Vetenskapens värld om datorer/lagring...

C

cissiny

Såg precis programmet på 2:an om digitala lagringsmedia. Intressant!

Funderar lite apropå att jag ju är fotograf och sparar bilderna på CD-skivor...

Hur man ska tänka... För att de ska "hålla" så länge som möjligt...
Just nu funderar jag på om man ska fortsätta använda CD, inte DVD som jag funderat på.
DVD räcker ju till många fotouppdrag, det blir fler skivor med CD. Men, pajar en skiva så är det värre om man förlorar mycket...

Bäst är nog att ha flera kopior på allt, kopiera över till nya skivor efter hand... Gissar jag...

Hur funderar ni andra?

Vet inte om det är ok att fråga, men vet någon om det finns några tester över vilka CD-fabrikat på skivor som håller bäst egentligen?
Tips om var man köper storpack billigast?

Mvh Cissi

PS. Programmet jag såg kommer i repris den 2/10 - rekommenderas! DS.
 
Sv: Vetenskapens värld om datorer/lagring...

*knuffar upp*

Programmet borde vara intressant också för alla som använder digitalkamera... Dom pratade en del om det också...

Har förresten egen erfarenhet av att gif-bilder kan försvinna vid lagring på CD-skiva... Kan vara bra att veta... Funderar på att göra om mina jpg till bmp vid lagring av backup... Lär ju ta massor av CD-skivor... Men kanske värt det?

Mvh Cissi
 
Sv: Vetenskapens värld om datorer/lagring...

Varför ska du göra om JPG:arna till BMP för backupen? JPG är ju ett utmärkt sätt att komprimera fotografier på.

BMP är väl bara ett format anpassat till Windows? Beror förstås på vad man ska använda bilderna till senare, om det är för webben eller tryck... :)
 
Filformat

Har du jpg från början? Vore det inte bättre att bara göra om bilder till jpg när det behövs, om du är mån om att lagra dem? Det är knappast bra att ha bilderna i jpg-format, om du räknar med att trycka dem i stort format någon gång.

Beträffande CD-skivor hörde jag någon gång att färgen var viktig. Om jag inte missminner mig, var det silver- och guldfärgade som var bäst, medan andra ofta var av lägre kvalitet. Det kanske är som med vin, dåligt vin går alltid att sälja i en blå flaska. ;)

Det var dock ett tag sedan jag hörde detta om färgen på CD-skivor, så jag vet inte om det fortfarande gäller.
 
Sv: Vetenskapens värld om datorer/lagring...

Jag funderar på det av hållbarhetsskäl... Att gif-bilder kan försvinna på en CD efter ett tag har vi ju märkt... Är det nån skillnad mellan jpg och bmp tro?

Mvh Cissi
 
Sv: Filformat

Bilderna är jpg från början, när jag får dem från minneskorten. Man kanske ska försöka ställa in nåt annat format på kameran? Lär ju iofs sluka minne... Har ju på högsta kvalitet på jpg...

Tanken är ju att man ska kunna ta fram bilderna efter tio år eller mer om det behövs...

Just nu gör jag så här...
Tankar i bilderna i laptopen... Dom hamnar i en mapp märkt "Originalbilder". Denna öppnar jag endast för att sortera bilderna efter motiv (häst, oftast). Sedan kopierar jag hela "originalbildsmappen" och arbetar endast med bilderna i kopiemappen. Beskär etc. Originalmappen är en backup i sig.
Bränner sedan på CD.

Hittills i år har jag ju tagit närmare 19 000 bilder... Och fler blir det ju...

Mycket intressant det där med färg - inte omöjligt att det stämmer! :) Det verkar som om billigare skivor ofta har annan färg än just silver eller guld...

Såg du programmet förresten? Verkligen intressant! Egentligen skulle man ta ut bra kopior på alla bilder... Det har väl mycket längre hållbarhet... Gärna i lite större format... Fast det skulle ju kosta en förmögenhet!

Hmmm... funderar starkt på att göra om originalen till bmp... Fast då skulle det väl behövas en DVD till varje uppdrag typ... Dyyyrt...

Programmet fick mig verkligen att tänka till i alla fall... Likadant för sambon som ju är musiker/kompositör...

Mvh Cissi
 
Sv: Vetenskapens värld om datorer/lagring...

Verkar konstigt att filerna bara försvinner... :confused:

Både jpeg och bmp komprimerar bilderna. Vad har du tänkt dig att använda bilderna till? Det är ju alltid bäst att spara i så hög kvalite som möjligt. Det är enkelt att minska storleken, men man kan inte få tillbaka information som man tagit bort...

Det finns ju massor av format för bilder. Jag inbillar mig att Paint i Windows är det enda program som använder sig av bmp i någon större utsträckning och det kanske inte är vad man vill ha om det gäller mer proffsig bildbehandling?

:)

mvh
Jenny
 
Sv: Filformat

cissiny skrev:
Bilderna är jpg från början, när jag får dem från minneskorten. Man kanske ska försöka ställa in nåt annat format på kameran? Lär ju iofs sluka minne... Har ju på högsta kvalitet på jpg...

Tanken är ju att man ska kunna ta fram bilderna efter tio år eller mer om det behövs...
Kan det inte vara lämpligt att spara bilderna i tiff-format, det är väl det man oftast anväder på tryckerier?

cissiny skrev:
Hittills i år har jag ju tagit närmare 19 000 bilder... Och fler blir det ju...
Måste du spara alla i högsta kvalitet? Är inte många väldigt lika, därför att du tar många på en gång? Då kanske du kunde välja ut de bästa?

cissiny skrev:
Såg du programmet förresten?
Nix, jag har ingen TV.
 
Sv: Vetenskapens värld om datorer/lagring...

cissiny skrev:
*knuffar upp*

Programmet borde vara intressant också för alla som använder digitalkamera... Dom pratade en del om det också...

Har förresten egen erfarenhet av att gif-bilder kan försvinna vid lagring på CD-skiva... Kan vara bra att veta... Funderar på att göra om mina jpg till bmp vid lagring av backup... Lär ju ta massor av CD-skivor... Men kanske värt det?

Mvh Cissi
Intressant.. Hur gick det till? När GIFbilder försvann och inte de andra alltså...
 
Sv: Vetenskapens värld om datorer/lagring...

cissiny skrev:
Funderar på att göra om mina jpg till bmp vid lagring av backup...

Jag förstår inte hur bmp skulle kunna vara säkrare än jpg? Vilket format bilden har kan inte rimligtvis påverka risken för att bilden ska skadas. En CD-skiva lagrar filer och tar inte hänsyn till vad de innehåller. Däremot kanske det är möjligt att rädda en del av en bmp-bild ifall filen skulle bli skadad, medan det är svårare att få ut något från en skadad jpg-fil. Men det är bara spekulationer från min sida.

Jag tycker att det är bäst att spara filerna i original, precis så som man får dem från kameran. När jag för över bilderna till datorn så lägger jag dem i en särskilld katalog där jag bara har originalbilder. Innan jag raderar bilderna från kameran för jag dessutom över dem till en löstagbar hårddisk som jag har som backup. Lite då och då bränner jag dessutom ner samtilga bilder på CD. När jag gör det så kopierar jag alla bilder, och inte bara de senaste. På det sättet finns varje bild på flera CD-skivor, så risken att jag ska förlora en bild på grund av en skadad CD-skiva är ganska liten. Men nu fotograferar ju jag inte alls lika mycket som du. För dig kanske det skulle vara ohållbart att jobba på det sättet?

Jag tycker i alla fall att det är smidigt med en löstagbar hårddisk. Jag har en sån här. (Det finns liknande modeller från andra tillverkare.) Eftersom den är USB2 ansluten är det lätt att koppla i och ur den, och även att flytta den mellan olika datorer. Dessutom kan man förvara den på annan plats än datorn för att skydda sig mot brand, stöld och liknande. Du borde lätt kunna få in alla dina bilder på en sådan disk. Det är bekvämt, men det är ju farligt eftersom man riskerar att förlora allting ifall disken skulle krascha. Man kan alltså inte använda den som enda backup.
 

Liknande trådar

C
IT & mobiler Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp