse channel... finns massor av bra ställen. Mest engelska dock.

Tråkigt att man måste studera på vet.högskola för att få läsa AAEP. Den hade annars varit en guldgruva!

EQUINFO har en hel del intressanta artiklar om alla typer av hästrelaterade studier. finns uppdelat i kategorier och finns en foder/utfodringskategori. Väldigt lättfattligt och "enkelt" om man inte är ute efter att riktigt plöja så att säga.

Jag får nyhetsbrev från tidningen the Horse och från Kentucky Equine Research (KER). Båda innehåller relativt lättlästa artiklar med hänvisning till vetenskapliga studier. Man behöver sedan inte läsa själva studien det är mest jag som tycker det är kul. För att komma åt studierna behöver man ofta vara anknuten till ett universitet (dock inte alltid SLU, tror inte att jag har kvar min inloggning dit).

Sedan läste jag för några år sedan ett par böcker på akademisk nivå om näringsfysiologi och utfodring av hästar. Den ena boken kräver en hel del biokemi/fysiologi kunskaper för att man ska kunna tillgodogöra sig den. den andra är nog lättare att ta sig igenom. Men om man verkligen vill sätta sig in i detta så tar det alltså tid.

Men man kommer nog ganska långt med att enbart läsa ovanstående nyhetsbrev. SLUs foderblad verkar också bra, fast det kostar en del pengar.

Vad för böcker var det?

Någon som läser foderbladet? Har funderat på det ibland men vet inte om det är så mycket innehåll

Vad för böcker var det?

Nedanstående bok fokuserar på näringsfysiologin dvs hur fodret bryts ner och tas upp i kroppen. Den förutsätter att läsaren kan en del allmän fysiologi och biokemi.

Nutritional physiology of the horse, Andrea Ellis and Julian Hill

http://www.amazon.co.uk/Nutritional-Physiology-Horse-Andrea-Ellis/dp/1897676468

Nästa bok är säkert mer lättläst för den som inte har läst akademiska kurser i kemi och biologi. Den tar upp en hel del om utfodring av hästar och är skriven av flera olika författare.

Nutrient Requirement of Horses, National Research Council of the national academies

http://www.amazon.com/books/dp/030910212X

Båda böckerna är mycket bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur