Vet bes m.m

L

lillmyran

Ja, så har man äntligen hittat drömhästen. Fem år, vallack med stora utvecklingsmöjligheter och som har en mkt bra grund redan nu. Glad och väldigt arbetsvillig, lätthanterlig i allt och ja, underbar.

Men, hur är bäst att gå tillväga i ett köp? Jag är god vän med säljaren men vill ändå att köpet skall göras "riktigt". Vem betalar vet besiktning? Bör jag röntga honom? Vad bör man mer göra? Hästen är alltså en femårig islandshästvallack, kastrerad för ca ett år sedan, tilläggas ska kanske även att priset översitger 50 000.

Sv: Vet bes m.m

Köparen betalar besiktningen, köparen beställer besiktningen av SIN veterinär. Om det kostar några slantar skulle jag åka till klinik och göra det. Eller rättare sagt, eftersom det är en islänning så SKULLE jag åka till klinik, de bör spattröntgas.

Kompisköp är inte alltid en så himla bra idé så var väldigt noga med alla papper, avtal osv från början.

Nä, det är det jag vill försöka undvika. Jag vill göra affären riktigt på alla sätt och vis, skriva kontrakt osv för att förhindra att det blir något sedan.

Om jag vill ha spattröntgen, vilket jag nog vill, ska säljaren stå för även denna, eller har hon bara ansvar för den "vanliga" besiktningen?

Nej det är DU som köpare som ska betala allt, annars är det inte dina papper och du har inte uppfyllt DIN undersökningsplikt. Det är hemskt viktigt om det skulle bli strul sen.

Du väljer klinik, du ringer dit och bokar tid, du är med vid besiktningen och du betalar.

Föreslå att du står för plåtarna om hästen går igeom ua men att hon betalar dem om hästen inte går igenom. Inte säkert att hon går med på det men det är en bra deal som vi brukar försöka använda vid köp/försäljning av häst.

Går den inte igenom så är det ju möjligt att det blir en hälturedning av det hela som går att ta på försäkringen (minus självrisken).

Men ja det är en bra sak att avtala om. På papper, skriftligt, INNAN man åker dit.

Liknande trådar

L
Islandshäst Drömhästen är funnen! Femårig islandsvalack med toppstam, topplynne och väldigt lovande. Vacker att se på med utstrålning för tio, och...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: isse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka