Re: Vetekli & kalk?!?
Kan du inte ta en diskussion bara för att vi har olika åsikter? Äh men kom igen va.
Du säger emot dig själv flera gånger. Nu var detta frågan om man ska ge kalk om man ger vetekli, vad har det med stora havregivor till tävlingshästar att göra? Och se där, ännu en gång så uppger du att man faktiskt måste se till de andra fodermedlen i foderstaten. Men- det viktigaste är ju höets innehåll, eftersom foderstaten ska baseras på höet.
Sedan, ang vuxna hästar och kalköverskott. Du vet att unghästar ska ha 0,50 g Ca per MJ. Vuxna ska ha 0,40 (0,45 vid hårt arbete), dessutom ska ca/p kvoten hos unga hästar vara 1,8- alltså ska de ha mer kalk. Så... what's up with that? :smirk:
Och ang människors ätande, så skrev jag i mitt förra inlägg att vi får i oss allt vi behöver genom att äta allsidigt varje dag, och det vi missar ena dagen får vi oftast i oss den andra. Hästar har inte det valet.
Så hur kan du kasta ur dig "Jag menar herregud människa så du köper alltid dom bästa tomatern åt dig själv osv och för att verkligen se att dom är bäst skickar du dom på analys och sen väger du dom för säkerhets skull så det blir rätt." , då blir jag lite fundersam.
Läste du ens mitt förra inlägg?
Och så skrev jag att en anledning till att unghästar går sönder är fel mat under uppväxten. Det finns givetvis andra orsaker också, har aldrig påstått ngt annat. För tidig aktivering och för hård träning är ju ett exempel, även för mkt ridning på böjt spår så lederna belastas fel och ofta när hästen växer.