Vet du ngn bra halvblods hopphingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Havannis
  • Startdatum Startdatum
H

Havannis

Hej alla hästmänniskor och avelsintresserade!
Jag har ett varmblod fd.travare som är en suveerään hopphäst. Hon är 8 år nu i år och är liten storhäst ca 1.48-1.50 i mankhöjd. Hon är en jätte stressadhäst och väldigt känslig av sig. Hon stressar jä'tte lätt upp sig.

Men nu skulel jag vela bestäcka hon, med en halvblodhingst. Eftersom jag är intresserad a hoppning så vill jag ju självklart avla fram en hopphäst. Jag vill att hingsten ska var ganska stor eftersom min häst är så liten, men den får ju inte var förstor så min häst får svårt att föla fölet. Hingsten ska ha bra hoppstam + bra hoppkapacitet.
Egftersom jag har en häsyt med ett ganska hett temprament så vill jag ju inte en suupet stressadhingst, utamn jag vill ha en hingst med ett bra lynne men ändå inte lat. Jag vill hel enkelt avla fram en bar hopphäst, min häst är en optroligt fin hopphäst för att vara varmblod och vil betäcka ohnnju med en duktig halvblods hingst som kan bra hoppkapacitet o.s.v.

Vet du ngn bra hingst som kanske skulle passa min häst?
Jag har inte rpåd med den dyraste hingsten, flyinge är alldeles för dyrt. Så gärna en billigare hingst, men kravet är att den skll ha bra hoppkapacitet.
Hjälp mig, vet jätte lite om bra halvblodhingstar inom hoppvärlden..

Sv: Vet du ngn bra halvblods hopphingst?

Du kommer få många råd att inte avla på varmblodet.... men hade jag varit som du hade jag valt Niveau, som står på flyinge. Han är inte jättedyr. Han är väldigt lugn och sansad, och hoppar riktigt bra plus har hyffsad gång och är lagom stor.

Jag vill bara påminna om att mina föl, bara för att komma till världen har kostat 25 - 27.000:-/ st. Det är INTE billigt att föda upp hästar. Jag har kopisar som har förlorat både föl och sto. Man ska känna till riskerna innan man avlar. :confused:

Det är ju så att om du tycker att Flyinges hingstar är dyra och du vill ha en bra hingst så går den ekvationen inte riktigt ihop.
Flyinges hingstar finns i olika prisklasser och visst vissa hör till de dyrare. Men du har möjlighet att själv välja hur du vill betala och bara en mindre avgift om inte stoet blir dräktigt. De bra hingstarna kostar mer än de sämre och du har dessutom ganska stora krav på hingsten. Dessutom är hingsten ofta den lilla kostnaden för fölet. Det kommer till andra avgifter och ett föl som det du vill göra med dessa raser kommer att kosta mycket mer att registrera så att du sedan kan tävla det än ett renrasigt. Med det in minnet så det blir säkrare för dig att köpa ett färdigt föl och troligen också billigare än att betäcka ditt sto. Fördelen med att köpa är att du kan köpa ett som har de kvaliteter som du vill ha. Det kommer du aldrig att veta om ditt kommer få det du hoppas på innan det är fött. SÅ en tanke som du ska tänka är vad ska du göra om fölet inte blir så som du vill ha det? Kommer det att gå att sälja eller har du möjlighet att ha det kvar tills det blir gammalt och kanske även ha en häst som du kan tävla hoppning med?

Du kommer få många råd att inte avla på varmblodet.... men hade jag varit som du hade jag valt Niveau, som står på flyinge. Han är inte jättedyr. Han är väldigt lugn och sansad, och hoppar riktigt bra plus har hyffsad gång och är lagom stor.

hej, tack för tipset! =) Jag har noig bar kollat på dom dyra hingstarna på flyinge. ska kolla på den hästen du sa dsom förslag

Jag vill bara påminna om att mina föl, bara för att komma till världen har kostat 25 - 27.000:-/ st. Det är INTE billigt att föda upp hästar. Jag har kopisar som har förlorat både föl och sto. Man ska känna till riskerna innan man avlar. :confused:

jag är ju själv bara 17 år går bara på gymnasiummet, har bar erfarenhet inom hoppning opch dressyr, eftersom jag har tränat/tävlat i det ganska läänge. Men avel har jag ingen större erfarenhet av direkt kanske, må¨ste jag erkänna... jag vet massor som avlar och har jobbat i ett stall som har uppfödning på araber, dom är mina grannar. dom har b.la vunnit VM i utställning med deras arab. Jag känner väldigt många rutinerade och duktiga människor som har avlat mkt och som har det som intresse att avla på stuterier. Det är de som är feödelen att jag har så många duktiga runtomkring mig helöa tiden som kan hjälpa och stötta mig. Jo jag veeet att det kostar massor av pengar och att det skulel kosta däromkring, men det finns ju dyrare hingstar i världen om man säger så..

Det är ju så att om du tycker att Flyinges hingstar är dyra och du vill ha en bra hingst så går den ekvationen inte riktigt ihop.
Flyinges hingstar finns i olika prisklasser och visst vissa hör till de dyrare. Men du har möjlighet att själv välja hur du vill betala och bara en mindre avgift om inte stoet blir dräktigt. De bra hingstarna kostar mer än de sämre och du har dessutom ganska stora krav på hingsten. Dessutom är hingsten ofta den lilla kostnaden för fölet. Det kommer till andra avgifter och ett föl som det du vill göra med dessa raser kommer att kosta mycket mer att registrera så att du sedan kan tävla det än ett renrasigt. Med det in minnet så det blir säkrare för dig att köpa ett färdigt föl och troligen också billigare än att betäcka ditt sto. Fördelen med att köpa är att du kan köpa ett som har de kvaliteter som du vill ha. Det kommer du aldrig att veta om ditt kommer få det du hoppas på innan det är fött. SÅ en tanke som du ska tänka är vad ska du göra om fölet inte blir så som du vill ha det? Kommer det att gå att sälja eller har du möjlighet att ha det kvar tills det blir gammalt och kanske även ha en häst som du kan tävla hoppning med?

Jag vill först och främst behålla fölet efter min häst isådanafall om jag betäcker. Jag vill utbilda hästen och sedan tävla den senare i sitt liv. jag älskar utmaningar och älskar att joba och utbilda hästar, jag har utbildat min egen häst och hon har verklugen en suuper kapacitet nu, men när jag köpte hon såg ingen hon som en bra framtid som hopphäst direkt. det handlar om att ha tålamod och vilja, då gick det och idag så der alla helt annorlunda på saken, aldirgi i mitt liv har jag sett ett varmblod utvesklats så mkt på 1år. vi har tävlar ganska högt nu i hoppning och tänk drömmen om att få se sin egnas hästs föl utvecklats likadant. det har alltid vart en dröm, jag är beredd på allt job som krävs och pengarna som det kostar. Jag har lyckats förut och jag tänker lyckas igen med att få en lika fin hopphäst till. Speciellt med halvblod i sig får den ett mer stabilt psyke och min hästs kankse lite mer smidighet, hon är snab som en ponny på banan fast hon är storhäst. Jag tror det kan bli en riktigt br avkomma, men amn ska ju öämndå inte ha för höga förväntningar, men tanken att ha ett föl gör mig bara kär!

Du är helt fel ute av flera skäl.

Först så vill du ha en avkomma som inte alls ser ut som stoet. Den ska vara större och ha ett helt annat temperament.

Sedan utgår du inte som man bör göra vid avel från vad som är stoets starka sidor som gör att hon har ett värde att föra vidare genom att användas i avel och vilka dom svaga är som inte ska vidare. Det enda positiva du tagit upp är att hon kan hoppa. Det kan väldigt många hästar vilket inte nödvändigtvis gör att de har något i aveln att göra. Tävlat ganska högt vad är det? För mig handlar det ston som har placeringar i 140 -150 hoppning om jag ska anse det som någon merit för avel. Definitivt inte bara att hästen startat i klassen utan det ska finnas placeringar också.

Nästa bit är du inte en gång nämner om stoets exteriör eller vad som behövs av hingsten för att komplettera henne, bara att hingsten inte får kosta och ska vara halvblod. Att lyckas få fram en sådan avkomma som du vill ha med de förutsättningarna är näst intill omöjligt.

Till sist så är du helt fel ute om du tror att ett halvblod ska förbättre psyket på din avkomma. Tvärt om så är normalt den varmblodiga travhästen känd för sitt stabila psyke och har använts i halvblods aveln för att förbättra just den egenskapen där. Inte tvärt om.

Om den enda anledningen är att du vill ha ett föl och vara med från början så köp eller låna då ett sto som har rätt förutsättningar för att ge dig den avkomma du vill ha och använd en hingst som kompletterar henne. För det kommer att kosta precis lika mycket i avgifter och annat att ta ett föl på ditt sto som verkar mindre lämpligt för det du vill ha som att ta fölet på ett sto som passar dina önskemål.
Med ditt sto som själv är så litet finns en chans att även om du väljer en jätte hingst att du får en avkomma i samma storlek som stoet. Efter som det tydligen är hennes första föl finns till och med möjligheten att den blir något mindre än stoet.
Den enda hingst jag vet som dokumenterat ger stora avkommor är Briar och han kostar mer än de flesta av Flyinges hingstar.

Tycker du har fått bra svar av masse...
Och Wrammlan har inte tävlat höga klasser... hon har ju inte nollat en 1m klass ännu!

Jag skulle inte avla på den hästen som ridhäst, större chans att du får ett bra travföl än en bra ridhäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka