Vete som hästfoder?

ameo

Trådstartare
Moderator
Helt vete? Krossat vete?
Synpunkter?

Har sett en sådan fundering på annan plats på webben, därför är jag nyfiken...

Sv: Vete som hästfoder?

Har en häst som inte tål vare sig havre eller korn, men vete fungerar av nån anledning.

Han står på vetehalm och älskar den, äter flera kg per natt, det är en hel del fröhus kvar med korn och skal blandat.
De skall vara krossat då det är en hård kärna men jag köpte några kg hel bara för att testa och se om det verkligen var så att ha tålde det och han tyckte det var jättegott och det fungerade. Nu kom ju för mycket ut bakvägen för att det skulle blivit ekonomiskt och köpa krossat till en häst kändes inte bra pga hållbarheten, så han för nöja sig med halmen å det som finns däri.

Den stora skillnaden jag ser är att han har fått en otroligt glansig och fin päls sedan han började äta sin vetehalm. Har inte sett nån nackdel som jag gjort på de två andra spannmålen.

Helt vete? Krossat vete?
Synpunkter?

Har sett en sådan fundering på annan plats på webben, därför är jag nyfiken...

Mina har fått rågvete hela vintern. Helst ska det väl vara krossat, men eftersom mina lätt tuggade sönder rågvetet så fick dom det helt.

Jag tycker att det har fungerat över förväntan. En av uppfödarna till mina rekommenderade det till mina och hans hästar har ett mycket bra hull och fäller ur tidigt. Och tor der eller ej, det fungerar.. Den ena har så gott som sommarpäls nu och den andra som inte haft den bästa start i livet har en skvätt kvar..

Dom har fått 1/3 rågvete, 1/3 korn, och 1/3 havre. Allt helst i kross, beror på vad man kan få tag på.

Att dom fått rågvete var för att det var det min höbonde hade..

Hmm kan det vara därför. Han har tidigare år haft kvar sitt sista att fälla i början av sommaren. I år började han i februari och är snart klar, har ha aldrig fällt så tidigt mycket och fort.

Hmm kan det vara därför. Han har tidigare år haft kvar sitt sista att fälla i början av sommaren. I år började han i februari och är snart klar, har ha aldrig fällt så tidigt mycket och fort.

Det är nog därför, skulle jag tro.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit