Vet veterinärer ibland vad de håller på med?

G

GULLAN

Hejsan ,behöver höra några åsikter ifrån er vad ni tror om detta.
Var in på kliniken igår med min häst en varmblodsvallack på 20 år .Han har har sedan ca 2 mån tillbaka varit öm i ryggen ,har därför skrittat honom barbacka och tömkört försiktigt och tagit det väldigt lugnt med honom. även haft ut kiropraktiker och han har masserat och akupunktur.Han har sagt att han är väldigt spänd i länden och bäcken,men att det även kan vara nåt bakben som trasslar. tyckte att han skruvade benet när han gick Började svälla i bakbenen för någon vecka sedan helt utan anledning,ej foderbyte el hård träning och började kännas halt på höger bak när jag skulle försöka trava lite.Har även börjat tappa bakbenet när jag har varit ute med honom,som att han snubblar till.händer hela tiden.Har även märkt att han börjat stå konstigt i boxen och hagen.Han lixom pallar upp bakbenen högt för att avlasta nåt.Åkte därför direkt in med honom när jag kände hältan.På kliniken så gjordes böjprov ,men de tycktes därmot inte se att han haltade bak men de tyckte att han var stapplig fram på båda benen.De gjorde den bedömningen att han hade ont i fram hovarna,hur de nu kunde avgöra det.Bedövade ej kotorna eller så. el röntgen Konstigt tyckte jag då han ej reagerar på tryck på hovarna.Förklarade att jag har kännt att nåt är fel bak men de trodde de inte ,ville att de kanske skulle röntga bakknäna på honom.Frågade om det kunde vara ryggen med det fnös de bara åt.Påstod att det var på grund av att min häst var jättetjock att han hade ont i hovarna. Tycker inte själv att han är speciellt tjock ,är ca 155 cm i manken och 500 kg, möjligt vis lite höbuk men revbenen känner man vid ett lätt tryck .Hela hästen är en väldigt kraftig och muskulös typ ,alla jag frågat i stallet tycker inte han är speciellt tjock.känns som en konstig diagnos eller vad tycker ni.Varför står han högt med baken om han har ont fram ,borde ju bli värre eller??? Ge mig råd... Blev väldigt långt sorry

Sv: Vet veterinärer ibland vad de håller på med?

Låter lite som en knäinflammation bak. Skruvningar i benet kan tyda på det.
Böjde de knäleden bak ordentligt?
/T

De böjde lite grann bak,inte nåt mycke direkt

Hästen kan, som även en annan ha nämt, en infektion. "Min" häst blev halt då han fått en infektion efter ett sår. Ta gärna ut en annan veterinär som får titta på hästen och hör om han ställer samma diagnos.,...

Trodde också att min häst var halt bak, framförallt hb. Det visade sig att han var halt på alla fyra, men det ben som var väst och där boven i dramat satt var hf hov. De kan inte exakt säga vad det var, men troligtvis slemsäcken eller ligamenten.

Jag skulle börjat med röntgen, är plåtarna okej så kan man i alla fall utesluta vissa diagnoser och sen söka sig vidare.

/Jane

Prova med en annan veterinär och se vad den/de säger. När du ändå är på G så ta ett borrelia/ehrlichia prov. De kan ge alla möjliga konstiga symptom.

..ibland undrar jag detsamma... :crazy:

iaf vet här hemma har en förmåga att bara se till benen (armbåge/bakknä och neråt) om det är nåt problem. de åtgärdar symptomen (alltså kodledsinf. etc) men inte orsakerna till dom.

kräv en ORDENTLIG hältutredning! + ev blodprov

det har du rätt att göra, du är deras kund och du betalar!
sen tror nog vissa vet att det inte är lika noga när det är en 20årig fd travare :mad:

Nog tror jag veterinärer vet vad dom talar om. Men en diffus sak man inte direkt kan *ta på*, är ju inte alltid lätt att ställa en korrekt diagnos på. Att du eller kiropraktikern *tyckte* om en sak kanske inte alltid andra uppfattar likadant. Röntgade du bakbenen på honom...du skrev aldrig det ?

Nej några bakknän blev aldrig röntgade ,de kändes som de inte orkade kolla där ,tyckte ju att han var som sagt stapplig på benen fram och var bergssäker att det kom därifrån.Vad de nu menade med stapplig. Det syntes ingen direkt hälta iallafall... ja som sagt konstig diagnos,de klämde inte ens med en tång för att känna om han var öm , och han var inte varm om hovarna .

Varför krävde du då inte att dom röntgade ?? Jag fattar INTE hur folk kan gnälla när dom inte ens har mål i mun...Vill du röntga..jamen då kräver du väl det eller hur ?..Om det inte blev av: ja..då ville väl du inte riktigt det du skriver om..Det man vill..det genomför man..Att komma med: det känndes som...det är ju ohållbart...eftersom du i detta läge inte sagt något.

TRo mig det finns rötägg inom alla yrkesgrupper...så jag skulle rek di att låta en annan vet. röntga och verkligen kolla upp honom!

Jag hoppas verkligen att du snarast kan göra det för hästens skull och din egen såklart.

Och våga stå på dig!

Du kanske skulle börja med röntgen men det är inte den accepterade arbetsgången när det gäller hältutredningar, där röntgar man de leder där det finns ngn misstanke.
PL

Jag skulle ta hästen till en annan klinik.Det är så mycket mer än vården av hästen som skall fungera,som ägare måste man kunna känna förtroende och att vet. lyssnar och diskuterar med en.
Givetvis finns det rötägg...men man får ju hoppas att dem alla har kunskaper utöver det man som hästägare har!
Många gånger tror jag att dem(veterinärerna)har sitt sätt att göra saker på och att dem testar saker i sin speciella ordning,men om det inte känns bra för dig så byt klinik!Jag brukar tänka så här när jag tar ut vet. eller åker till klinik:JAG SKA INTE KOMMA HEM MED MER FRÅGOR OCH FUNDERINGAR ÄN VAD JAG HADE INNAN JAG ÅKTE.
Min vet. ska vara villig att diskutera,tala om varför han gör si eller så och det ska kännas bra för oss båda-det betalar jag för!

Vet ej varför jag inte sa emot mer än jag gjorde ,kände mig helt jävla paff av hennes uttalanden.Jag vill ju kunna lita på att vet. är riktigt duktiga och vet vad de gör.Försökte mest stå och försvara mig att hästen inte var speciellet överviktig,i hennes ögon var han bara fett och att han hade ont i fram hovarna av det.Hann väger drygt 500 och är ca 155 i manken ,väldigt kraftig och muskelös. Hon hade ju allat en egen häst som var över 170 och vägde drygt 500,hur ser den hästen ut benrangel eller?
Börja fundera om jag är jäkligt hemma blind eller, men alla jag pratat med tycker han är skitfin i hullet,han ser inte ut som en "travhäst" utan har mer en ordentligt musklad ridhästkropp.Kanske hon var van att se gängliga travare eller.Kommer att fara till annan vet...

Jag vet precis hur du känner. Man är inte så j-la tuff när man söker hjälp och är orolig över sin kompis. Känns som att man vill verkligen lita på vet. men när man kommer hem så finns alla frågor kvar......

Mvh T

Hemmablind blir väl alla lite nu och då... :)

Men utan att ha sett din häst är det jättesvårt att säga om din häst är fet eller inte, och många gånger så svarar ens vänner det man "vill" höra, dvs "nej, din häst är inte fet, bara musklad"

Jag har själv ett varmblod, ungefär lika hög som din (ca 158), han väger bra precis 500 kg, har rejält med muskler (ridhästmodellen) men nog är han lite rund om magen nog... Det fungerar inte alltid att känna på revbenen om hästen är i bra hull, har en shettis som har fettnacke och rejält arsle, men nog känns revbenen där!

Hoppas i vilket fall att du hittar någon som kan hjälpa dig att hitta felet på din häst och att han snart blir bra!

Jenny

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 485
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 018
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 710
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama