Vet min läkare att jag har läst min journal?

vtok

Trådstartare
Lite märklig fråga kanske men jag undrar & vet att det finns en del troligtvis ganska insatta i ämnet här :).

Jag vet att det loggas när vårdpersonal öppnar en patientjournal -- men loggas det även om jag går in & läser min egen journal på Mina vårdkontakter?

Kommer detta isf automatiskt komma till min läkares kännedom nästa gång h*n inför tex. ett besök går in i min journal eller måste vårdpersonal aktivt kräva loggutdrag för att se detta? Görs det normalt sett?

Kort sammanfattning: om jag gå in & läser min journal -- kan jag räkna med att min läkare vet att jag gjort detta -- även hur många ggr -- nästa gång vi träffas?

Somsagt, kanske en konstig fråga men på buke brukar man ju kunna få svar på det mesta.

O eftersom det är buke ;) nej jag ligger inte i 'konflikt' med min läkare eller vill dölja något whatever -- jag är nyfiken helt enkelt :).

@vtok Vet ej huruvida det loggas eller syns i utdragen men nej, läkaren kan inte se att du varit inne och läst din journalkopia. Inte heller är det enskilda läkare som begär utdrag ur de här loggarna.

Det loggas säkert av säkerhetsskäl men det är inget som vårdpersonal har tillgång till. Så läs hur många gånger du vill, läkaren har ingen aning :)

Instämmer med övriga, det loggas säkert men inget personalen ser per automatik. Loggar kan inte tas ut av vem som helst utan anledning heller, så du kan vara lugn.
/medicinsk sekreterare på sjukhus :)

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 399
Senast: Petrow90
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 469
Senast: Puffen
·
Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama