Vetekli och biotin?

F

Fantand

Min häst har gått på trav i hela sitt liv. Fram tills sommaren 2003, och har inte arbetat så mycket sen dess. Fram tills nu.
Jag har upptäckt att han har väldigt känsliga hovar, och då funderar jag på att det kanske skulle gå en aning bättre om jag lät han gå på ca 2 dl vetekli om dagen.. tror ni att det ev. skulle vara en bra lösning.

Skall även ge han Biotin, är det någon som ger sin häst det, och hur har resultaten blivit efter det?

MYCKET tacksam för svar!
:bump: :bump: :bump: :bump:
 
Min ponny hade riktiga SKIThovar när jag köpte honom. Jag gav han biotin i nästan ett år och min hovslagare tyckte att det blev bättre. Det blev de nog LITE. Inte så mycket som jag hoppats. Jag bytte hovslagare och nu är de mycket bättre. Vetekli vet jag inget om i samband med hovar.....
 
Hmmm, jag har gett biotin i två år mot väldigt dåliga hovar. Min häst har dessutom ljusa hovar eftersom han har fyra vita strumpor och det försämrar också hovkvaliteten. Nja, lite bättre har kanske hovarna blivit med tiden, men det har tagit jättelång tid. Förut hade jag stora problem med tappskor också, det fanns knappt något kvar som höll fast sömmarna efter en fyra, fem veckor efter skoningen. Jag antar att jag ändå tror på biotinet eftersom jag fortsätter att ge det. Vetekli får han också, ungefär 6 dl per dygn, men jag har ingen aning om det har någon inverkan på hovkvaliteten. Förresten så ger jag B-vitamin också för att hjälpa mot mickrig päls och det kan väl också vara bra för hovarna?
Några funderingar från
/nocke :)
 
Gav biotin till min ena häst och det hjälpte lite iaf. tror oxå att sommarbetet barfota hjälpte till en del. När jag köpte honom var hovväggarna väldigt sköra och då han ofta trampar av sig skorna var det knappt att de gick att slå på igen. Han har som sagt fått biotin, men även kiselgur, samt örtblandningar som ska vara bra för hårremmen. Peppar, peppar, han har aldrig varit så välpälsad (!) :eek: som han är nu och inte heller har hovarna varit så bra som de är nu. :)
 
Okej. Men vad är Kiselgur?
Jag har hört att Vetekli skulle vara rätt så bra, och även B-vitamin, som han redan får.
Hovarna är så dåliga så att han får sprickor, och då inga dåliga, utan maffiga sprickor!
Förstår inte heller hur han kan ha blivit så, för han har heller aldrig lidit av det, och då tycker jag att det är onödigt att han ska få ha det överhuvudtaget! *hehe... :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Lucern innehåller mycket nyttigt som är bra för hovarna. Fodertran är bra att ge i fodret och även att pensla på hovarna, det tipset har jag fått av föreståndaren på hovslagarskolan i Skara så det kan ju inte vara helt fel... Så testa fodertran!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 800
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 937
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp