Vetehalm kontra havrehalm

Tussemaja

Trådstartare
Häst som haft fång. Misstänkt ir. Under bantning men det går saaaakta...
För och nackdelar med vete- resp. havrehalm för min pålle?
Tacksam för råd!

Sv: Vetehalm kontra havrehalm

Jag har fått lära mig (på en föreläsning på SLU) att det viktigaste är att det är bra halm.

Sedan är det jätteviktigt att den är utan ax med korn i om hästen är IR. Min erfarenhet av att banta en sådan häst är att man kan använda halm som foder för att höja grovfodergivan med så få MJ som möjligt. Däremot kan man inte strö med det för då äter den bantande hästen alldeles för mkt.

Sv: Vetehalm kontra havrehalm

Tack för svar! Jag har nu provat vetehalmen - var å hämtade ett smakprov i går. Och det är inte ett alternativ insåg jag. Normalt matglad häst som annars äter "allt" vägrade.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka