Anna-KarinO

Trådstartare
Har några korta frågor om vetekli.
Hörde för många år sedan att man alltid ska blanda det med varmt vatten, stämmer det?
Hur mycket vatten ska man blanda med?
Kan man blanda det med blötlagd lucern? Tänkte i fall de kanske börjar jäsa..

Tacksam för svar :)

Sv: Vetekli

Anledningen till blötlägganingen är att det är väldigt torrt och liksom dammar.
Du kan lägga det ihop med betfor, lucern eller vad som.

Mina hästar vill inte ha fööör mycket vatten. Inte för att det skulle vara farligt, utan deras personliga smak.
Havregrötskonsistens ungefär:D

Det är ju jättebra! Tänkte blanda det med blöt lucern till min kräsna häst.. Och vattnet behöver inte vara varmt?

mina gillar när det är superblött och slabbigt. Nästan soppa. Då blir det mycket också. Och det gillar de. Så det är en smaksak =)

Jag brukar ta ljummet vatten för att de inte ska behöva dricka iskallt. Men om det får stå ett tag så spelar det ju inte så stor roll.

Du kan blanda vetekli med det mesta, det ar superbra for magen p`dem dessutom.
Forr sa gav man hastarna efter anstrangande pass sorpa? Hette det sa?
Det var vetekli, havrekross och melass och varmt vatten. De alskar det.

En gang jobbade jag hos en travtranare som blandade allt foder sjalv i en stor cementblandare. Grunden var vetekli och sen hade han i majsmjñl, kalk, krossade linfro och en massa annat som jag glomt. vi serverade det med melass och varmt vatten och hastarna var alldelles saliga (och kladdiga :p)

Gör en gröt varje dag till min häst för att få i henne loppfröna och hålla ordning på magen.

1 dl vetekli eller kruskakli (grovt vetekli)
2 dl Balansmineral (mineralfoder baserat på linfrökaka)
1 dl loppfrö
1½-2 dl varmt vatten men ej kokhett

Ger henne det 2 ggr per dag.

Poängen är att dammet ska bindas, så du kan fukta eller blöta det med vad som helst. :)

Om man ska fodra med vetekli det nästan viktigare tänka på att det innehåller mycket fosfor än hur man blöter det.
Vetekli är nog det foder som har störst skillnad på kvoten mellan kalk och fosfor. Vilket gör att det är bra att använda om man har mycket kalk och lite fosfor i sitt foder. Men som också ställer till det om man inte har det.
Ungefärliga värden för vetekli per kilo foder är:
MJ
8,5
Smb. rp g
103,5
Ca g
1,5
P g
10,4
Mg g
4,6

Man behöver inte blöta med varmt vatten det går lika bra med kallt. Blöt så att det blir lite grötliknande. Det kan stå ett tag om man vill, jäser inte fortare än annat foder som man blötlägger, men det går bra att ge direkt också.

Precis... Viktigast är Ca/P-kvoten som kan bli lite strulig. Men använder man mineralfoder med lågt Pså funkar vetekli utmärkt som proteinfodermedel. Jag har använt det i många år till min gamla häst vilket hjälpte honom att hålla formen. Men som sagt, då fick jag ge mineralfoder med lågt P för att det skulle bli en vettig kvot :)

Tusen tack för all info och alla tips! Kommer bara använda det som en smaksättare till luceret men ska kolla noga Ca/P-kvoten. Nytt stall med nytt foder så blir en del att räkna på :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
538
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 911
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar