Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden..

_Sascha_

Trådstartare
Jag har ju mina söta marsisar :love: men djurtokig som jag är, har jag blivit sååå sugen på att köpa katt nu är vi ska flytta. Marsvinen ska få större område att röra sig på och så (ska köpa en liten inhägnad till dem och lägga till till buren)..
MEN (haha alltid ett men) skulle det fungera med marsvinen och katten? Någon som har erfarenhet? Såklart skulle bara marsvinen ha tillgång till inhägnaden när jag var hemma eller bakom stängda dörrar. Men ska man köpa vuxen eller kattunge då? Tror det blir svårt att hitta katt med marsvinsvana:rofl: .

Och angående inhägnaden.. ska jag bygga en ramp ut till inhägnaden, känns som de inte kan hoppa över kanten? (Har rätt stor bur och ganska hög kant.. chansar på att den är 15 cm hög eller högre, den blir ju högre in än ut) och vill verkligen inte att de ska göra illa sig.
Är "heltäckningsmatta" för balkonger bra underlag? Tycker det känns som att det blir halt på golvet annars..

Hoppas någon orkar läsa och svara!:bow: :D

Sv: Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden..

Jag har mina små svin i bur på ett bord så de är lite högre upp så kattungarna inte kommer åt dem. ^^
Fast katterna är halt fascinerade av småttingarna och kan sitta i evigheter och titta på dem. Ena katten har även fått träffa dom utanför buren (under uppsikt) och det har gått ganska bra., bara ett par småsmällar när han ville känna på den konstiga pälsen (nakenkatter).
Dock skulle jag inte lämna marsvinen lösa ensamma med katterna.

Så det går säkert bra :)

Jo nu står dom ju på ett bord men vill ha dem på golvet sen så de får sin inhängnad :D

Kom på nu att vi ska ju faktist passa pojkens föräldrars katt så vi får se hur det går, hon har dock grym jaktinstinkt :eek: så de kommer inte få vistas i samma rum (ingen ska röra mina bäbisar:devil: ) Men visst borde det gå att uppfostra katten lite så den låter buren vara å så.. men skulle absolut inte ha dem lösa med katten ensam, känns lite riskfyllt:p

Jag har två marsvin och två katter, har inte prövat att ha de lösa tillsammans men sålänge marsvinen är i buren ligger katterna utan att bry sig på sängen precis bredvid.

Har en kompis som har två råttor och en katt i en lägenhet, vad jag vet så brukar råttorna vara lösa i lägenheten tillsammans med katten, så allt går nog om man börjar vänja katten tidigt, så jag skulle satasat på en kattunge och inte en vuxen katt!

Nä men det e ju inte så att jag tänker släppa ut dem tillsammans på lösdrift:p Men jag tänkte mer på katternas jaktinstinkt å så.. men det här låter ju riktigt lovande:D

Här för övrigt bilder på de små liven (lägg märke till att katten gömmer sig mer och mer bakom skärmen ju närmare råttan kommer :D):

9165295.jpg

9165294.jpg

9165297.jpg

Så ja, för mig fungerar det alldeles ypperligt att ha råttor och katt ihop (råttorna har mycket effektivt satt sig i respekt hos katten - genom att bita honom i tån när han var uppe och klättrade på buren :D). Självklart är de bara lösa tillsammans under uppsikt, men det har aldrig varit några problem. Visserligen är katten sjukt nyfiken på råttorna när de busar runt, men närmare dem än en halvmeter går han aldrig. :)

Även tjejen jag köpte råttorna av hade innekatt ihop med sina råttor (och hon hade mååånga råttor, lösa i hela lägenheten) utan problem. Men man får nog vänja dem redan som ungar som sagt. Innan de kommer på att den där råttan/marsvinet faktiskt är mat!

Ja det är precis så jag tänkte liksom, men det ser ju bra ut :D Nu måste jag bara hitta en lämplig å billg försäkring till katten, sen e det fritt fram :D Vet inte om mina marsvin e så smarta att dom sätter sig i respekt. Men min kanin gjorde det jävligt bra :rofl:

Vår katta brydde sig inte alls om marsvinen, jag tror att de är lite för stora för att katten ska vilja jaga. Tror att hon mest blev avundsjuk. Vet katter som blev kompis med marsvinen, de delade tom bur (katten gick in och la sig tillsammans med marsvinen när buren var öppen)

Mina katter är vana vid marsvin! Uppväxta med deras närvaro, så dem såg dem som kompisar och inte nåt att äta!
Dem sprang runt fritt med katterna, (när jag var hemma förstås). Men katterna tyckte inte det var så jättekul när marsvinen försökte jaga dem! Kul syn i alla fall! Min hankatt brydde sig inte om dem, låg i deras bur och lät dem tugga på honom typ! Nu är marsvinen döda men har kaniner istället och det är samma sak där! Fungerar hur bra som helst!

Mina föräldrars grannes katt fick för sig att han ville bo hos mina päron...vi har två svin och kisse blev helförtjust i dem (eller deras bur ska man nog säga) så fick han fick chansen smet han in i buran, oavsett om det var marisar där i eller inte :smirk:

De låg tom och sov ihop ibland :love:

Mitt ena svin var ganska nyfiken på katten med och brukade smaka lite på svansen och sätta upp tassarna på kissens mage :p

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 120
Senast: Martenix
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 488
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar