Vet inte om denna passar här..?

E

Ella82

Men jag vill bara höra hur ni skulle göra om ni var i min sits?
Har en underbar häst som jag älskar. Men hon har varit på foder en tid nu. Jag har ingen möjlighet att kunna ta hem henne, har varken tid eller ekonomi för det.
Min fodervärd kan inte ha kvar henne längre men om jag betalar lite varje månad, kan hon ha henne, men det är bara tills jag kan ta hem henne, och det vet jag inte alls när det blir. Smart tänker ni nu, att lämna ut hästen på foder och sen inte kunna ta hem henne?? Men det var meningen att hon skulle säljas eller vara en LÅNG tid på foder men nu kan hon tyvärr inte stanna pga av att min fodervärd inte har tid/råd.
Har försökt sälja henne en tid nu eftersom jag vill att hon ska kunna få ett varaktigt och tryggt hem. Det är jättemånga som hört av sig, men grejjen är den att hon håller bara som sällskaps-/promenadhäst pga hälta. Men många har verkat jätteseriösa och när man väl börjat slappna av och tror att man hittat någon som passar så backar folk och verkar inte alls lika antusiastiska längre. Jag menar, att hon är halt framgår klart och tydligt i annonsen så det vet man innan.
Hur som hellst så börjar detta bli jobbigt nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon är inte konstant halt utan problemen uppkommer om hon tränas för hårt, så jag vill hellst inte avliva heller.
Någon som kan ge mig lite råd?

Sv: Vet inte om denna passar här..?

Kan du inte sälja henne till avel då?Finns ju de som har uppfödning i mindre skala som är mkt måna om sina hästar.Vad är det för ras?

Som en person sa till mej när jag knappt vågade sälja min första ponny."Man måste lita på att det faktiskt finns folk där ute som kan ta lika väl hand om ens häst som en själv"..."sälj till någon inom lagom avstånd för att hälsa på - inte för nära och inte för långt borta - men så du KAN hälsa på någon gång om du vill".

Jag tycker det var klokt resonerat.Han bor fortfarande på samma ställe som jag sålde honom till idag och det ligger ca 17 mil ifrån mej.Jag har varit där och hälsat på då och då....

Jag vet inte om det går att avla på henne! Hon har strålbenshälta.

Tror knappast det är ärftligt, det jag tänker på är om hon verkligen skulle hålla för det....

Jo vi försöker och försöker sälja henne. Men som jag skrev så verkar folk först inte fatta vad det är de svarar på. Har hänt flera gånger nu att man verkar jätteseriös och inte alls har några problem med att köpa henne men så tar det ett tag och så kommer man plötsligt på att man inte är så säker ändå. Och det känns fel att sälja henne till någon som inte är helt hundra!

Tyvärr kryllar det av sådana köpare.....

Jag har själv haft mitt ena sto til salu hyfsat billigt pga av skönhetsfel(lymfangit)...6 år och dock fullt ridbar...men garantier kan man ju aldrig ge och därför har vi satt priset därefter så att säga-men ÄNDÅ tycks folk tro att man ska ju dem någon slags fullständig försäkran om både det ena och det andra.

Ja det är inte lätt...jag är också mån om VART de hamnar...

Vore din situation min skulle jag starkt överväga avlivning. Jag skulle inte sälja en kroniskt halt häst.

Nej men då är väl jag humanare än du då! Som jag skrev så är hon inte ständigt halt, utan endast vid för hög belastning. Annars mår hon prima, dte kan vem som hellst som träffat henne intyga om, även en veterinär.
Men om du inte tycker att hon har ett värdigt liv är upp till dig, själv vill jag i alla fall ge henne en chans innan jag överväger avlivning!!

Jag hade rådfrågat veterinär om hur hältan skulle påverkas vid dräktighet och om den skulle kunna vara ärftlig. Ger veterinär OK hade jag försökt att lämna ut henne som avelssto, om hon för övrigt skulle passa för det, ras, utseende och härstamning.

Jag har själv ett sto som hos tidigare ägare inte blivit behandlad för ett hovbensbrott som blivit kroniskt och som nu kan ge hälta från och till. Inte så mycket men så att det syns mest i trav. Men dräktighet påverkar henne inte och en skada är ju inte ärftlig.

Går det inte att ha henne till avel så återstår det väl bara två saker. Sällskapshäst eller avlivning.

Jag kan tänka mig att ev köpare tycker jättebra om din häst när de tittar och så, men att de kanske sedan kontaktar veterinär och frågar om råd ang. köpa en häst med strålbenshälta. Det är mycket möjligt att en veterinär avråder. Vi var spekulanter på en connemaravalack för mååååånga år sedan. Trevlig häst, men tyvärr krubbitare. Vi frågade en veterinär om råd och han tyckte att vi skulle avstå eftersom "det finns ju så många friska hästar att köpa i stället". Det finns säkert andra skäl till att köpare kan verka oseriösa också, men detta kan vara orsaken.

Jag hade utan tvekan tagit bort hästen. Hästen lider inte av att inte finnas, men att sälja en halt häst finns inte i min värld. Det är alltför stor risk att hästen far illa. Du kan dessutom inte veta 100% säkert att hästen inte har ont konstant, har den en molande värk så är det långt ifrån säkert att den visar det.

Då måste jag bara få fråga dig Lobelia, hur du kan veta, utan att ens sett min häst, att hon har så ont??

Men du, hugg inte så mycket, du satt ju en tråd för att få veta vad andra hade gjort i din sits!

Självklart kommer du få svar om att man hade tagit bort hästen såvida den var kroniskt halt.

Ella82 skrev:
Då måste jag bara få fråga dig Lobelia, hur du kan veta, utan att ens sett min häst, att hon har så ont??
Då måste jag bara fråga dig Ella 82 hur du kan veta, utan att du ens sett skriva det, att jag vet att din häst har ont?

Självklart kan jag inte veta det, men visst tror jag att din häst mycket väl kan ha ont, och det verkar alla tilltänkta köpare tro. Strålbenshälta är en allvarlig sjukdom som brukar vara smärtsam och problemet med att hitta en ny köpare är att de som eventuellt kan tänka sig att köpa en kronisk sjuk häst oftast inte tillhör de jag skulle lita på.

Jag har funderat på det där med att avliva/lämna ut kroniskt sjuka hästar på foder på foder en hel del på sista tiden. Trots att jag har fått förfrågan från en vettig människa som ville ha min häst som sällskap och att skritta lite på så kommer hon att få somna för gott nästa vecka. Hon har spatt jag skulle aldrig förlåta mig själv om min vän skulle fara illa, skulle du kunna det? Risken är tyvärr stor att en billig häst blir vandringspokal eller råkar ut för folk som medvetet eller av brist på kunskaper behandlar den illa.

Om du vill betala för att en fodervärld ska ta hand om din häst är det helt upp till dig, det är i varje fall en bättre lösning än att sälja hästen. Då har du i varje fall möjlighet att ha hyfsad koll på hur hästen har det.

Jag förstår att avlivning inte känns som ett skojigt alternativ! Jag hade inte heller avlivat som första lösning, och inte som andra eller tredje heller.
Jag tycker att det är lite skit att avlivning ses som ett reellt alternativ så pass snabbt - vi tar på oss ett ansvar för en levande varelse, och jag tycker att man får göra ALLT man kan - och lite till faktiskt - innan man avlivar. Så länge hästen inte lider alltså, vilket jag inte kan bedöma utifrån en Buke-tråd om just din gör.

Sedan tycker jag att det är dumt att avla på ett sto bara för att hon inte håller för något annat. Hennes förutsättingar för att vara gott avelsmaterial måste ju vara avgörande!
Och att sälja en häst häst är ju lite knas - ("Bil utan motot säljes - fint skick" ...;) ) Dock KAN det finnas precis rätt köpare för just din häst - gäller bara att hitta den i så fall.
Men - finns det ingen gård där hon kan få gå i stor flock och ha det bra? Kan du dessutom hitta någon bra lösdrift kan du kanske komma rätt billigt undan, och på så sätt ha råd att ha henne kvar?
En häst MÅSTE ju inte ridas för att må bra - den behöver bara ha ett stimulerande liv.

Hoppas att det löser sig för dig!

Men Lobelia, tror att jag säljer för att jag tycker det är kul?? Och hade min häst haft spatt hade jag kanske också övervägt avlivning, har sett skräckexempel på hästar med detta. Och visst, jag säger inte att jag inte överväger avlivning på min pärla heller, faktum är att det är nästan det enda jag tänker på nu för tiden. Och du har så rätt så, det finns stor risk att hon blir felskött eller vandringspokal, det är därför det är så jobbigt att sälja. Men som jag skrev jag vill HELLST inte ta bort henne eftersom jag anser hon har det bra. Men skulle jag få bevis på att jag har fel så självklart skulle det kanske bli så.
Det jag inte gillar är när folk skriver att man ska ta bort den för att det är synd om henne...många som skriver så, som inte ens vet hur alvarlig hältan är! Sa jag att hon hade 8 graders hälta i alla fyra?? Visst hon går inte igenom någon besiktning i dagsläget, men hon är inte vrålhalt för det!
Det är ungefär likadant som att folk skulle säga åt en gravid tjej att hon ska göra abort för att hon troligen inte kommer klara av att ta hand om ett barn, bara för att hon kanske är för ung eller inte har afst inkomst. Ser många sådana inlägg på olika sidor och skulle jag vara tjejen i fråga skulle jag bli jätteledsen! Kanske en konstig jämförelse men...

Ska jag vara ärlig så tror jag att många säljer sina halta och lytta skydslingar vidare för sin egen skull, för att slippa det obehagliga beslutet att ta bort hästen. En häst lider inte av att inte leva längre, men väl av att inte bli ordentligt skötta eller bli ridna trots att de inte har ont. Risken för att din häst far illa om du säljer den är ganska stor, folk köper i allmänhet inte sjuka hästar för att de är kunniga och har råd med de extra kostnaderna för en sjukhäst utan för att de är okunniga, planerar att tjäna pengar genom att sälja häst vidare till lättlurat folk (eller någon obehaglig slakttransport). Visst finns det bra folk också, men räkna inte med att din häst hamnar hos någon sådan i resten av livet, chansen är relativt liten. Hur det är med dig vet jag inte, men för hästens skull så tänk efter både 3 och 5 gånger om du väljer att släppa kontrollen, åtminstone om du bryr dig om hästen.

Spatt har många gånger en bättre prognos än strålbenshälta, det finns en hel del hästar med spatt som aldrig varit halta och även de som tävlar på hög nivå. Om du överväger att ta bort en häst pga av spatt så bör du göra det ännu mer pga strålbenshälta.

Det är möjligt, som sagt, jag har sett skräckexempel på spatt däremot har jag aldrig varit i kontakt med strålbenshälta förrän min häst fick diagnosen....

Nå ja, får se vad som händer, ville bara ha lite råd och det har jag fått! =)

crazy skrev:
Som en person sa till mej när jag knappt vågade sälja min första ponny."Man måste lita på att det faktiskt finns folk där ute som kan ta lika väl hand om ens häst som en själv"..."sälj till någon inom lagom avstånd för att hälsa på - inte för nära och inte för långt borta - men så du KAN hälsa på någon gång om du vill".

Jag har fortfarande kvar min andra ponny.. Den första hade jag tills hon slutade sina dagar.. tror varken att jag kommer att sälja min ponnye eller min stora häst någonsin.. Jag kan inte sälja en vän.. Det går inte. Däremot skulle jag inte ha några problem med att sälja en häst som jag inte passade ihop med mentalt osv.. men det är en helt annan sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama