Vet någon vad det är för en sadel? Är den bra?

G

Gerry

hittade den hos sadelmakeren, den har bra läder, ralidebom och verkar bra tillverkad. " DD" stå som märke men när jag googlade under det blev jag inte riktigt klug heller.Finns en Double D saddlery som är in India men jag tror det är inte en av deras sadel.På metallen på fendern står något Usa/Wyo och på lädret något med Timbo saddelmakeri Hjo.(Kan kolla upp det i morgon.) Men det kan ju har tillkommit senare.Själva sadeln har nog några år på ryggen men jag tycker den passar hästen bra.Vad tycker ni? Finns det någon som vet mer?

Bild014-1.jpg
[/IMG]

Bild015-1.jpg
[/IMG]

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet någon vad det är för en sadel? Är den bra?

Är det inte en Double D så finns ju nåt som heter Double Diamond också men jag tror de sadlarna är av bättre kvalitet än din sadel.

Har för mig att Double D's logo ser ut som den på din sadel. :)

Jo precis som Nethril trodde, det är en Double D, Har sålt dom där sadlarna, som jag då köpte via just Timbo, kvalitetsmässigt som Simco ungefär, men med tanke på att det är över 15 år sen dom fanns nya så är det hyfsad kvalitet, till lågt pris. Vad skulle den kosta? Jag har för mig att dom då låg på 6000-8000 nya, liknande den på bilden runt 6000.
Mvh Mia

Jag får den för 3700, det är lägsta pris han kan göra åt mig säger han.

Den sitter inte bra på ryggen, den är för stor och sjunker ner över manken. Dessutom så kommer den att klämma över bogbladen.

Bild017-1.jpg
[/IMG]

Så här ser det ut med filten under

Jag tyckte det var egentligen bra att det finns lite utrymme framme kvar för hästen har tappad musklar pga att hon har fått föl men sättas igång nu.Tänkte om jag lägger på en builtup pad så slipper jag att köpa ny sadel efter hon har fått musklarna igen.

Sadelmakeren tyckte att den ligger bra.

det är över 15 år sen dom fanns nya
Menar du att dom inte tillverkas längre?
Tycker du att priset är okay?

Hej igen, vet inte om sadelmakeriet Double D finns längre, men det gör det säkert, men Timbo är nog inte igång längre iaf. Jag tror dock att "din" sadel härstammar från den tiden, färg och mönster, men det är en gissning. Tycker priset verkar rimligt och tycker inte den ligger så illa heller, men den ser ut att ligga lite långt fram, vilket säkert kommer rätta till sig om lilla magen blir lite mindre, fråga om du får provrida ett pass i den (fördelen med begagnat) då ser du om det blir några torrfläckar eller andra tecken på misspass.
Mvh Mia

Tack så mycket för ditt svar.Fick låna hem den och dottern provred och var jättenöjd men hon red inte hästen svettig.Men inga märke under sadeln. Sadeln verkar inte trycker hästen någonstans och ligger bra på plats.Den har under sadelgjorden dubbla ringer man kan spänna gjorden.Finns något liknande med två ringer , kallas doubleJ, hittade det när jag gogglade.Är dom DDsadlar gjort in India?

Har de inte kommit fram till att "svettprovet" inte är så smart egentligen? Alla hästar svettas olika mycket på olika platser så jag vete sjutton om det där svettprovet verkligen är att lita på.

Men visst kan man kanske avgöra om sadeln ligger helt galet även om man kanske inte kan vara säker på de mindre avvikelserna baserat på ev. svettmärken/torrfläckar.

Double d sadlarna är gjorda i usa, det står säkert på tie-strap holdern, ang dubbelriggad sadel så är det ganska vanligt och ganska bra, man kan antingen nyttja båda eller den som gör att sadeln sitter bäst.
Till tirnanog, så har jag inget bättre tips än att kolla sk torrfläckar eller vi kanske ska kalla det tryckmärken, för dom uppkommer även om inte hästen blir svettig.Undrar dock vem "de" är, dom som livnär sig på att mäta hästryggar med ståltråd? och som ändå inte lyckas hitta en passande sadel till köparna, eller vem syftar du på? Det är ju egentligen inte så konstigt att se om en sadel passar eller inte, den ska ledigt ligga på ryggen i rätt sadelläge och inte trycka eller klämma på något ställe, men inte vet jag om det finns några andra ultimata knep, men delge gärna oss andra så får vi också chans att bli lite klokare.
Mvh Mia

Det stod på tie-strap holdern "USA "och när jag googlade under Double D saddlery hittade jag en sidan där såldes sadlar gjord in India därför blev jag lite förvirrad.Men det fanns inte den"DD" på. Det finns också en kvalitätsläder som kallas doubleD har jag märkt.

Ja, dubbelringar är jättebra, man har olika alternativ att spänna gjorden och håller sadeln på plats.Men sadeln verkar håller sig på plats även med en ring, dottern red med sin häst upp och ner och den ville varken glida back eller fram.Eller sidvärts.Torrfläckar fanns ju inte heller efter ridningen och det verkade att alla hårstrå lag som innan.Jag tror jag köpa den, är ganska akut i behov av en sadel och dottern trivs i den.Känns bättre nu när jag vet lite om den.:bow:

Köp den om du tycker att hästen trivs med den. Det ser inte så tokigt ut på bilderna när padden är under. Utan såg den för stor ut.

Om man lägger ett vitt tvättat lakan under och lägger sedan sadeln på, rider en liten sväng och lyfter av allt utan att dra lakanet på hästen, utan tar av det rakt upp och ner, så får man ett helt mönster som man kan analysera och se precis om den ligger och trycker på något konstigt sätt som inte ögat kan se.
Lycka till!

:bow: Ska prova det i morgon!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka