vet någon?

M

Mela

Det är så att jag har en häst som inte vill stå still i stallet när han är ensam. När han har nån utav sina hästvänner inne i stallet så står han relativt still men är han själv så trampar han omkring som en tok. Det är väldigt svårt att hålla på att borsta och sätta på benskydd osv när han gör så här. Han är 9 år gammal. Vad kan jag göra åt saken för att han ska lära sig stå still??
tacksam för svar!

Sv: vet någon?

En del hästar är ju så... det är inte så ovanligt. Hur ofta brukar du ha honom inne själv? Om det är så att det blir sällan som du tar in honom själv så beror det nog på att han inte är van och tycker att det otrevligt, antar att det ger sig så fort du kommer ut och rider. Det brukar faktiskt bli bättre om man tränar och gör det ofta. Har själv en som är sådär. Om det går länge mellan gångerna som jag tar in honom själv så blir han orolig. På somrarna när hästarna alltid är ute tar jag ju in honom själv nästan varje dag, då är han hur lugn som helst.

Sv: vet någon?

Hästar är ju flockdjur så det där beteendet får man nog acceptera. Vad som definitivt inte hjälper i en sån situation är ju att försöka "säga till" hästen att nu står du still. Kan du inte ta in en annan sällskapshäst medans du borstar? Med min häst blev den där oron att vara själv i stallet bättre med åldern.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama