Vet nån vad bett halt är???

A

Aldoba

Kanske är på helt fel tråd men min medryttare red min häst för ca 2 veckor sen på ridbanan och där uppe var min kompis och hade träning och hennes tränare sa att min häst var "bett halt " Men hon förklarade inte mer än så... hon sa bara till min medryttare att min häst skulle ridas utan bett,.... Någohn som kan förklara vad hon menade...???

Sv: Vet nån vad bett halt är???

Har aldrig hört bett-halt. Däremot kan jag tänka mig att hon menade tygel-halt. Hästen blir "tygel-halt" när ryttare inte håller handen stilla utan hela tiden rycker hästen lite i munnen, hästen försöker undvika rycket igenom att "rycka" med med huvudet vilket gör att den ser halt eller "nickig" ut.

Ryttaren måste helt enkelt bli mjukare i handen och sitta mer still med den.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Har aldrig hört bett-halt. Däremot kan jag tänka mig att hon menade tygel-halt. Hästen blir "tygel-halt" när ryttare inte håller handen stilla utan hela tiden rycker hästen lite i munnen, hästen försöker undvika rycket igenom att "rycka" med med huvudet vilket gör att den ser halt eller "nickig" ut.

Ryttaren måste helt enkelt bli mjukare i handen och sitta mer still med den.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Okej jag blev lite klokare nu,, men min häst har alltid gjort så att när man kräver nått av honom som han tycker är jobbigt så tar han tag i bettet och drar fram huvudet ibland kan han till och med bara "rycka " i munnen utan att man är hård eller sliter utan man är mjukt men bara för att komma undan jobbet. Är det det hon kanske såg och tyckte han va "bett-halt" ?

Har precis som föregående talare bara hört tygel-halt.
Däremot undrar jag om det alltid beror på ostadig hand?
Min tränares fullblod är sk. tygelhalt men det kanske kommer från galoppen?

Okej jag blev lite klokare nu,, men min häst har alltid gjort så att när man kräver nått av honom som han tycker är jobbigt så tar han tag i bettet och drar fram huvudet ibland kan han till och med bara "rycka " i munnen utan att man är hård eller sliter utan man är mjukt men bara för att komma undan jobbet. Är det det hon kanske såg och tyckte han va "bett-halt" ?

om du inte gjort det redan, be en equieraput kolla honom. hästar försöker inte komma undan jobbet, de reagerar och visar utifrån smärta eller obehag.

bara ett tips:)

om du inte gjort det redan, be en equieraput kolla honom. hästar försöker inte komma undan jobbet, de reagerar och visar utifrån smärta eller obehag.

bara ett tips:)[/QUOT

Man ska inte under skatta en häst... Hästar lär sig vad dom kommer undan med om det upprepas för många gånger och tyvär så har min häst lärt sig att om han gör på ett viss sett så kommer han undan jobbet.

Det kan ju också vara så att uttrycket "bett-halt" är något hon "hittat" på själv. I och med att hon lämnade som förklaring att medryttaren ska rida utan bett tolkar jag bett-halt mer som att hästen tröttnat på bettet eller har någon skada/problem som gör att den inte fungerar så bra med bett och därför bör ridas utan ett tag?
En halt häst är ju skadad och ska vila från belastning och rörelse ett tag, så bett-halt hade jag nog snarare tolkat så...
Kan ni inte ringa/kontakta tränaren på något sätt och fråga vad som menas? :laugh:

Kan det vara så att ryttaren gör halt med tygeln, bettet och inte med sitsen. Har aldrig hört uttrycket tidigare.

Nej jag har inte heller hört talas om detta tidigare och ingen annan i min hästkrets heller.... jag får klura lite till, men det känns som att jag börjar komma närmare svaret.

bara ett tips:)[/QUOT

Man ska inte under skatta en häst... Hästar lär sig vad dom kommer undan med om det upprepas för många gånger och tyvär så har min häst lärt sig att om han gör på ett viss sett så kommer han undan jobbet.

jag kallar det för smärtminne :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka