C
Cecely
För ca 1,5 mån sedan köppte jag ett 9 årigt vbl sto. Hennes bakgrund ser ut så att hon har blivit tävlad tills hon var 5-6 år och fick därefter föl. Sen des har hon mer eller mindre bara stått. Jag fastnade för detta sto för att hon är väldigt lyhörd och har en otrolig utstrålning. När jag skulle köpa henne så lånade jag först hem henne i 2 veckor för att de sa att hon kunde vara het när man red på henne (egentligen nått som är väldigt vanligt när det gäller vbl som tävlat), jag tänkte att ta jag det bara lugnt och stilla nu och inte stressar så kommer hon att förstå att hennes nya liv kommer att vara lugnt och stilla. jag red bara 2 gånger på prövotiden och det gick hyffsat bra, kärvde inget då utan bara skrittade en liten stund. När jag sen hade köppt henne så har jag gått ut med henne och longerat mycket, ridit ett par gånger med en annan tjej. De gångerna har det gått jätte bra, inget stim alls!
Men nu till mitt problem. För någon vecka sedan red jag ut själv för första gången. När jag kom en bit från stallet så blev hon som förbytt. Hon blev en rodeo häst!! Hon stegrade,bockade mm. Det slutade med att jag inte vågade sitta kvar längre utan trillade av med flit. Då tog jag allt med en nypa sallt och tänkte att hon kanske hade mycket överskottsenergi som hon ville bli av med. Största problemet den gången var också att hon sprang hem så jag hade ingen chans att hoppa upp igen. Dagen efter så tog jag en tur igen med henne, denna gången tillsammans med en kompis och detta gock jätte bra! Men så nu i helgen så skulle jag rida igen. Red ner till paddocken för att skritta lite men vi kom inte ett helt varv runt spåret utan hon flippade ut igen! Denna gången slutade på samma sätt förutom att jag landade riktigt illa!
Jag förstår verkligen inte vad som händer med henne! Jag tappar all kontakt med henne, hon lyssnar inte alls. Vad tror ni det är som händer med henne? Vet inte alls vad jag ska ta mig till för som jag känner nu så vågar jag inte sitta upp igen!
Men nu till mitt problem. För någon vecka sedan red jag ut själv för första gången. När jag kom en bit från stallet så blev hon som förbytt. Hon blev en rodeo häst!! Hon stegrade,bockade mm. Det slutade med att jag inte vågade sitta kvar längre utan trillade av med flit. Då tog jag allt med en nypa sallt och tänkte att hon kanske hade mycket överskottsenergi som hon ville bli av med. Största problemet den gången var också att hon sprang hem så jag hade ingen chans att hoppa upp igen. Dagen efter så tog jag en tur igen med henne, denna gången tillsammans med en kompis och detta gock jätte bra! Men så nu i helgen så skulle jag rida igen. Red ner till paddocken för att skritta lite men vi kom inte ett helt varv runt spåret utan hon flippade ut igen! Denna gången slutade på samma sätt förutom att jag landade riktigt illa!